• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
5

قله هزار کرمان۴۴۶۵متر

  • کد خبر : 43974
  • 14 خرداد 1400 - 22:51
قله هزار کرمان۴۴۶۵متر
بام نیوز: قله هزار مخروط منفردی است که از شمال به آبادی میرشادی از جنوب به دره رودخانه قهرود و ازسمت غرب به آبادی راسک منتهی میشود.

به گزارش بام نیوز، کوهستان هزار مرتفع ترین قله کرمان در جنوب این شهر در بخش کوهستانی راین قرار دارد.

بررسی توپوگرافی قله:
قله هزار مخروط منفردی است که از شمال به آبادی میرشادی از جنوب به دره رودخانه قهرود و ازسمت غرب به آبادی راسک منتهی میشود.

ویژگی خاص:
از جمله ویژگی های قله هزار آبشار زررود است که در جناح شمالی قله جریان دارد.

مسیرصعود به قله:
از کرمان بسمت بم رفته خودرا به بخش راین میرسانیم. این بخش درشمال کوهستان بزرگ هزار قرار دارد از راین توسط وسیله نقلیه در جاده ای هموار پس از طی۱۲کیلومتر به آبادی زررود باچند خانوارمیرسیم. از آبادی خارج شده و در جاده ای خاکی و ماشین رو مقداری جلو میرویم در جوار رودخانه ان با یکی دوبار عبور از عرض رود از کنار آبشار بسیار زیبای۳پله۵۰متری آن گذشته به پناهگاه هزار در ارتفاع۳۰۰۰متری میرسیم(۱).امتداد رودخانه را همچنان پیموده از بیدستان بزرگی میگذریم از یال اصلی شمال شرقی قله صعود را آغاز میکنیم. راه از میان شیبهای تند با خاک سیاه رنگ ارتفاع میگیرد. پس از چند بار تغییر مسیر از کنار صخره بزرگی عبور کرده گام بر بلندای منطقه مسطحی در زیر قله مخروطی و صخره ای هزار میگذاریم (۲). قله به سان برج بلندی بر مناطق اطراف احاطه دارد. راه از میان صخره ها عبور میکند تا پس از یک افت و خیز کوتاه به قله چهل تن هزار منتهی میشود. درشمال رشته کوه جوپار در غرب کوه لاله زار و کوشا و درشمال شرق پلوار دیده میشود خط راس عظیم بلوار و گلچین دیده میشوند. در جنوب سرمشک و بحر آسمان و در انتهای جنوب شرقی قلل جبال بارز از کوههای بم نمایان هستند. زیارتگاهی کوچک در قله هزار وجود دارد. از مسیر صعود به آرامی به پناهگاه و سپس آبادی زررود باز میگردیم.
((بهترین زمان برای صعود به قله هزارخرداد ماه میباشد))

وضعیت قله در زمستان:
هزار نیز چون سایر کوههای کرمان از زمستان طوفانی و سردسیر برخوردار است. اگرچه صعود زمستانی آن به دشواری قلل جوپار و بلوار نمیباشد. اما بجای خود با مشکلاتی چون برفکوبی سنگین و هوای غافلگیر کننده روبروست.

برگرفته از کتاب کوهنوردی در ایران استاد علی مقیم

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=43974

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.