• امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل اخبار 24678
3

تلاش برای ثبت رسمی «همدان، مهد کوهنوردی ایران»

  • کد خبر : 70415
  • 26 بهمن 1400 - 2:04
تلاش برای ثبت رسمی «همدان، مهد کوهنوردی ایران»
بام نیوز: دبیر هیئت اجرایی «همدان مهد کوهنوردی ایران» گفت: به عنوان یک انجمن فعال در حوزه کوهنوردی و صعودهای ورزشی، به دنبال ثبت رسمی این عنوان برای استان همدان هستیم.

پوریا بوجاریان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار بام نیوز در همدان با اشاره به فعالیت هیأت اجرایی همدان مهد کوهنوردی ایران، اظهار کرد: در سال ۹۸ و سال ۹۹ با همکاری چند ارگان مختلف، برنامه ویژه‎ای تحت عنوان روز جهانی کوهستان در استان همدان را اجرایی کردیم.

وی با بیان اینکه این همایش استانی که با استقبال خوبی همراه بود به صورت تخصصی در راستای نکوداشت جمعی از پیشکسوتان جامعه کوهنوردی استان برگزار شد بیان کرد: برگزاری این همایش، شروعی بود که ثبت رسمی عنوان «همدان، مهد کوهنوردی ایران زمین» را رسماً وارد کار اجرایی کنیم.

دبیر هیئت اجرایی «همدان مهد کوهنوردی ایران» این عنوان را برگرفته از پیشنهاد یکی از پیشکسوتان به‌نام کوهنوردی ایران دانست و عنوان کرد: این عنوان برای استان همدان برگرفته از الگوی استاد داود مهدی‌فر، نویسنده و فعال کوهنوردی ایران است که همدان را شایسته عنوان مهد کوهنوردی ایران می‎داند.

وی با بیان اینکه این مهم عملاً واقعیت دارد و تنها یک شعار نیست، اما رسمیت نداشته و ما با ثبت دبیرخانه اجرایی آن، به دنبال رسمیت یافتن این موضوع هستیم تصریح کرد: در همین راستا در بهمن ماه سال گذشته یک نامه رسمی با امضای ۱۲۰۰ کوهنورد مطرح از همه استان‌های صاحب کوهنوردی کشور، تهیه و به وزیر وقت ورزش تقدیم شد تا به این موضوع عینیت ببخشد.

بوجاریان از عدم کار موازی این انجمن با هیأت کوهنوردی استان خبر داد و گفت: در ابتدا جلسات مختلفی با مسئولان هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان همدان داشتیم تا با هم کار را جلو ببریم، اما در ادامه مسیر ما از هم جدا شد و کارهای اجرایی ما در این این دبیرخانه به هیچ عنوان موازی کاری با هیأت استان نیست.

وی ادامه داد: قطعاً با ثبت عنوان مهد کوهنوردی ایران برای همدان، می‏توانیم همایش‌های جهانی و ملی را برای استان برگزار کنیم و حتی با این عمل، نیز می‎توانیم در توسعه گردشگری ورزش نیز مثمر ثمر ظاهر شویم.

دبیر هیئت اجرایی «همدان مهد کوهنوردی ایران» افزود: قطعاً در سال ۱۴۰۱ به غیر از همایش روز کوهستان، یک یا دو همایش ملی و کشوری نیز برگزار خواهیم کرد و از پیشکسوتان و اسطوره‎های کوهنوردی این استان بیشتر تقدیر خواهیم کرد.

وی از شناسایی و تقدیر از یک کوهنورد فداکار همدانی خبر داد و اظهار داشت: «امیر عبدالعظیمیان» مرد فداکاری است که در همدان و حتی کشور گمنام مانده و ما تازه فهمیدیم که چنین کوهنوردی نیز در همدان هستند.

بوجاریان بیان کرد: این بزرگمرد کوهنوردی استان، بعد از یک صعود خسته‌کننده به قله دماوند متوجه یک کوهنورد مصدوم و در حال مرگ می‎شود و وی را تا پناهگاه و در آن فضای سخت و شرایط آب و هوایی خراب، به دوش می‌گیرد و وی را تا پایین قله حمل می‎کند.

وی اضافه کرد: این فداکاری باعث می‎شود که آن کوهنورد مصدوم از مرگ حتمی نجات پیدا کند اما عبدالعظیمیان با مشکل حاد کمر مواجه شود و حتی سالها زمین‌گیر شود و در حال حاضر نیز ستون فقرات و درد کمر، وی را به شدت اذیت می‏کند.

دبیر هیئت اجرایی «همدان مهد کوهنوردی ایران» خاطرنشان کرد: وجود خلا فرهنگی اجتماعی در سپهر کوهنوردی استان سبب شده است تا این انجمن  و هیأت اجرایی همدان مهد کوهنوردی ایران، زمینه ساز افق جدیدی در پرکردن این خلا ها باشد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=70415

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.