• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
1

رحیم‌پور: وضعیت تیم‌های پایه اسفبار است/ بازیکنان پولی معضل اصلی

  • کد خبر : 91118
  • 15 اسفند 1402 - 17:50
رحیم‌پور: وضعیت تیم‌های پایه اسفبار است/ بازیکنان پولی معضل اصلی
بام: کارشناس فوتبال با بیان اینکه بازیکنان پولی باعث اُفت تیم های پایه شده اند، گفت: حضور چنین بازیکنانی باعث شده تا بازیکنان مستعد نتوانند به لیگ های بالاتر راه یابند.

به گزارش خبرنگار بام، «جوانگرایی» یکی از دغدغه های اصلی اهالی فوتبال ایران برای موفقیت تیم های ملی است که در سال های اخیر مشکلات و موانع زیادی را پیش روی خود دیده است. از تبعات این چرخه معیوب سال ها قهرمان نشدن تیم ملی بزرگسالان و تیم های رده های ملی فوتبال ایران در قاره آسیاست.

فعالیت موثر باشگاه‌ها در تیم های پایه، استعدادیابی و بازیکن سازی در رده های پایه، میدان دادن مربیان به بازیکنان جوان و سالم سازی فوتبال پایه از جمله عواملی است که می تواند این چرخه را به سمت حرفه ای شدن و تاثیرگذار بودن پیش ببرد. اتفاقی که در فوتبال ایران رخ نمی دهد و مشکلات پرتعدادی دارد.

سیامک رحیم پور از مربیان باسابقه فوتبال پایه ایران در گفت‌وگو با خبرنگار بام نقطه نظراتش در مورد نواقص و کمبودهای این حوزه را بیان و پیشنهاداتش برای خروجی از وضعیت کنونی را ارایه کرد.

مدارس فوتبال کیفیت خوبی ندارند

وی در ابتدای این گفت و گو اظهار داشت: به دلیل حضور بازیکنانی که با پول خود را به تیم‌ها تحمیل می‌کنند، مدارس فوتبال کشور کیفیت‌های خوبی ندارند. یکی از دلایلی که بازیکنان تیم‌ها با افت کیفیت مواجه هستند را می‌توان به حضور همین بازیکنان پولی نسبت داد که آنها به دلیل شرایط مالی خوبی که دارند جای بازیکنان مستعد را گرفته‌اند.

بازیکنان پولی عامل اصلی اُفت تیم‌های پایه

او ادامه داد: در گذشته تعداد تیم‌هایی که تحت نظر نهادهای دولتی بودند به جذب بازیکن با استعداد بسیار اصرار داشتند زیاد بود اما متأسفانه اکنون حضور چنین تیم‌هایی در فوتبال کشور بسیار کاهش یافته است و بازیکنان پولی با شیوه‌های مختلف در تیم‌ها مشغول به فعالیت می‌شوند. حضور چنین بازیکنانی در سطح‌های بالاتری مانند لیگ دسته اول و لیگ برتر باعث شده تا فوتبال ایران بسیار با اَفت کیفیت رو به رو شود. در دهه‌های گذشته بازیکنان مستعد برای اینکه بتوانند زندگی بهتری داشته باشند بسیار تلاش می‌کردند اما اکنون بر عکس شده و بازیکنان پولی باعث بقای یک باشگاه فوتبال می‌شوند.

رحیم پور در خصوص حضور بازیکنان جوان در تیم ملی فوتبال گفت: تعداد کمی بازیکن باکیفیت و جوان در فوتبال ایران مشغول به فعالیت هستند اما همین تعداد هم از حضور در تیم ملی محروم هستند. «کارلوس کی روش» در دوره اولی که هدایت تیم ملی را بر عهده داشت و با ایران به جام جهانی صعود کرد، دلیل عدم نتیجه‌گیری تیم ملی را سن بالای بازیکنان دانست. اما همین کی روش در دوره آخری که در تیم ملی حضور داشت، بازیکنانی را به جام جهانی دعوت کرد که میانگین سنی آنها از دوره اول حضور او بیشتر بود و به نوعی او زیر حرف ابتدایی خود زد.

رحیم‌پور: وضعیت تیم‌های پایه اسفبار است/ بازیکنان پولی معضل اصلی

برای پرورش یک بازیکن نباید فقط از آکادمی‌ها انتظار داشت

او در ارتباط با شرایط فعلی آکادمی‌های فوتبال گفت: برای پرورش یک بازیکن خوب ما نمی‌توانیم همه شرایط را از آکادمی‌ها انتظار داشته باشیم. بخشی از این پروسه به هیأت‌های فوتبال مربوط می‌شود و بخش دیگر آن به فدراسیون فوتبال؛ اگر به صورت جامع و گسترده به این موضوع نگاه کنیم، خواهیم دید که باشگاه‌ها بستر و امکانات کافی را در اختیار مربیان و بازیکنان قرار نمی‌دهند و زمانی که ابتدایی‌ترین امکانات توسط باشگاه مربوطه برای اعضای تیم تهیه نمی‌شود، انگیزه بازیکن کاهش می‌یابد و باعث عدم رشد آن بازیکن می‌شود. از طرفی دیگر تیم‌های پایه، باید حداقل در یک سال ۵۰ بازی رسمی انجام دهند تا بازیکنان به درجه خوبی از آمادگی برسند اما چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد و در استان تهران که بهترین شرایط را نسبت به سایر استان‌ها دارد، در مجموع دیدارهای رفت و برگشت تنها ۳۰ بازی انجام می‌شود.

