• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
1

گزارش کامل صعودیکروزه ضلع شمالی دماوند

  • کد خبر : 15290
  • 05 دی 1399 - 10:59
گزارش کامل صعودیکروزه ضلع شمالی دماوند

گزارش کامل صعودیکروزه ضلع شمالی دماوند ازروستای جولپل ناندل توسط تیم صعودباشگاه کوهنوردی(مهرایران زمین) استان یزد درتاریخ ۱۳۹۸/۰۵/۲۹ و فرودازهمین مسیر درتایم ۱۸:۴۵ توسط

۱ _ یاسرفرزادپور

۲ _ علیرضادهقان

صعود یک روزه دماوند
صعود یک روزه دماوند

معرفی بام ایران قله دماوند

سرزمین پهناور ایران دارای کوه‌ها و قله‌های بسیاری متعددی است که در جای‌جای این سرزمین سر به فلک کشیده‌ اند. در میان تمامی کوه‌های ایران‌زمین، قله دماوند که در فرهنگ کشورمان مظهر پایداری و استواری است جایگاه ویژه‌ای را دارد.

کوه دماوند که به عنوان بلندترین کوه ایران و خاورمیانه و همچنین بلندترین قلهٔ آتش‌فشانی آسیا شناخته‌شده است در شمال ایران قرار دارد. در مورد دلیل نام‌گذاری دماوند در فرهنگ معین این‌چنین آمده است:

دم (دمه، بخار) + اوند = دماوند؛ دارای دمه و دود و بخار (آتش‌فشان)

قله دماوند کجاست؟

کوه دماوند در بخش مرکزی رشته‌کوه البرز و در جنوب دریای خزر و در بخش لاریجان شهرستان آمل قرار دارد. کوه دماوند سربلند هم‌اکنون از نظر تقسیمات فعلی استانی ایران در استان مازندران قرار دارد و از شهرهای تهران، ورامین، قم و کرانه‌های دریای خزر قابل‌دیدن است به شرطی که آسمان صاف و آفتابی باشد.

کوه دماوند باهمت علاقه‌مندان خود توانست در خردادماه ۱۳۸۱ هجری شمسی طی مصوبه شماره ۲۲۱ مورخ ۸۱/۳/۲۱ شورای عالی محیط‌زیست به عنوان اولین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملّی کشور ثبت شود و در شمار مناطق چهارگانه ارزشمند از نظر حفاظت محیط‌زیست قرار گیرد.

کوه دماوند از نگاه تاریخ۷۴۴ سال قبل از میلاد مسیح و در دوران آشوریان از کوه دماوند با نام بیکنی در متون مختلف یادشده است و از آن زمان به بعد کوه اسطوره‌ای دماوند برای مردم ایران‌زمین همواره مقدس و موردتوجه بوده است. در کتاب مقدس اوستا، تورات و بسیاری دیگر از کتب تاریخی از کوه دماوند به نام‌های مختلف یادشده است.

ویلیامز جکسن که یکی از مورخین آمریکایی در قرن نوزدهم میلادی است، در خاطرات سفر خود به تهران این‌چنین می‌نویسد:

دماوند در اوستا «هوابرزئیتی» نامیده می‌شود و قریب ۶۰۰۰ متر از زمین سر برافراشته است. بسیاری از جهانگردان و افراد سرشناس مقیم ایران که از زمان قاجار به بعد وارد ایران شده‌اند ارتفاع‌های گوناگونی همچون ۱۴۰۰۰ تا ۲۲۰۰۰ پا برای کوه دماوند ذکر کرده‌اند.

کوه دماوند که در دوران چهارم زمین‌شناسی موسوم به دوران هولوسین تشکیل‌شده است، از همان دوران قدیم در میان ایرانیان شهرت داشته است. حتی از این کوه زیبا در داستان‌های اساطیری ایران هم نام آورده شده است. در کتاب بی‌نظیر شاهنامه، حکیم ابوالقاسم فردوسی از کوه دماوند به سبب آنکه ضحاک (پادشاهی ستمگر و اژدهایش) در آن به بند کشیده شده‌ بود، یاد می‌کند ومهدآزادگی وآزاده خواهی فریدون میباشدو ورزش پهلوانی دراین مکان ابداء وگسترش یافته است…

در دیگر آثار ادبی ایران نیز از کوه دماوند به صورت فراوان استفاده‌شده است. همچون قصیده‌ای زیبا از شاعر معاصر ملک‌الشعرای بهار که در ارتباط با کوه دماوند سروده شده که در آن این شاعر پرآوازه کوه دماوند را این‌گونه معرفی می‌کند:

ای دیو سپید پای دربند ! ای گنبد گیتی ! ای دماوند !

