• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
1

صید ماهیان استخوانی در دریای مازندران تمدید شد

  • کد خبر : 84990
  • 15 فروردین 1402 - 23:44
صید ماهیان استخوانی در دریای مازندران تمدید شد
بام: مدیرکل شیلات مازندران از تمدید ۲ روزه صید ماهیان استخوانی در دریای خزر تا هفدهم فروردین ماه سال جاری خبر داد.

قاسم کریم‌پور روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار بام افزود: طبق درخواست اتحادیه تعاونی ماهی گیران پره مازندران، کمیته مدیریت صید ماهیان و مرکز تحقیقات شیلات ایران با تمدید صید ماهیان استخوانی در دریای مازندرانی خزر موافقت کردند.

وی خاطر نشان کرد: وی دلیل تمدید نشدن بیشتر از این زمان تعیین شده صید ماهیان استخوانی را اوج مهاجرت این گونه های آبزی برای تخم ریزی به دهانه رودخانه های استان اعلام کرد.

 

به گزارش بام، صید ماهیان استخوانی دریایی به علت شروع فصل تخم ریزی آنها متوقف می شود تا ماهیان بارور گرفتار تور صیادان نشوند و دخایر ماهیان دریایی هم آسیب نبیند.

همه ساله با به صدا درآمدن نوای نوروزخوانی و فرا رسیدن بهار در مازندران، فصل کوچ ماهیان استخوانی از دریای خزر به رودخانه ها برای تخم ریزی فرا می رسد، اگر چه سوابق یک دهه گذشته نشان می دهد شیلات ایران گاهی تا ۱۵ اردیبهشت هم فصل صید و صیادی را تمدید کرده است.

طبق قانون طبیعت، تخم ریزی ماهیان مولد در رودخانه ها و بازگشتشان به دریا حدود یک ماه زمان می برد. این ماهیان در مناطق امن اقدام به تخم ریزی می کنند و بچه ماهیانی که از تخم ها بیرونی می آیند در فاصله حدود ۴۵ روز پس از رسیدن به وزن یک تا ۲ گرمی به سمت دریا می روند.

مدیرکل شیلات مازندران اضافه کرد: از طرف دیگر باتوجه به اینکه صید ماهیان استخوانی از شروع فصل صید از سال ۱۴۰۱ تاکنون حدود ۹۸ درصد به نسبت مدت مشابه سال قبل آن افزایش داشته است، برای حفظ ذخایر دریای خزر، شیلات ایران با درخواست پنج روزه اتحادیه تعاونی ماهی گیران پره مازندران موافقت نکرده است.

کریم‌پور، ارزش اقتصادی ماهیان صید شده در دریای مازندرانی خزر را سه هزار و ۲۰۰ تُن و ارزش اقتصادی آن را ۶۴۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

این مقام مسوول، دلیل افزایش صید ماهیان استخوانی در دریای مازندرانی خزر را به بار نشستن رها سازی سالانه ۷۰ تا ۹۰ میلون قطعه بچه ماهی در رودخانه ها اعلام کرد و گفت: شرایط آب و هوایی مساعد به ویژه وزش بادهای تجاری یک سویه سبب شد تا ماهیان به ویژه ماهی سفید به سمت ساحل آمده و در دسترس تورهای ماهیگیران قرار گیرند.

مدیرکل شیلات مازندران، متوسط دمای هوای دریای خزر در اسفندماه سال گذشته را ۱۴ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد اعلام کرد و گفت: به همین دلیل صید ماهی سفید رشد ۵۹ درصدی به نسبت مدت مشابه سال قبل آن داشته است.

وی با توضیح این که اتحادیه تعاونی ماهی گیران پره مازندران، در چهار سال اخیر همکاری تنگاتنگی را برای تکثیر طبیعی و نیمه مصنوعی ماهیان دریای خزر با شیلات، یگان حفاظت و محیط زیست استان داشتند، گفت: در همین راستا اعضای اتحادیه شرکت های تعاونی به صورت ویژه از ۲۰ رودخانه مهم استان که شرایط برای تخم ریزی و تکثیر طبیعی و مصنوعی ماهیان را دارند، مراقبت ویژه ای را انجام می دهد.

همسو با این رویکرد بازسازی به روش طبیعی و مصنوعی با هدف حفظ ذخایر دریای خزر تکثیر و رها سازی بچه ماهی به ویژه سفید و کپور هر ساله در دستور کار شیلات مازندران قرار می گیرد که از نیمه دوم اسفند به ۲ روش (شیل گذاری رها کردن ماهیان مولد در مناطق مشخصی از رودخانه های شیلاتی) و ایجاد استخر در کنار اتحادیه های صیای پره مستقر در ساحل دریای خزر انجام می‌شود.

معیشت بیش از چهار هزار و ۲۰۰ ماهی‌گیر در قالب ۵۴ شرکت تعاونی صیادی پره در مازندران از طریق صید در دریای خزر تامین می شود.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=84990

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.