کارشناس فوتبال توضیح داد: در استان‌های دیگر شرایط اسفناکی در خصوص برگزاری دیدارهای رسمی برای تیم‌های پایه شاهد هستیم و حتی تعداد بازی سایر استان‌ها حتی به ۲۰ عدد هم نمی‌شود. در روند برگزاری این مسابقات در لیگ‌های کشوری هم انتقادهایی وارد است که به نظرم نیاز اساسی به بازنگری دارد و باید شرایط برگزاری مسابقات تغییر کند. همکاری هیأت‌ها و آکادمی باشگاه‌ها خیلی می‌تواند در این خصوص مثمر ثمر باشد و حتی استعدادهای واقعی فوتبال ایران پیدا شوند.

رحیم پور تصریح کرد: صحبت‌های خوبی را در این خصوص با میرشاد ماجدی (رئیس هیأت فوتبال استان تهران) داشته‌ام و او همراه با همکاران خود برنامه‌ریزی خوبی را برای فوتبال پایه داشته و قول افزایش تعداد مسابقات را داده است. طبق آن چیزی که من اطلاع کسب کرده‌ام، قرار است ۸ رده مسابقات در لیگ برتر و در هر رده دو گروه ۲۰ تیمی با یکدیگر به رقابت بپردازند و در پایان هر تیمی که به عنوان قهرمانی می‌رسد در مجموع ۴۰ بازی انجام خواهد داد.

رحیم‌پور: وضعیت تیم‌های پایه اسفبار است/ بازیکنان پولی معضل اصلی

وراثت عامل اصلی کشف بازیکن مستعد

او در رابطه با کشف یک بازیکن مستعد گفت: مهم‌ترین بخش در رابطه با داشتن یک بازیکن مستعد، وراثت آن بازیکن است. عوامل وراثتی باعث خواهند شد تا با شناخت دقیق روی آن فرد و برگزاری تمرینات مناسب می‌توان از او یک فوتبالیست با کیفیت ساخت. سرعت، هوش و استقامت عوامل اصلی وراثت هستند که به یک بازیکن کمک بزرگی خواهد کرد و مربیان استعدادیاب روی این بازیکنان حساب ویژه‌ای باز خواهند کرد. قد و سرعت یک بازیکن را در تمرین حدود ۱۰ درصد می‌توان افزایش داد اما بیشترین عامل وراثت آن بازیکن است. ضرباتی که یک بازیکن به توپ وارد می‌کند یکی دیگر از عوامل مهم است که در این مورد مربیان پایه باید بازیکنان را آماده مسابقات کنند.

مشکلات مالی دغدغه مالکان باشگاه هاست

بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال ایران، افزود: بیشتر تیم‌های پایه به شکل خصوصی اداره می‌شوند و افراد کمی پیدا خواهند شد که در این بخش سرمایه گذاری کنند. بیشتر مالکان تیم‌ها به دنبال کمترین هزینه و بیشترین سود هستند و به رشد و پرورش بازیکن توجهی نمی‌کنند. ترتیب بازی‌های تیم‌های پایه باید مانند لیگ برتر شود به گونه‌ای که یک بازیکن در طول یکسال درگیر انجام مسابقات باشد و هر هفته باید لیگ‌های پایه برگزار شود تا کادر فنی تیم‌ها به بررسی فنی بازیکنان خود بپردازند. در سال‌های نه چندان دور هر ۳ روز یک بازی در لیگ پایه برگزار می‌شد که این به نوبه خود یک فاجعه بود و مانع از رشد بازیکنان نوجوان می‌شد.

تیم های پایه امکانات ندارند

او خاطرنشان کرد: امکاناتی که در تیم‌های بزرگسال برای ریکاوری بازیکنان و … وجود دارد در تیم‌های پایه دیده نمی‌شود و به طور کلی در بخش تیم‌های پایه وضعیت فعلی فوتبال ایران فاجعه بار است و کسی هم به آن رسیدگی نمی‌کند اما امیدوارم که میرشاد ماجدی با توجه به سابقه خوبی که دارد بتواند فوتبال تهران را نجات دهد.

باشگاه ها مجبور به استفاده از جوانان شوند

رحیم پور تصریح کرد: به نظرم باید قانونی وضع شود تا باشگاه‌ها هر زمان که نیاز داشتند بتوانند از بازیکنان تیم‌های پایه خود استفاده کنند. یکی از مواردی که باعث افزایش سن تیم‌ها می‌شود، عدم استفاده از بازیکنان جوان است. باشگاه‌ها هر زمان که نیاز داشته باشند باید به هر تعدادی که سرمربی تیم لازم داشته باشد بازیکن نوجوان و جوان به تیم بزرگسال اضافه شود. این موضوع باعث خواهد شد تا بازیکنان جوان در طول یک فصل تلاش بیشتری برای رسیدن به تیم بزرگسال انجام دهند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=91118

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.