از سیم به سر یکی کله خود ز آهن به میان یکی کمربند

تا چشم بشر نبیندت روی بنهفته به ابر، چهر دلبند

تا وارهی از دم ستوران وین مردم نحس دیو مانند

با شیر سپهر بسته پیمان با اختر سعد کرده پیوند

چون گشت زمین ز جور گردون سرد و سیه و خموش و آوند

بنواخت ز خشم بر فلک مشت آن مشت تویی، توای دماوند …

اطلاعات آماری کوه دماوند

در ادامه معرفی کوه دماوند به بخش اطلاعات آماری این کوه زیبا می‌پردازیم. همچنان با به پین همراه باشید.

ارتفاع کوه دماوند

ارتفاع کوه دماوند از سطح آب‌های آزاد توسط منابع مختلفی ارائه‌شده است. ارتفاع کوه دماوند به نقل از درگاه ملّی آمار ایران ۵٬۶۱۰۰ متر از سطح آب‌های آزاد است. همچنین به نقل از پایگاه ملّی داده‌های علوم زمین ایران ارتفاع این قله ۵٬۶۷۰ متر عنوان‌شده است. البته وب‌گاه رصدخانهٔ زمین ناسا ارتفاع قله دماوند را ۵٬۶۷۱ متر اعلام نموده است.

در اینجا ذکر این نکته لازم است که ارتفاع نسبی قله دماوند که با اندازه‌گیری ارتفاع قلّه نسبت به پست‌ترین درّهٔ بین این قله و نزدیک‌ترین قلّهٔ مرتفع‌تر آن مشخص می‌گردد، ۴۶۶۱ متر است که به همین علت کوه دماوند را در رده دوازدهم بلندقامت‌ترین قلّه‌هایجهان از نظر ارتفاع نسبی قرار می‌دهد.

شهرهای نزدیک به کوه دماوند

سه شهر تهران، آمل و دماوند در نزدیکی کوه دماوند قرار دارند. کوه دماوند در فاصله ۶۹۹ کیلومتری شمال شرقی پایتخت ایران قرار دارد. همچنین این قله زیبا در ۶۲ کیلومتری غرب شهرستان آمل و ۲۶ کیلومتری شمال شهر دماوند قرارگرفته است.

رودخانه‌های اطراف کوه دماوند

پنج رودخانه در اطراف کوه دماوند جاری است. رودخانه هراز در جنوب و شرق کوه دماوند، رودخانهٔ لار و دیو آسیاب در غرب قله دماوند، رودخانهٔ پنج او (پنج آب) در شرق کوه دماوند و همچنین رودخانهٔ تینه در شمال این کوه سربلند جاری می‌باشند.

دمای کوه دماوندکمینهٔ دمای هوا در ارتفاعات قله دماوند در فصول سرد همچون فصل زمستان تا ۶۰۰ درجه زیر صفر می‌رسد و در دیگر فصول سال دمای ارتفاعات این کوه تا یک و دو درجه زیر صفر پایین می‌آید.

سرعت باد در قله دماوندسرعت باد و طوفان در کوه دماوند معمولاً به بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر در ساعت است که این سرعت در کوهپایه‌ دماوند به ۷۰ کیلومتر بر ساعت کاهش پیدا می‌کند. مسیر وزش این بادها معمولاً از سمت غرب و شمال غربی دماوند است.

بارندگی‌های کوه دماوندسالانه در حدود ۱۴۰۰ میلی‌متر در ارتفاعات قله دماوند بارندگی وجود دارد که معمولاً این بارندگی در بخش‌های بالاتر کوه به شکل برف است و باعث سفیدپوش شدن قله‌های این کوه سر به فلک کشیده شده می‌شود.

فشار هوا در قله دماوند

فشار هوا در قلّهٔ دماوند نصف فشار هوا در سطح دریا است.

آب و هوا کوه دماوند

در فصل بهار از فروردین تا اواخر اردیبهشت، قله دماوند دارای هوای بسیار طوفانی با بارش برف به تناوب می‌باشد و برای صعود بسیار خطرناک است.

