• امروز : دوشنبه, ۱۴ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 4 March - 2024
کل اخبار 24592
2

لزوم مقابله با دست درازی به منابع طبیعی کوهستان الوند همدان

  • کد خبر : 56796
  • 11 مهر 1400 - 20:05
لزوم مقابله با دست درازی به منابع طبیعی کوهستان الوند همدان
بام نیوز: مسئول گروه مطالبه‌گری صیانت از کوهستان گفت: از دو طرف تویسرکان و اسدآباد و همدان، رخ غربی همدان و رخ شرقی الوند شاهد فعالیت‌های مستمر تخریبی در الوند هستیم.

علی بیات در گفتگو با خبرنگار بام نیوز اظهار کرد: با توجه به وضعیت محیط زیستی که در جهان و در کشور شاهد هستیم، متأسفانه می‌بینیم با تغییر اقلیم در برخی مناطق مواجه هستیم به نحوی که در همسایگی ما در ترکیه و حتی سیبری و در مناطق دورتر مثل یونان، آمریکای شمالی و جنوبی و حتی آفریقا شاهد تغییراتی از جمله آتش‌سوزی جنگل‌ها بودیم که به‌واسطه گرم شدن کره زمین اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر شاهد بودیم که بارش‌های تابستانه در اروپا و در کشور ترکیه و کشور خودمان سیل‌های ناگهانی راه می‌افتد و منجر به خسارت و آسیب‌های جدی به سرمایه‌های مردم، خانه‌ها، ماشین‌ها و خسارت‌های جانی می‌شود که دلیل اصلی این قضیه هم دست درازی انسان به طبیعت است، چراکه کره زمین در میلیاردها سال که از عمرش می‌گذرد، رفتار خودش را دارد و ما انسان‌ها هستیم که در این رفتار دخل و تصرف می‌کنیم غافل از اینکه طبیعت کار خودش را انجام می‌دهد.

مسئول گروه جهادی و مطالبه‌گری صیانت از کوهستان تصریح کرد: اگر شاهد هستیم که در مناطق کشور یا چند سال پیش در دروازه قرآن شیراز با یک بارش شاهد سیلاب و کشته شدن انسان‌ها هستیم به این دلیل است که ما زیاده‌خواه هستیم و اگر بخواهیم به‌طور خلاصه‌تر اشاره کنیم شاید باید به شهر خودمان همدان توجه کنیم که متأسفانه به‌واسطه نا کارآمدی و نبود آینده‌نگری در مدیریت ما است.

وی با بیان اینکه بسیاری از رودخانه‌هایی که وارد شهر می‌شوند متأسفانه سر پوشیده شده‌اند و فاضلاب تبدیل می‌شوند، خاطرنشان کرد: بارش‌هایی که بتواند در شهر سیلاب به‌وجود بیاورد دور نیست و از طرف دیگر یکی از ابزار اصلی طبیعت غیر از دشت، جنگل، کویر، دریا، دریاچه می‌توانیم به کوه‌ها اشاره کنیم.

بیات ادامه داد: کوهستان‌های ایران که بالغ بر ۶۰ درصد کشور را پوشانده‌اند؛ سرچشمه آب‌های گوارا و رودهای جاری هستند و طرف دیگر با پوشش گیاهی و مراتع که در آنها وجود دارد نوعی حامی و پشتیبان موجودات هستند.

مسئول گروه مطالبه‌گری صیانت از کوهستان با اشاره به اینکه در همدان کوهستان الوند پایه شکل‌گیری شهر همدان است، بیان کرد: اگر امروز خود را پایتخت تاریخ و تمدن می‌دانیم، مدیون کوهستان الوند هستیم که چیزی بالغ بر ۷۰ کیلومتر طول دارد و و از جنوب همدان تا شمال همدان به‌صورت یک پرانتز کشیده شده است و با عناوین مختلف مانند امور عشایری، گردشگری و ورزشی مورد تاخت و تاز قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در زمینه اقدامات صورت گرفته می‌توانیم بگوییم که بخشی از کار براساس قوانین است و در قانون اساسی اصل ۵۰ صراحتاً به بحث صیانت از محیط زیست اشاره می‌کند که یک وظیفه همگانی است و این وظیفه غیر از قوانین دیگری که در دستگاه‌ها مختلف مثل منابع طبیعی و محیط زیست تعریف شده است، به هر دلیلی مانند کمبود اعتبار، کمبود نیرو یا نقش ضعیف در ایفای وظایف موجب شده خیلی افراد بی‌مهابا به کوهستان‌های ما هجوم بیاورند.

بیات عنوان کرد: ما سازمان‌های مردن‌نهادی داریم که با حداقل امکانات امکاناتی که داشتند پیش رفتند، اما اقداماتشان نتوانست بازدارنده باشد، در کنار این قضیه ما گروهی داریم که به‌صورت فعالیت داوطلبانه و چند نفره هستند که از ۲۰ سال پیش شروع شده است و فقط جنبه اطلاع‌رسانی داشته و آن‌چنان که باید بازدارنده نبوده است.

