• امروز : سه شنبه, ۲۲ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 12 March - 2024
کل اخبار 24616
2

موزه کوهنوردی همدان یک گام تا ملی شدن

  • کد خبر : 81140
  • 27 آذر 1401 - 20:09
موزه کوهنوردی همدان یک گام تا ملی شدن
بام: موزه ۱۰۰ساله کوهنوردی استان همدان با در اختیار داشتن آثار، اسناد و وسایل کوهنوردان با قدمت صدساله، در یک قدمی تبدیل به نخستین موزه ملی کوهنوردی کشور قرار دارد.

به گزارش خبرنگار بام ، نخستین موزه تخصصی کوهنوردی کشور در همدان به عنوان گنجینه‌ای ماندگار از فرزندان کوهستان، خانه ابدی را برای آثار و عکس‌های شخصیت‌های برجسته صعود کننده به قله‌های مرتفع و مهم جهان ایجاد کرده و هم اینک متولیان آن به دنبال ثبت نخستین موزه ملی کوهنوردی هستند.

همدان پیشینه تاریخی در ورزش کوهنوردی کشور دارد و زنده یاد ˈمحمود اجلˈ اولین کوهنورد کلاسیک همدان و از کوهنوردان نامی کشور بود که این ورزش مفرح را به گونه ای نوین، فنی و علمی در ایران آغاز کرد.

ورزش کوهنوردی همدان از جایگاه ارزنده‌ای در سطح کشور برخوردار بوده و کوهنوردان بزرگ و پرافتخاری از این استان در ویترین نام آوران این ورزش هستند و اولین ایرانیان فاتح اورست نیز از این استان بوده‌اند.

همدان خاستگاه کوهنوردی کشور
رشته کوه الوند آوردگاه بزرگان کوهنوردی ایران است و از دیرباز به عنوان زادگاه پرورش شخصیت‌های برجسته کوهنوردی زبانزد اهالی این رشته ورزش به شمار می‌رود.

ورزش کوهنوردی استان همدان از جایگاه ارزنده‌ای در سطح کشور برخوردار بوده و پیشینه تاریخی در ورزش کوهنوردی کشور دارد و زنده یاد ˈمحمود اجلˈ اولین کوهنورد کلاسیک همدان و از اولین کوهنوردان نامی کشور بود که کوهنوردی نوین، فنی و علمی را در ایران آغاز کرد، در واقع این استان در کوهنوردی، الگوی کشور به شمار می‌رود و اولین ایرانیان فاتحان اورست نیز از این استان بوده‌اند.

ورزش کوهنوردی استان همدان از جایگاه ارزنده‌ای در سطح کشور برخوردار بوده و پیشینه تاریخی در ورزش کوهنوردی کشور دارد و زنده یاد ˈمحمود اجلˈ اولین کوهنورد کلاسیک همدان و از اولین کوهنوردان نامی کشور بود که کوهنوردی نوین، فنی و علمی را در ایران آغاز کرد، در واقع این استان در کوهنوردی، الگوی کشور به شمار می‌رود و اولین ایرانیان فاتحان اورست نیز از این استان بوده‌اند.

تاریخ کوهنوردی همدان مملو از نام آوران این عرصه ورزشی به شمار می‌رود و از گذشته تا به امروز همواره از شخصیت‌های برجسته کوهنوردی دیار الوند از جمله تیمسار محمدجعفر اسدی نخستین ایرانی فاتح قله هشت هزار متری، جلال چشمه‌ قصابانی فاتح دوبار قله اورست و چندین قله هشت هزار متری دیگر، حمید اولنج فاتح قله اورست، شادروان فریدون اسماعیل‌زاده از مربیان بزرگ سنگنوردی کشور، شادروان حسین طالبی‌مقدم از بزرگان عرصه مربیگری دیواره ‌نوردی کشور، مرحوم استاد محمود اجل و ده‌ها کوهنورد فقید دیگر به نیکی یاد می‌شود.

کوهنوردانی که در دل رشته کوه الوند متولد شده و از دامان این کوهستان تاریخی و گردشگری گام به فتح قله‌های مرتفع جهان گذاشتند.

موزه همدان یک قدم تا ملی شدن
زیرساخت نخستین موزه مفاخر و بزرگان عرصه کوهنوردی همدان با جمع آوری اسناد، آثار و تجهیزات قدیمی و گرانبها، گنجینه طلایی فرزندان الوند به شمار می‌رود.

خانواده بزرگ و اصیل کوهنوردی همدان بی‌صبرانه منتظر ملی شدن این موزه هستند تا آثار بزرگان و مفاخر این رشته ورزشی مقابل دید همگان نمایش داده شود تا همگان به ارزش و جایگاه فرزندان طلایی الوند استوار پی ببرند.

رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان در این باره می‌گوید: موزه کوهنوردی برای نخستین بار در کشور ایجاد شد و پس از ۶ ماه پیگیری موفق به بازدید کارشناسان میراث فرهنگی از این موزه شدیم تا مراحل لازم و قانونی برای صدور مجوز موزه مهیا شود تا در لیست جاذبه‌های گردشگری استان قرار بگیرد.

علیرضا گوهری افزود: تجهیزات، اسناد، وسایل تخصصی و عمومی مرتبط به کوهنوردی، عکس و خیلی آثار که از کل کشور و با قدمت صدساله در آن موجود است.

تجهیزات، اسناد، وسایل تخصصی و عمومی مرتبط به کوهنوردی، عکس و خیلی آثار که از کل کشور و با قدمت صدساله این موزه موجود است.

وی با اشاره به ویژگی‌های خاص این موزه کوهنوردی اضافه کرد: نظیر این موزه را حتی در فدراسیون کوهنوردی کشور نداریم و کوهنوردان ایرانی مقیم فرانسه که به بازدید این موزه آمده بودند هم گفتند حتی در فرانسه هم این چنین موزه‌ای نداریم.

گوهری ادامه داد: آثار داخل موزه بیش از ظرفیت است و انتظار داریم فضایی برای ایجاد موزه جدید به ما اختصاص بدهند که می‌تواند بخش توریسم گردشگری را کمک شایانی داشته باشد.

مشارکت ۸۵ کوهنورد با موزه همدان
رییس هیات کوهنوردی همدان در ادامه گفت: ۸۵ کوهنورد به این موزه لوازم و تجهیزات به این اهدا کرده‌اند که تمام اقلام اهدایی کلاسه‌بندی و کدگذاری شده است.

وی وسعت موزه کوهنوردی همدان را ۲۰۰ مترمربع عنوان کرد و گفت: این مساحت باتوجه به تعداد آثار و تجهیزات اهدایی با ارزش محدود است و قصد داریم به وسعت آن اضافه کنیم.

گوهری بیان کرد: اسناد، عکس، کتاب و تجهیزات با ارزش با قدمت نزدیک به صدسال در این موزه نگهداری می‌شود و نیاز به فضای بیشتری داریم.

وی ادامه داد: با حمایت دستگاه‌های اجرایی به ویژه میراث فرهنگی به دنبال ثبت ملی این موزه کوهنوردی هستیم چرا که ظرفیت بسیار خوبی را در این حوزه داریم.

رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان با تاکید بر شفاف‌سازی آثار اهدایی به این موزه بیان کرد: یکهزار اثر و تجهیزات در این موزه نگهداری می‌شود و به زودی فهرست آثار اهدایی در قالب نرم‌افزار PDF را در اختیار عموم کوهنوردان و دست اندرکاران قرار خواهیم داد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=81140

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.