• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24575
2
در گفتگو با بام مطرح شد

ضرورت ایجاد کمپ های کوهنوردی/ کوهستان خانه دوم است

  • کد خبر : 3040
  • 01 آبان 1399 - 10:01
ضرورت ایجاد کمپ های کوهنوردی/ کوهستان خانه دوم است
بام نیوز: رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی شهرستان نوشهر و از پیشکسوتان این رشته، ایجاد کمپ‌های کوهنوردی را در مناطق کوهستانی و دامنه‌ها برای سرعت بخشی به امداد و نجات الزامی دانست.

محمدرضا قمی که سال‌های سال در ورزش کوهنوردی به عنوان پیشکسوت این رشته در مازندران فعالیت دارد، به مناسبت روز کوهنورد در گفتگو با پایگاه خبری بام با گرامیداشت روز کوهنورد با بیان اینکه کوهنوردی تنها ورزش نیست بلکه روش زندگی محسوب می‌شود، افزود: کوهنوردی در عرصه‌های مختلف زندگی از جمله حوادث تأثیر بسزایی دارد و شاهد حضور و کمک رسانی کوهنوردان در حوادث مختلف بودیم که در کنار تیم‌های امداد و نجات و هلال احمر و دستگاه‌های دیگر در صف مقدم امداد و نجات قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: همچنین کوهنوردان در حوادثی نظیر مفقودی افراد در کوهستان و برف خدمات بسیار خوبی ارائه دادند و از دیگر کوهنوردان بهترین حامیان محیط زیست هستند و حساسیت بالایی را نسبت به حفظ محیط زیست، منابع طبیعی و جنگل‌ها دارند.

قمی با اظهار اینکه کوهنوردی ورزش خاصی به شمار می‌رود و تنها به کوهپیمایی یا جنگل نوردی و گلگشتی خلاصه نمی‌شود، دره نوردی، دیوارنوردی، صخره نوردی، یخچال نوردی، دوچرخه کوهستان از شاخه‌های این رشته به شمار می‌روند که هریک تنوع و جاذبه خاص خود را دارند.

رئیس هیئت کوهنوردی وصعودهای ورزشی شهرستان نوشهر با بیان اینکه ورزش کوهنوردی، روح و روان ورزشکار را صیقل می‌دهد و تأثیر زیادی بر سلامت و جسم افراد می‌گذارد، گفت: بسیاری از افراد با روی آوردن به ورزش کوهنوردی سلامت خود را تضمین می‌کنند.

وی با عنوان اینکه حفظ محیط زیست در قانون اساسی مورد توجه قرار گرفته است و ما میراث دار نسل‌های آینده هستیم، اظهار داشت: با توجه به حساسیت‌های کوهنوردان، این قشر در حفظ و پاکیزی محیط زیست توجه خاصی دارند.

رفتار قهرآمیز با طبیعت در مرام کوهنوردان نیست

قمی با انتقاد از رفتار قهرآمیز برخی کوهنوردنماها با طبیعت و رهاسازی زباله در کوهستان و بیان اینکه کسانی که یکروزه دماوند یا قله‌های مرتفع را صعود می‌کنند اما در طبیعت زباله می‌ریزند را نمی‌توان کوهنورد نام نهاد، افزود: درحالی که کوهنوردانی که دوره‌های تخصصی را طی کرده‌اند، حتی یک پوست شکلات را در طبیعت رها نخواهند کرد زیرا عرق خاصی به کوهستان دارند و آن را خانه دوم خود می‌دانند.

وی یادآوردشد: کسانی که با کوهستان قهرآمیز برخورد می‌کنند و آداب کوهستان را رعایت نمی‌کنند را باید کوهنوردنما نامید زیرا کوهنورد باید آداب و مقررات کوهنوردی را بداند وبه طبیعیت احترام گذارد.

محمدرضا قمی با تاکید براینکه کوهنوردان واقعی هیچ گاه حاضر نیستند به طبیعت و کوهستان با رهاسازی زباله آسیب رسانند، حفظ و پاکیزگی طبیعت را ضروری برشمرد.

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی شهرستان نوشهر درباره فرصت‌های سرمایه گذاری روی ورزش کوهنوردی نیز گفت: صخره نوردی یکی از رشته‌های جذب و هیجانی اما پرهزینه است و تجهیزات مورد نیاز این رشته با هزینه شخصی ورزشکاران خریداری می‌شود.

نقش کوهنوردان و صخره نوردان در عملیات امداد و نجات

وی با بیان اینکه ورزش صخره نوردی و دیواره نوردی بسیار مهم و حساس است و در عملیات‌های امداد و نجات این رشته و ورزشکاران کاربرد و کارایی زیادی دارند، گفت: دو نفر از اعضای تیم منتخب صخره نوردی مازندران از نوشهر هستند و تنها بانوی صخره نورد عضو این تیم در این شهرستان فعالیت می‌کند.

قمی یادآور شد: خانم ناییج اولین بانوی صعود کننده دیواره علم کوه و اهل نوشهر هستند که تلاش‌های زیادی در این رشته ورزشی انجام داده است.

وی ادامه داد: دیواره علم کوه از ارتفاع چهار هزار متری به بالا شروع می‌شود که این دیواره عمودی حدود ۸۰۰ متر ارتفاع دارد و صعود به آن بسیار سخت و طاقت فرسا است.

وی همچنین درباره ایجاد کمپ کوهنوردی با اظهار اینکه راه اندازی این کمپ‌ها لازم و ضروری است، حمایت اداره کل ورزش را در این راستا مهم خواند و گفت: به عنوان نمونه در بخش کجور و در روستای انگاس ظرفیت برای ایجاد کمپ وجود دارد و باید متولیان ورزش مجوزهای لازم را صادر کنند.

قمی ایجاد کمپ‌های کوهنوردی را در تسریع و سرعت بخشی به امداد و نجات در کوهستان و طبیعت دانست و گفت: در حال حاضر ۲۰۰ نفر در رشته کوهنوردی فعالیت دارند که حدود ۱۰۰ نفرجزو ورزشکاران حرفه‌ای هستند و یک سوم آن را بانوان تشکیل می‌دهند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=3040

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.