• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
2

لهستان در جنگ

  • کد خبر : 44970
  • 24 خرداد 1400 - 21:27
لهستان در جنگ
بام نیوز: کوه‌نوردی لهستان بیش از آنچه خودش بتواند تصور کند در دنیای کوه‌نوردی محبوب است.

به گزارش بام نیوز، تهاجم به لهستان که لشکرکشی سپتامبر خوانده می‌شود تهاجم آلمان نازی به لهستان بود که نقطه آغاز جنگ جهانی دوم شد. تهاجم آلمان در ۱ سپتامبر ۱۹۳۹ میلادی، یک هفته پس از امضای پیمان ریبنتروپ-مولوتوف میان آلمان و شوروی آغاز شد. شوروی نیز پس از تعیین مرزهای خود با ژاپن در ۱۷ سپتامبر تهاجم خود به لهستان را آغاز کرد. این تهاجم در ۶ اکتبر به پایان رسید و آلمان و شوروی لهستان را بر اساس توافق میان خود تقسیم کردند.

پس از پایان جنگ دوم جهانی و به رسمیت شناخته شدن دولت موقت مورد حمایت شوروی این کشورها مرزهای شرقی و غربی لهستان را مشخص و سپس یک نظام دموکراتیک خلق که به نوعی تأثیرپذیری از شوروی بود بر این کشور حاکم شد.

برخلاف تصور دوران کمونیستی نه تنها برای کوه‌نوردی لهستان دوران تاریکی نبود، بلکه محدودیت‌های حاکم موجب ایجاد فرصتی‌هایی شد که کوه‌نوردی لهستان پس از فروپاشی دیوار برلین و پایان جنگ سرد هیچ‌گاه شاهد شکوه کوه‌نوردی دوران کمونیستی لهستان نبوده.

از آن جمله می‌توان به نخستین صعود زمستانی یک ۸۰۰۰ متری، آنهم اورست بام دنیا در فوریه ۱۹۸۰ و بلافاصله گشایش مسیر جدید بر گرده جنوبی این کوه اشاره کرد. گویی خود باوری نبوغ از دل فقر، لهستانی‌ها را به برترین کوه‌نوردان عصر خود تبدیل کرده بود و آنها به سرعت محدودیت‌هایی را که موجب ده‌ها سال فاصله از هم‌قطاران غربیشان شده طی کردند.

از نمونه‌های دیگر این موفقیت‌ها می‌توان صعود زمستانی نوشاق به عنوان نخستین صعود زمستانی یک ۷۰۰۰ متری در سال ۱۹۷۳ و در پی آن صعود زمستانی ۷ قله بالای ۸۰۰۰ متر توسط جنگجویان یخی (لقب کوه‌نوردان نسل نوی لهستانی) و از همه مهم‌تر صعود دومین انسان به ۱۴X۸۰۰۰ متری توسط جرزی کاکوشکا قهرمان تمامی نسل‌های کوه‌نوردی دنیا بود.

کوه‌نوردی لهستان بیش از آنچه خودش بتواند تصور کند در دنیای کوه‌نوردی محبوب است و توفان‌های داخلی میان غول‌های یخی نمی‌تواند خدشه‌ای به آنهمه موفقیت وارد سازد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=44970

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.