• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
2

رفع تصرف ۸.۲ هکتار از اراضی ملی قوچان

  • کد خبر : 71996
  • 19 اسفند 1400 - 14:08
رفع تصرف ۸.۲ هکتار از اراضی ملی قوچان
بام نیوز: رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قوچان گفت: از ابتدای سال تا کنون تصرف اراضی ملی به مساحت ۲۴.۶ هکتار شناسایی‌ شده که از ۸.۲ هکتار آن رفع تصرف شده است.

امیر زمانی‌مقدم روز گذشته، ۱۵ اسفند ماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت گرامیداشت هفته منابع طبیعی برگزار شد، با اشاره به تصرف اراضی ملی توسط برخی سودجویان بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۳۷ فقره پرونده تصرف اراضی ملی به مساحت ۲۴.۶ هکتار شناسایی‌ شده که تاکنون ۱۲ مورد به نتیجه و صدور رای رسیده است. هنوز ۱۶.۴ هکتار از این اراضی در مرحله رسیدگی است.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی متولی سامانه صدور پروانه برای حمل چوب است، عنوان کرد: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری بر اساس سه مجوز برای حمل درختانی که شهرداری‌ها برای قطع آن، جهاد کشاورزی برای قطع درختان باغی و درختان غیرمثمر و درختانی که مشابه جنگلی داشته و مجوز قطع آن توسط منابع طبیعی صادر شده است، پروانه صادر می‌کند. بخشی از چوب جابه‌جا شده در شهرستان مربوط به تولید هیزم است و اداره منابع طبیعی برای حمل چوب ناشی از هرس درختان هم پروانه صادر می‌کند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قوچان افزود: از ابتدای راه‌اندازی سامانه چوب ۲۴۵ فقره پروانه حمل چوب با وزن تقریبی ۱۸۰۰ تن در شهرستان صادر شده که برخی از مقاصد آن شهرهای دیگر بوده است.

زمانی‌مقدم با بیان اینکه چوب‌های حمل شده دارای پروانه به‌ عنوان چوب قاچاق محسوب نمی‌شود، گفت: چوب‌های بدون پروانه مشمول کالای قاچاق است و سازمان تعزیرات و نیروی انتظامی می‌تواند محموله را توقیف کند.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قوچان اظهار کرد: از ابتدای سال تا کنون ۴۳ فقره پرونده چرای دام غیرمجاز در اراضی ملی با ۱۰ هزار و ۴۴۱ راس دام غیرمجاز در شهرستان تشکیل پرونده شده و از این تعداد در همان ابتدای ورود با دستور قضایی ۶۲۹۱ رأس دام خارج شد و ۳۱ فقره از پرونده‌ها به نتیجه رسید.

وی افزود: برای ۱۲ فقره که تمرد کرده و مدت طولانی‌تری در اراضی باقی ماندند، پرونده تشکیل و برای اخذ خسارت به دادگستری ارجاع شده که موضوع در دست بررسی است.

زمانی‌مقدم ادامه داد: سال گذشته در خصوص گسیل دام غیرمجاز ۲۵ فقره پرونده تشکیل و ۳۵۰۰ رأس دام غیرمجاز شناسایی شد که به دلیل گرانی علوفه و خشکسالی در جنوب استان چرای دام غیرمجاز در اراضی ملی در مقایسه با سال قبل افزایش قابل‌ توجهی داشته است.

وی از امضای تفاهم‌نامه با هیات کوهنوردی شهرستان قوچان مبنی بر کشت نهال در ۱۰۰ هکتار از اراضی ملی این شهرستان خبر داد و بیان کرد: هیات کوهنوردی نگهداری و حفاظت از درختان کاشته شده را نیز بر عهده گرفت. همچنین تفاهم‌نامه‌ای برای بذرکاری درختان افرای کرکوه و ارس با این هیات منعقد شده است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قوچان گفت: در سال جاری ۵۰ هکتار از اراضی موسوم به محمد بیگ با همکاری هیات کوهنوردی شهرستان قوچان و طی کوه‌پیمایی خانوادگی بذرپاشی شد که ۵۰ درصد آن بذر گیاهان دارویی همچون باریجه و مابقی گیاهان علوفه‌ای همچون یونجه بود.

وی افزود: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قوچان همواره با مشارکت مردمی و گروه‌های مردم‌نهاد و با کمترین اعتبار پروژه‌های بیولوژیکی را انجام داده ولی اجرای پروژه‌های آبخیزداری نیازمند تامین اعتبار و کمک دولت است که متاسفانه به‌ صورت قطره‌چکانی توزیع می‌شود.

وی اظهار کرد: این شهرستان آمادگی جذب ۲۴ میلیارد تومان اعتبار برای احداث پنج بند خاکی را دارد تا در مجموعه آبخیزداری شهرستان تحولی ایجاد شود.

زمانی‌مقدم با اشاره به پویش هر شهید هزار نهال گفت: در راستای اجرای این پویش تاکنون ۹۲۰۰ اصله نهال در ۲۴ هکتار و طی ۱۰ مرحله غرس شده است. همچنین از ابتدای سال تا کنون ۲۰ هزار اصله نهال از گونه‌های مثمر سنجد و توت، گونه‌های کم‌آب‌طلب همچون اقاقیا و گونه‌های همیشه‌سبز مانند سرو و کاج بین متقاضیان توزیع‌ شده است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=71996

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.