• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
2

تورگردانی در کوهستان با طعم مرگ

  • کد خبر : 73988
  • 11 اردیبهشت 1401 - 1:45
تورگردانی در کوهستان با طعم مرگ
بام نیوز: کوهستان با حادثه عجین شده است، کوهنوردان عموما به‌علت خطراتی که کوهستان آن‌ها را تهدید می‌کند، در معرض خطر هستند، اما گاهی یک حادثه کوهنورد را به کام مرگ می‌کشاند، در چندماه اخیر چند حادثه در کوهستان‌های چهارمحال و بختیاری رخ داد که در نهایت چند کوهنورد جان خود را از دست داند و چند کوهنورد نیز دچار آسیب‌های جدی شدند.

به گزارش بام نیوز، در شبکه‌های اجتماعی به‌صورت مداوم شاهد تبلیغات گسترده گروه‌های کوهنوردی و طبیعت‌گردی هستیم، گاهی عکس‌های منتشر شده از این برنامه‌ها در طبیعت بکر و زیبا، هر بیننده‌ای را وسوسه می‌کند تا در این برنامه‌ها شرکت کند، اما شاید در بسیاری از مواقع افراد متوجه نباشند که برای شرکت در این برنامه‌ها باید از نظر جسمی، آمادگی لازم را داشته و حداقل‌های مورد نیاز برای کوهپیمایی را فرا گرفته باشند.
هشدارهای متعددی برای جلوگیری از فعالیت غیرمجاز گروه‌های کوهنوردی و طبیعت‌گردی صادر شده است، اما به‌نظر می‌رسد این کار چندان سودمند نیست و در عمل نمی‌توان جلوی فعالیت این گروه‌ها را گرفت، زیرا این گروه‌ها با تبلیغ در فضای مجازی اقدام به ثبت‌نام از اعضا کرده و سپس برنامه خود را اجرا می‌کنند و در نهایت می‌توان گفت که این افراد به‌صورت دوستانه به دل طبیعت و کوه زده‌اند و کسی نمی‌تواند برای آن‌ها محدودیت ایجاد کند.
افزایش قارچ‌گونه گروه‌های غیرمجاز طبیعت‌گردی و کوهنوردی در چهارمحال و بختیاری در حال تبدیل شدن به یک چالش بزرگ است، این افراد علاوه بر آسیب به طبیعت بکر، جان افرادی که در برنامه‌های آن‌ها شرکت می‌کنند را به خطر می‌اندازند، حوادث اخیر کوهستان در استان، شاهدی بر این ادعا است.
طبیعت و کوهستان برخلاف ظاهر آرام، یک باطن بسیار خشن دارد
رنجبر- سرپرست یکی از باشگاه‌های کوهنوردی در چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه برای برگزاری یک برنامه کوهنوردی باید یکسری ملزومات مدنظر قرار بگیرد، اظهار کرد: حادثه جزئی از کوهستان است و این مسئله تنها مختص گروه‌های بدون مجوز نیست و امکان دارد حادثه برای کوهنوردان و طبیعت‌گردانی در تمامی گروه‌ها رخ دهد، نمی‌توان گفت که کوهنوردان از خطر مصون هستند.
وی افزود: قبل از آغاز برنامه کوهیپمایی باید خطرات احتمالی توسط سرپرست و مسئول فنی گروه پیش‌بینی شود، باید در مسیر حرکت دقت نظر کافی را داشته باشیم تا حادثه‌ای برای هیچ‌کدام از کوهنوردان رخ ندهد، باید قبل از آغاز برنامه تمامی شرکت‌کنندگان در جلسه معارفه حضور پیدا کنند و حتما این افراد باید دارای بیمه ورزشی و رضایت‌نامه باشند.
رنجبر با بیان اینکه طبیعت و کوهستان برخلاف ظاهر آرام، یک باطن بسیار خشن دارد، عنوان کرد: مسئول فنی گروه کوهنوردی باید تجربه کافی برای هدایت گروه داشته باشند و اعضا نیز باید طبق دستورات این مسئول در مسیر حرکت کنند.
