• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
2
در نشستی دانشجویی عنوان شد:

تغییرات اقلیمی مهمترین تهدید تلاب هاست

  • کد خبر : 24919
  • 21 بهمن 1399 - 13:22
تغییرات اقلیمی مهمترین تهدید تلاب هاست
بام نیوز: نشست علمی شناخت و اهمیت حفاظت از تالاب های کوهستانی ایران به همت تشکل‌های دانشجویی حامی محیط زیست برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بام نیوز، در این نشست صیاد شیخی ئیلانلو ـ دکتری تنوع زیستی از دانشگاه تهران درباره تالاب های کوهستانی ایران گفت: تالاب های کوهستانی از جمله منابع طبیعی ارزشمند هستند که در ایران به آن پرداخته نشده است و به طور کلی، تالاب های ایران دچار چالش های زیادی هستند.

وی افزود از جمله این کاربری‌ها می توان به تفرج و توریسم، صید و شکار، کشاورزی، استفاده از فراورده های طبیعی، جنگل داری و اسکان اشاره کرد که از این میان، توریسم یکی از کاربری های مهم بوده و می توان از آن به عنوان یک کاربری پایدار استفاده کرد.

شیخی درباره صید و شکار در تالاب‌های ایران گفت: در ایران و به خصوص در تالاب های شمالی و جنوبی، ظرفیت برد مناسب نداریم و صید و شکار بیش از ظرفیت وجودی تالاب انجام شده است. پیامدهای ناشی از کشاورزی و آلودگی ها معضل اصلی تالاب ها در جهان به شمار می روند، واگذاری مالکیت تالاب ها، عدم تعیین و تخصیص حق آبه و مدیریت نامناسب هم معضل اصلی تالاب های ایران به شمار می روند.

وی درباره تنوع زیستی کوهستان ها به پنج رده پرندگان، پستانداران، خزندگان و دوزیستان، ماهیان و بی مهرگان اشاره کرد و افزود: به دلیل عدم توسعه پذیری و دسترسی انسان به این اکوسیستم‌ها، کوهستان‌ها محدوده های زیستی خوبی برای گونه ها جانوری و گیاهی بوده و بسیاری از گونه های اندمیک و منحصر به فرد در این مناطق حضور دارند.

شیخی در ادامه به روش های تشکیل تالاب های کوهستانی اشاره کرد و گفت: تالاب‌های مناطق مرتفع از ذوب یخ‌ها و بارش برف و باران و تالاب های دره های کوهستانی از آب های زیرزمینی و چشمه های کوهستانی ایجاد می شوند.

وی با اشاره به عوامل تهدیدات تالاب، تغییرات اقلیمی را مهمترین تهدید دانست و اظهار کرد: کوهستان ها اولین قربانی تغییرات اقلیمی هستند زیرا با افزایش دما، گونه های مناطق دیگر به کوهستان ها پناه می برند ولی گونه های ارزشمند موجود در کوهستان ها از بین خواهند رفت.

در ادامه نشست، دکتر فرشته وطن دوست ـ دبیر کمیته حفظ محیط زیست کوهستان فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی کشور، با اشاره به ارزش های کوهستان از جمله مراتع و جنگل های کوهستانی، تامین غذا، اقلیم کوهستان را منطقه ای ارزشمند از لحاظ اکولوژیکی و زیستی دانست.

وطن دوست در ادامه افزود: با وجود تمام این ارزش ها، اکوسیستم کوهستان بسیار شکننده بوده و بازسازی طبیعی در آن روال کندی دارد.

وی با اشاره به ارزش های اکوسیستمی بالای تالاب های کوهستانی افزود حفاظت از این تالاب ها به رونق اقتصادی در جامعه محلی و رونق گردشگری کمک می کند. زیرا بیشتر آسیب ها وارده به کوهستان، علاوه بر گردشگری، به جوامع محلی برمی گردد و در صورتی که سطح معیشت جوامع محلی پایین باشد آن ها از منابع طبیعی استفاده بیشتری خواهند کرد.

دکتر وطن دوست در ادامه به اصل ـ ردی نگذارید ـ که از اصول رفتاری در کوهنوردی بوده و در مورد آسیب های فیزیکی وارده در محیط زیست است اشاره و از انواع آن به نحوه کمپین زدن و یافتن محل های مناسب برای ایجاد چادر، کاهش رد و اثر در محل اقامت، کاهش و مدیریت پسماند در طبیعت گردی، عدم ورود به زیستگاه های حساس، کاهش آلودگی های صوتی و توجه به ظرفیت برد منطقه گردشگری اشاره کرد.

وی تاکید کرد: دستیابی به توسعه پایدار در کوهستان به سیاست ها و قوانین ویژه نیاز داشته و این قوانین باید بر اساس مشارکت جوامع محلی و کنشگران محیط زیستی باشد و یکی از عمده ترین چالش های مدیریت نواحی کوهستانی را تفاوت های فیزیوگرافی، تنوع و اختلافات فرهنگی ـ اجتماعی ـ اقتصادی دانست و افزود اتحادیه جهانی حفظ طبیعت برای حفاظت از مناطق کوهستانی عنوان کرده اگر نواحی کوهستانی را در گروه مناطق حفاظت شده قرار داده و آن را توسعه دهیم می توان در حوزه مدیریت و توسعه پایدار این مناطق قدمی برداریم.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=24919
  • نویسنده : تحریریه بام نیوز
  • ارسال توسط :
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.