• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
2

هشدار به کوه‌نوردان /کوه‌نوردی، دوچرخه‌سواری و تمرینات هوازی در هوای آلوده ممنوع!

  • کد خبر : 7841
  • 04 آذر 1399 - 12:54
هشدار به کوه‌نوردان /کوه‌نوردی، دوچرخه‌سواری و تمرینات هوازی در هوای آلوده ممنوع!
بام نیوز: این روزها با ظهور پدیده "وارونگی دما" (اینورژن) و افزایش آلودگی هوا در شهرها و مناطق کوهستانی حاشیه شهرها، باید از انجام فعالیت‌های بدنی شدید در این مناطق پرهیز نمود.

 

محسن هاشمی نژاد در گفتگو با پایگاه خبری بام نیوز، اظهار داشت: این روزها با ظهور پدیده “وارونگی دما” (اینورژن) و افزایش آلودگی هوا در شهرها و مناطق کوهستانی حاشیه شهرها، باید از انجام فعالیت‌های بدنی شدید در این مناطق پرهیز نمود. تمرین‌های هوازی و استقامتی خود را خارج از مناطق شهری و در هوای پاک انجام دهید و صعود کوه‌های حاشیه شهرها را به زمان‌های بهتری موکول نمایید.وارونگی دما یا وارونگی گرمایی یا اینورژن به پدیده‌ای گفته می‌شود که در آن برخلاف حالت طبیعی، با افزایش ارتفاع دما کاهش نمی‌یابد.

در شرایط نرمال هوای گرم (و آلوده شهر) به سمت بالا رفته و در لایه‌های بالاتر جو پراکنده شده و در یک منطقه متمرکز نمی‌شود.

اما در حالت اینورژن که بیشتر در فصول سرد سال رخ می‌دهد، جای لایه‌ی گرم سطح زمین با لایه‌ی سرد بالایی عوض می‌شود؛ بدین شکل هوای آلوده‌ی شهر در زیر لایه‌ی گرم بالای خود گیر می‌افتد. این شرایط در کوهپایه‌ها و دره‌ها و مکان‌های بدون باد آلودگی را کاملأ محبوس کرده و شرایط ناسالم و غیربهداشتی بوجود می‌آورد.

اینورژن اصولأ یک پدیده‌ی طبیعی است ولی از آنجایی که باعث افزایش میزان آلاینده‌ها در مناطق شهری و صنعتی می‌شود، برای سلامت انسان‌ها و بخصوص ورزش‌کاران خطرناک است.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=7841

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.