• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
0

گزارش صعود به قله هزار کرمان

  • کد خبر : 16204
  • 12 دی 1399 - 11:02
گزارش صعود به قله هزار کرمان

موقعیت جغرافیایی:

هزار کوهیست در استان کرمان که در جنوب شهرستان راین قرار گرفته است و بلندترین قله استان کرمان میباشد و ارتفاع آن ۴۵۱۰ تا ۴۵۱۲ اعلام شده است.البته برای این قله ارتفاع های دیگری نیز ذکر شده که بعلت موقعیت خاص آن میباشدو همچنین دارای کمترین شتاب ثقل در ایران است.

علت نام گذاری:

کوه هزار بدلیل داشتن انواع زیادی از گونه های گیاهی هزار نامیده میشود که چهارمین قله بلند ایران و مرتفع ترین قله جنوب کشور است.هزار با مساحت ۹۰۰ کیلومترمربع سرچشمه رودهای هلیل رود و تهرود میباشد.

قله هزار را میتوان از چوپار-پلوار-چهل تن-بردسیر-نشانه-شیر و لاله زار بخوبی مشاهده کرد.کرمان محل قرارگیری ۱۲ قله بالای ۴۰۰۰ متر میباشد که قله های آن پشت به پشت هم در دل کویر سر به آسمان دارند.

 

دوازده خرداد ماه ۴۵ نفر از اعضای باشگاه آزادگان در قالب یک تیم عازم شهر کرمان شده و ساعت ۱۹ روز سیزدهم بعد از بازدید از مجموعه گنجعلی خان و ارگ تاریخی راین در یکی از حسینیه های شهرستان گلزار ساکن شدیم.

صبح روز چهاردهم ساعت ۵ صبح از جاده چوپار حرکت به سوی قله هزار آغاز شد.بعد از یکساعت و نیم به محل صعود که آبشار اردیکان نام دارد رسیدیم… در طی مسیر از روستای شیرینک و چهارباغ و باب شمیل و درچنزو و راسک و روستای اردیکان که بلندترین روستای سکنه ی ایران میباشد گذر کردیم.

در این مسیرکویری طبیعتی زیبا و سرسبز و منحصر به فرد مشاهده نمودیم که نام گذاری این قله بنام هزار  بخاطر همین پوشش متنوع آن است.

ساعت ۷ صعود را آغاز نمودیم.سرپرست آقای اکتشافی و مسئول فنی آقای آزاد و امدادگر آقای مصطفوی و سرپرست بانوان خانم محسنی و سرقدم از کوهنوردان استان کرمان آقای حمید سعید حضور داشتند.

پس از بالا رفتن از آبشار پله ای اردیکان در یک مسیر پاکوب قرار گرفتیم.در مسیر گیاهان زیادی با عطر و بوهای خاصی وجود داشت که ترکیب آنها فضای خاصی را ایجاد کرده بود! کرفس کوهی – آویشن – آلاله و پونه تنها بخشی از آنها بودند.

بعد از ۹۵ دقیقه کوهپیمایی به محلی بنام بن چشمه رسیدیم و پس ازنیم ساعت توقف جهت صرف صبحانه حرکت به سمت قله را ادامه داده وبعد از گذر از شیبی تند به یکی از یالهای قله هزار رسیدیم که کمی برف داشت و ۱۰ دقیقه استراحت نمودیم .

از اینجا تا قله یکساعت دیگه راه بود و مجموعا پنج ساعت کوهپیمایی داشتیم. قله مکان بسیار ریزشی بود که در پیچ و خم مسیری سنگی و زیبا قرار گرفته بود و مکان مسطح پایینتری به عنوان قله سنگ چین شده بود تا احتمال خطر کاهش یابد!!

بعد از خواندن سرود ملی بمدت یکدقیقه به یاد مرحوم عیسی میرشکاری سکوت انجام شد و دوستان بعد از ثبت صعود به قله و فیلم برداری و استراحت کوتاه قدم در راه بازگشت نهادند…

نهار ساعت سه در بن چشمه صرف گردید و بعد دیدن دوباره آبشار اردیکان و بازگشت….

شب را در حسینیه استراحت نموده و روز پانزدهم پس از بازدید از باغ زیبا و تاریخی شازده به مجموعه گنجعلی خان رفته و پس از خوردن فالوده کرمانی و خرید کلی سوغاتی از بازار آن و صرف نهار عازم شهر خودمان شدیم.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=16204

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.