ثبت گروه جهادی صیانت کوهستان در ستاد امر به معروف و نهی از منکر

مسئول گروه جهادی و مطالبه‌گری صیانت از کوهستان افزود: جدیداً هم ما همان گروهی که داشتیم را در چارچوب قانون با عنوان گروه جهادی مطالبه‌گری صیانت از کوهستان زیر نظر معاونت اجتماعی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان تعریف کردیم.

بیات ادامه داد: ما معتقدیم هر گونه دخل و تصرف در طبیعت مانند ریختن زباله، ورود ماشین‌های آفرود، زمین‌خواری، کوه‌خواری و دشت‌خواری همه اینها مظاهر منکر هست و وظیفه ما است که براساس قوانین و همچنین شرع خودمان نسبت به پیرامون خودمان و وطن‌دوستی خودمان آن تعصب لازم را داشته باشیم و ورود پیدا کنیم.

مسئول گروه مطالبه‌گری صیانت از کوهستان خاطرنشان کرد: برای اینکه از حمایت قانونی و قضائی هم برخوردار باشیم نسبت به تشکیل گروه جهادی مطالبه‌گری اقدام کردیم، چراکه معتقدیم مطالبه‌گری و داشتن محیط سالم و تمیز حق ماست و ما باید این را از مسئولین امر مطالبه کنیم، شاید کلید واژه بسیاری از آقایانی که تا دیروز ساکت بودند و نسبت به انجام وظایفشان حتی کوتاهی هم داشتند همین مطالبه‌گری است، لذا وقتی ما کسی را مسئول می‌دانیم باید مورد سوال قرار بدهیم.

وی عنوان کرد: اگر بخواهیم به‌طور خاص به کوه‌خواری‌ها اشاره کنیم در دره‌های همدان و الوند از دوطرف چه از سمت تویسرکان و اسدآباد و چه از منطقه همدان، رخ غربی همدان و رخ شرقی الوند شاهد فعالیت‌های مستمر تخریبی هستیم، مانند برداشت معادن و سنگ‌های ارزانفود در چند دهه گذشته یا در حال حاضر که با عنوان گردشگری و ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری در منطقه‌ای از الوند که چشم آن منطقه است به نام گنج‌نامه مورد تاخت و تاز قرار گرفته و فریاد بیش از ۲ دهه ما هنوز به جایی نرسیده است و انتظار ما از بسیاری از مقامات عالی استان، مقامات قضائی و مدعی‌العموم همراهی همه‌جانبه است.

بیات با اشاره به اینکه که الوند گهواره تاریخ و تمدن ایران زمین است، افزود: الوند دارای آب و هوای خوب، چشمه‌ها، بافت خاص و آب‌های جاری است که در خشک‌ترین سال هم رودخانه‌های ما خشک نمی‌شود و همه همدانی‌ها باید الوند را دوست داشته باشند و با عناوین دهان پرکن و پرطمطراقی مانند اشتغال، گردشگری و سرمایه‌گذاری نباید این ثروت عظیم را از بین ببریم.

وی ادامه داد: اعتقاد بر این است که سرمایه‌گذاری دو ویژگی اساسی دارد یعنی مولد باشد و ایجاد ارزش افزوده کند اما وقتی طبیعت زیبای گنج‌نامه را با لودر از بین می‌بریم و در کنار کتیبه‌ها و آبشار گنج‌نامه دکان و دکه می‌سازیم و چمن زار میدان میشان را از بین ببریم باعث کسر شأن منطقه می‌شود و ارزش افزوده ایجاد نمی‌کند.

مسئول گروه مطالبه‌گری صیانت از کوهستان با ذکر این مشکل که به‌صورت سازمان‌یافته به طبیعت دست درازی می‌شود، افزود: به‌عنوان مثال با عنوان امور عشایری اجازه می‌دهند خانه‌های عشایری ۱.۵ متر دیوارکشی و بلوک‌بندی کنند که با تخلف خود عشایری یک متر هم اضافه کشیده می‌شود و مسقف می‌شود و این قضیه موجب افزایش ماندگاری آن سازه و محل خلاف در هنگام عدم حضور عشایر می‌شود.

وی ادامه داد: چرای بی‌رویه عشایر، فعالیت‌های گروه‌های طبیعت‌گردی و ورود ماشین‌های آفرودی که به‌عنوان آفت جدید منطقه تعریف می‌شود موجب آسیب رساندن به محیط زیست می‌شود و حتی اگر کوه‌نوردی به‌صورت غیرحرفه‌ای انجام و از مسیر مشخص تردد نشود، موجب آسیب به پوشش گیاهی است و از جمله مشکلات دخل و تصرف روستاییان برای تصاحب آب چشمه‌ها است که به‌عنوان مثال در چشم ملک و منطقه تخت رستم یخچال شاهد این قضیه هستیم.

این فعال حوزه مطالبه‌گری تاکید کرد: متأسفانه افرادی که درصدد تخریب محیط زیست برمی‌آیند از مدافعین کوهستان شکایت می‌کنند به جای اینکه انرژی ما برای حفظ طبیعت گذاشته شود باید برای پاسخگویی به این شکایات و دفاع صرف شود.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=56796

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.