این سرپرست باشگاه‌ کوهنوردی در چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: برنامه‌های کوهنوردی از نظر سختی دسته‌بندی می‌شوند و افراد مبتدی می‌توانند در برنامه‌های سبک کوهپیمایی شرکت کنند، افرادی که تجربه لازم برای کوهنوردی را نداشته باشند، نباید در برنامه‌های سنگین شرکت کنند، زیرا به‌جای لذت بردن از برنامه، دچار زدگی می‌شوند.
وی با بیان اینکه آموزش کوهنوردی و کوهپیمایی توسط هیات کوهنوردی انجام می‌شود، بیان کرد: علاقه‌مندان می‌توانند در این آموزش‌ها شرکت کنند.
رنجبر در ادامه با اشاره به اینکه لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای کوهنوردی بسیار گرانقیمت است، خاطرنشان کرد: استفاده از لوازم کوهنوردی غیراستاندارد موجب آسیب به کوهنورد می‌شود، عموما برای خرید تجهیزات حمایت مالی از کوهنوردان حرفه‌ای انجام نمی‌شود.
این سرپرست باشگاه‌ کوهنوردی در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه سرپرستان تیم‌های کوهنوردی باید قبل از آغاز برنامه، اعضای تیم را توجیه کنند، گفت: گاهی مشاهده می‌شود که یکی از اعضا برای گرفتن عکس از تیم فاصله می‌گیرد و به‌علت بی‌توجهی به اطراف دچار حادثه می‌شود، افراد باید با دقت کامل تیم را همراهی کنند.
تشکیل گروه‌های شخصی برای کوهنوردی فوق‌العاده خطرآفرین است
سجاد حیدری- سرپرست باشگاه‌ کوهنوردی در چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه کوهستان‌های این استان جزو بهترین کوهستان‌های کشور برای کوهنوردی و کوهپیمایی است، اظهار کرد: اما این کوهستان‌ها می‌تواند برای افرادی که بدون آگاهی برای کوهنوردی به آن‌ها وارد می‌شوند، خطرآفرین باشد.
وی بیان کرد: حضور افراد بدون آموزش، آگاهی و سرپرست به کوهستان خطرآفرین است، در حال حاضر بالغ بر ۲۰۰ باشگاه کوهنوردی در چهارمحال و بختیاری در حال فعالیت هستند که فعالیت بسیاری از این باشگاه‌ها غیرقانونی است، زیرا مجوزات لازم را اخذ نکرده‌اند.
حیدری با اشاره به اینکه عموما در گروه‌های شخصی کوهنوردی مسائل فنی برای کوهپیمایی در نظر گرفته نمی‌شود، توضیح داد: عموما حوادثی که برای کوهنوردان ایجاد می‌شود، مربوط به گروه‌های شخصی است، تیم‌های کوهنوردی باید قبل از حرکت مسائل فنی متعددی از جمله آب و هوا، شرایط منطقه، آشنایی به کمک‌های اولیه، حوادث احتمالی و مسائل ایمنی را مدنظر قرار دهند.
این سرپرست باشگاه‌ کوهنوردی در چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه کوهنوردی بدون در نظر گرفتن خطر مرگ معنا ندارد، یادآور شد: کوهستان زیبایی‌های منحصر به‌فردی دارد، اما در کنار این زیبایی، خطرات بسیاری کوهنوردان را تهدید می‌کند، قطعا در برنامه‌های کوهنوردی باید سلامت اعضا مورد توجه سرپرست و مسئول فنی قرار بگیرد.
وی تصریح کرد: قبل از آغاز برنامه کوهنوردی باید شرایط آب و هوایی منطقه به‌صورت دقیق بررسی شود، بارها شاهد سقوط بهمن و به خطر افتادن جان کوهنوردان در کشور بوده‌ایم.
