• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
0

رکورد دفعات صعود اورست شکسته شد

  • کد خبر : 40139
  • 17 اردیبهشت 1400 - 22:08
رکورد دفعات صعود اورست شکسته شد
بام نیوز: کامی ریتا (متولد ۱۹۷۰، سولوخمبو، نپال) پدر وی از راهنماهای پیشرو پس از اولین صعودها در هیمالیا بود. برادرش نیز یک راهنمای کوهستان است و اورست را برای ۱۷ مرتبه صعود نمود.

به گزارش خبرنگار بام نیوز، امروز کامی ریتا شرپا، سرپرست تیم ثابت گذاراکسپدیشن اورست ۲۰۲۱ورکورددار دفعات صعود به اورست، با ایستادن بر فراز اورست، مجدداً رکورد خود را ارتقاء داد. وی اینک با ۲۵ صعود اورست، رکورددار دفعات صعود به اورست است!

لازم به توضیح است؛ این کوه‌نورد توانمند ۵۱ ساله نپالی، رکورددار دفعات صعود به قلل هشت‌هزارمتری نیز است.
وی تاکنون ۳۸ صعود به قلل مرتفع‌تر از ۸۰۰۰ متر داشته است!
این صعودها از سال ۱۹۹۴ با صعود «اورست» آغاز شد:
۱٫اورست … ۲۵ صعود
۲٫کی‌۲ … ۱ صعود
۳٫لوتسه … ۱ صعود
۴٫ماناسلو … ۳ صعود
۵٫چوآیو … ۸ صعود

کامی ریتا (متولد ۱۹۷۰، سولوخمبو، نپال) پدر وی از راهنماهای پیشرو پس از اولین صعودها در هیمالیا بود. برادرش نیز یک راهنمای کوهستان است و اورست را برای ۱۷ مرتبه صعود نمود.

کامی ریتا در ۱۷ ژانویه ۱۹۷۰ متولد شد و در دهکده ای کوچک به نام تامه در منطقه سولوخومبو در خانه ای یک اتاقه به همراه خانواده بزرگش رشد کرد. این شرایط برای همه شرپاها یکسان بود. از جمله تنزینگ نورگی که سرادموند هیلاری را برای اولین صعود به اورست راهنمایی کرده بود. او در جوانی راهب شد و مدتی را در صومعه گذراند. اما بعدا تصمیم گرفت که دیگر به این حرفه ادامه ندهد.

الهام بخش کامی ریتا پدرش بود. در سال ۱۹۵۰، هنگامی که نپال مرزهایش را برای صعود کوهنوردان خارجی گشود، وی به عنوان یکی از اولین راهنماهای حرفه ای منطقه شروع به کار کرد. اگر چه در سال ۱۹۹۲ به دلیل سرمازدگی شدید، به فعالیتش ادامه نداد. در همان سال، کامی ریتا در کمپ اصلی اورست به عنوان دستیار آشپز شروع به کار کرد. اگرچه پیش از آن در ۱۲ سالگی فعالیتش را به عنوان باربر آغاز کرده بود. کامی در سال ۱۹۹۴ اولین صعود موفقیت آمیزش به کوه را انجام داد.

با این حال، کامی ریتا ثابت می کند که حتی با استعدادترین رکوردداران نیز از ابتدا لزوما بر اساس میل خود به پیش نمی روند. او می گوید”اولین سفر من به این منطقه در سال ۱۹۹۲ بود که فرصت صعود به قله پیدا نکردم، چرا که یک تازه کار بودم. دو سال پس از آن بود که توانستم به قله اورست دست یابم. این لحظه خوشایندی برای من بود زیرا ثابت کرد که قدرت و توانایی کافی برای انجام کارهای سخت را دارم.”
کامی ریتا با همسرش لاکپا جانگمو و دو فرزندشان در کاتماندو زندگی می کند. او اطمینان حاصل کرده است که فرزندانش در حال تحصیل هستند تا بتوانند مشاغل کم خطرتری نسبت به راهنمایی در کوهستان انتخاب کنند. وی به یک روزنامه نگار گفت:”ما بی سواد و فقیر بودیم و هیچ راه دیگری برای زنده ماندن وجود نداشت. در نتیجه مجبور شدیم برای به دست آوردن زندگی خود از کوههای خطرناک بالا برویم.”

برادر کامی، پاسانگ شرپا و همسر وی با دو پسرشان در جزیره واشون ایالت واشنگتون امریکا زندگی می کنند. آنها عضو انجمن شمال غربی شرپاها هستند.
از نظر کامی ریتا، هر کوهستان یک الهه دارد.او در طول ماههای آماده سازی برای صعود به دعا می پردازد و از قبل به خاطر قرار دادن پاهای خود بر کوه طلب آمرزش می کند. وی تاکید می کند”مهم نیست که چقدر آماده و خوب باشی، باید خدا بخواهد تا به قله برسی.”

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=40139

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.