• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
2

گزارش هفته پنجم ستاد پیشگیری و امداد کوهستان

  • کد خبر : 49525
  • 15 مرداد 1400 - 3:22
گزارش هفته پنجم ستاد پیشگیری و امداد کوهستان
انجمن پزشکی کوهستان ایران: پس از رسیدن به بارگاه سوم و اتاق امداد ، خانم ۴۰ ساله با علائم ارتفاع زدگی مراجعه نمود که پس از اکسیژن تراپی حال ایشان بهبود یافت و به چادرشان بازگشتند.

جبهه جنوبی دماوند:

چهارشنبه ظهر مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۲۳ تیم به سمت بارگاه سوم حرکت نمود؛
پس از رسیدن به بارگاه سوم و اتاق امداد ، خانم ۴۰ ساله با علائم ارتفاع زدگی مراجعه نمود که پس از اکسیژن تراپی حال ایشان بهبود یافت و به چادرشان بازگشتند.

غروب چهارشنبه تعداد مصدومین از لحاظ ارتفاع زدگی افزایش یافت.
برخی از مصدومین با مراجعه حضوری به اتاق امداد مورد معاینه و مداوا قرار گرفتند و برخی دیگر با پوششی که اعضاء تیم امداد در بین چادر ها و اطراف بارگاه و سالن نشیمن حاصل نمودند ، شناسایی و مورد مداوا قرار گرفتند .

لازم به ذکر است که این مصدومین اکثرا رده سنی ۳۵ تا ۵۰ سال بودند.
پس از گذشت پاسی از شب ۴ نفر از یک تیم ، مراجعه کردند که هر ۴ نفر دچار حالت تهوع و سردرد شده بودند.
پس از اقدامات اولیه و تست اکسیژن ، ۲ نفر از انها با دریافت اکسیژن حالشان رو به بهبود رفت و با استراحت در اتاق امداد تحت نظر شب را سپری کردند و صبح روز پنجشنبه به همراه تیم به سمت پایین راهی شدند.

غروب روز چهارشنبه با توجه گزارش هواشناسی و مه غلیظ که از آبشار یخی به بالا را پوشانده بود، تیم پیشگیری از حوادث صعود را ممنوع اعلام کرد . اما با بهتر شدن شرایط جوی و صاف شدن هوا، از ساعت ۱ نیمه شب تیم‌ها اماده صعود شدند؛
همزمان با حرکت تیم ها، تیم ستاد پیشگیری با قرار گرفتن در ابتدای مسیر قله ( پشت پناهگاه) تماما و یک به یک اعضای تیم ها را (که حدودا ۳۰۰ نفر بودند) از نظر مناسب بودن لباس و پوشش و حال عمومی چک نمودند.

بعضی از افراد که لباس مناسب نداشتند بازگردانده شدند و بعضی هم با تجدید لباس و پوشیدن لباس مناسب مورد تایید اعضای ستاد برای صعود قرار گرفتند و صعود کردند.

لازم به ذکر است با توجه به اینکه هوا از ساعت ۱۱ صبح مجدد رو به خرابی میرفت ، فقط بین ساعت ۱ تا ۳ نیمه شب به افراد اجازه صعود داده شد با این شرط که ساعت ۱۰ صبح صعودشان تمام و بازگشته باشند .
خوشبختانه با تدابیر تیم ستاد پیشگیری ، تعداد مصدومین صعود کننده به ۲ نفر کاهش یافت .
یکی از ایشان خانمی ۴۰ ساله بودند که علائم هایپوترمی داشتند،
یک‌نفر از اعضای تیم با سرعت خود را به محل مصدوم (ارتفاع ۵۱۰۰) رساند و با انجام اقدامات مناسب مصدوم را به حالت نسبتا مناسب بازگرداند و با کمک هم تیمی هایشان به اتاق امداد رسانید تا بقیه اقدامات روی ایشان انجام شود.
خوشبختانه حال ایشان هم به حال تقریبا عادی بازگشت و فورا با سرپرست تیمشان به سمت مسجد فرستاده شدند.
و دیگری هم خانمی ۴۳ ساله با علائم شدید ارتفاع زدگی از زیر ابشار یخی به همراه سرپرست شان به پناهگاه بازگشتند و با مراجعه به اتاق امداد مورد مداوا قرار گرفتند و پس از اقدامات لازم همراه سرپرستشان ، به سمت پایین راهی شدند.
بقیه افرادی هم که صعود کرده بودند با سلامت بازگشتند .

اما پنجشنبه غروب و با ورود موج جدید افرادی که از پایین آمدند ، مجدد چند نفری دچار کمبود اکسیژن و حالت تهوع شدند و یک نفر اقا حدودا ۳۵ ساله که از ناحیه زانو دچار مشکل شده بود توسط تیم امداد مداوا شدند. اما شب نسبتا ارامی از نظر مراجعه مصدوم سپری شد و خوشبختانه پس از این چند نفر کسی دچار مشکل نشد.

(لازم به ذکر است که مراجعه برای تست اکسیژن و مطمئن شدن از شرایط جسمانی برای صعود زیاد بود).

صبح روز جمعه ۱ خانم ۳۵ ساله به همراه اقای ۲۵ ساله از مشهد که هر دو از یک تیم بودند و قله را صعود کرده بودند با حال وخیمی به اتاق امداد مراجعه کردند.

تیم امداد به سرعت دست به کار شد و پس از گرفتن تست اکسیژن ، اقای ۲۵ ساله نیاز به دریافت اکسیژن داشتند و خانم ۳۵ ساله با انجام اقدامات لازم حالشان رو به بهبود رفت و پس از کمی استراحت بعد از مداوا به همراه تیمشان به سمت پایین فرستاده شدند.
سپس ۲ نفر‌ اقای حدودا ۵۰ ساله از ساری که به تازگی از پایین به بارگاه رسیده بودند دچار علام ارتفاع زدگی شده بودند که ایشان نیز پس از مداوا به سمت مسجد صاحب الزمان بازگشت داده شدند و از ماندنشان در بارگاه و ارتفاع ۴۲۰۰ جلوگیری شد.
و در اخر تیم ستاد پیشگیری در منطقه وضعیت بد جوی و خطر و ممنوعیت برای صعود را اعلام نمودند .

اعضای ستاد
۱.محمد نیک آمال (سرپرست تیم)
۲.دانیال جراهی

با سپاس فراوان از اقای حامد عضو محترم هلال احمر که پنجشنبه شب تیم ستاد را همراهی نمودند.
و اقای امیر حسین زاده کوهنورد خوب و دوست داشتنی از مشهد

کارگروه جستجو و نجات هیات کوهنوردی استان مازندران

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=49525

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.