حیدری افزود: قبل از حرکت باید محلی برای کمپ و اسکان کوهنوردان در صورت بروز آسیب‌دیدگی و ارتفاع‌زدگی اعضا پیش‌بینی شود، عموما در کوهستان امکان مواجهه با ریزش کوه، حیوانات وحشی، روبرو شدن با شکاف‌های عمیق، بارندگی و … وجود دارد، بنابراین باید آمادگی لازم برای این
حوادث وجود داشته باشد، کوهنوردان باید تجهیزات و لباس مناسب به‌همراه داشته باشند.
این سرپرست باشگاه‌ کوهنوردی در چهارمحال و بختیاری بیان کرد: آسیب‌دیدگی جزئی از کوهنوردی در کوهستان است، بنابراین باید یک امدادگر آشنا به کمک‌های اولیه با تیم همراه باشد، کوهنوردان حرفه‌ای نباید دچار غرور شوند، زیرا این مسئله موجب می‌شود تا کوهنورد در معرض خطر قرار بگیرد، عموما کوهنوردان مبتدی نکات ایمنی را رعایت می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه در تیم‌های کوهنوردی باید از افراد باتجربه برای هدایت تیم استفاده کرد، گفت: یک سرپرست و مسئول فنی به‌تنهایی امکان کنترل تمامی اعضا را ندارد، افراد قبل از شرکت در برنامه باید بیمه ورزشی داشته باشند و اگر داروی خاصی مصرف می‌کنند، ضمن همراه داشتن دارو باید این موضوع را به سرپرست گروه اعلام کنند.
حیدری با تاکید بر اینکه در برنامه‌های کوهنوردی باید همنوردان مراقب یکدیگر باشند، یادآور شد: باید افراد قبل از اقدام به کوهنوردی آموزش‌های لازم را ببیند، افراد نباید از گروه جدا شوند، زیرا موجب حادثه خواهد شد، تشکیل گروه‌های شخصی برای کوهنوردی فوق‌العاده خطرآفرین است.
این سرپرست باشگاه‌ کوهنوردی در چهارمحال و بختیاری در پایان تاکید کرد: افراد به‌هیچ عنوان نباید به‌تنهایی به ارتفاعات صعود کنند، زیرا در صورت بروز حادثه کسی نمی‌تواند به آن‌ها کمک کند.
نمی‌توان جلوی فعالیت‌های گروه‌های شخصی کوهنوردی در استان را گرفت
فرهاد بهمنی- رئیس هیات کوهنوردی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه در حال حاضر بین ۳۵ تا ۴۰ باشگاه کوهنوردی در استان دارای مجوز رسمی فعالیت هستند، اظهار کرد: افراد برای شرکت در برنامه‌های کوهپیمایی تنها به گروه‌های دارای مجوز اعتماد کنند تا در صورت بروز حادثه بتوان از آن‌ها حمایت لازم را انجام داد.
وی در خصوص حادثه رخ داده برای یک بانوی کوهنورد در چهارمحال و بختیاری که منجر به فوت این بانو شد، گفت: گروهی که این بانوی کوهنورد در برنامه آن دچار حادثه شد، فاقد مجوزات قانونی بود، چند حادثه مشابه برای تعدادی از کوهنوردان در این استان در چند وقت اخیر رخ داده است.
بهمنی با بیان اینکه باشگاه‌های کوهنوردی می‌توانند مجوز برگزاری دوره‌های آموزشی کوهنوردی را دریافت کنند، توضیح داد: در سال گذشته ۱۵۱۲ نفر در چهارمحال و بختیاری در دوره‌های آموزشی کوهنوردی شرکت کردند و از سوی فدراسیون برای آن‌ها گواهینامه صادر شد.
رئیس هیات کوهنوردی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: نمی‌توان جلوی فعالیت‌های گروه‌های شخصی کوهنوردی در استان را گرفت، این افراد به‌صورت دوستانه اقدام به کوهپیمایی می‌کنند.
وی با بیان اینکه عموما باشگاه‌های کوهنوردی دارای تجهیزات کوهنوردی و صخره‌نوردی هستند، عنوان کرد: اما نمی‌توان برای خرید تجهیزات به کوهنوردان تسهیلات پرداخت کرد، عموتا استفاده از تجهیزات استاندارد ضریب سلامتی کوهنورد را بالا می‌برد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=73988

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.