بهترین و جذاب‌ترین زمان برای صعود به قله دماوند از اواسط خردادماه تا اواخر تیرماه است به‌این‌علت که در این ماه‌ها پایداری نسبی هوا وجود دارد و سرسبزی و طراوت منطقه و وجود آب فراوان در گوسفند سرا و بارگاه سوم و برف چال‌های کوچک و بزرگ باعث جذابیت بیشتر کوه دماوند می‌شود.

از اواخر تیرماه تا اول مهرماه کوه دماوند دارای هوای پایدار و برف کم است و ثابت شدن محدوده یخچال‌ها و کمبود آب در دامنه‌ها و بارگاه سوم به چشم می‌خورد.

از اوایل مهرماه تا پایان اسفندماه کوه دماوند دارای هوای ناپایدار طوفانی است و حجم سنگین برف در دامنه‌ها به چشم می‌خورد و در این ماه‌ها آب جاری در کوه یافت نمی‌شود.

گونه‌های گیاهی کوه دماونددر ارتفاعات مختلف کوه دماوند، گیاهان گوناگون و زیادی رشد می‌کنند که برخی از این گیاهان را فقط در یک ارتفاع خاص می‌توان دید. از گونه‌های مهم گیاهی که در کوه دماوند رشد می‌کنند می‌توان به کلاه میر حسن دماوندی، کزل دماوندی، بومادران دماوندی، پیر گیاه دماوندی، ریش قوش دماوندی، فراموشم مکن دماوندی، زنگوله‌ای دماوندی، کتانی دماوندی و ماشک دماوندی اشاره نمود.

دامنهٔ کوه دماوند کاملاً پوشیده از شقایق است. شقایق‌های که در ارتفاع ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰ متری کوه دماوند رشد می‌کند به عنوان یک نوع شقایق منحصربه‌فرد در دنیا شناخته‌شده است و با نام شقایق لار و رینه در کتاب‌های معتبر گیاه‌شناسی جهان به ثبت رسیده است.

پوشش جانوری کوه دماوند

کوه دماوند زیستگاه حیواناتی همچون روباه، شغال، میش، بز، سگ، گرگ، قوچ، گراز و خرگوش است. عمده حیات جانوری دماوند پرندگانی همانند عقاب طلایی، کبک، بلدرچین و خفاش است. دیگر جانورانی که در دماوند زندگی می‌کنند تقریباً ۵۵ نوع مار، انواع عقرب، بزمجه، انواع خانوادهٔ موش‌ها و گورکن می‌باشند.

کوه دماوند و آتشفشان

برخی از مردم این سوال را دارند که آیا کوه دماوند فعال شده است؟ در پاسخ به این سوال باید اینگونه توضیح داد که با توجه به اینکه کوه دماوند یک کوه آتش‌فشانی است دارای فعالیت‌های آتش‌فشانی نیز است که در حال حاضر فعالیت‌های آتش‌فشانی کوه دماوند محدود به تصعید گازهای گوگردی است. آخرین فوران کوه دماوند مربوط به ۳۸۵۰۰ سال قبل بوده که از آن زمان تا به امروز، این آتش‌فشان خفته است.

قطر دهانه آتش‌فشان قله دماوند حدود ۴۰۰ متر است که دریاچه‌ای از یخ دهانه آن را پوشانده و همچنین نشانه‌هایی از وجود دهانه‌های قدیمی در پهلوهای جنوبی و شمالی کوه نیز دیده می‌شود.

روز ملی دماوند

این کوه زیبا در ایران دارای یک روز ملی است. در تقویم ملی ایران شب سیزدهم تیرماه را روز ملی دماوند نامیده‌اند. در این روز کوهنوردان ایران در دامنه‌های قله دماوند در شهر رینه لاریجان شهرستان آمل دورهم جمع می‌شوند و جشن زیبای را برگزار می‌کنند.

همچنین لازم به ذکر است که جشن روز ملی دماوند به ثبت ملی نیز رسیده است. همچنین در سال ۱۳۹۱ موسیقی ملی دماوند با صدای خواننده مشهور ایران، آقای سالار عقیلی رونمایی شد.

قله دماوند

مسیرهای صعودقله دماوند

صعود ازضلع ورُخ جنوبی

چگونه شروع به کوهنوردی کنیم

فرق بین طبیعت گردی و کوهنوردی چیست؟

می توان گفت که این جبهه قدیمی ترین راه های صعود به قله دماوند است و البته کوهنوردان می گویند که ساده ترین راه نیز همین است. شما برای دسترسی به این مسیر باید به پلور و رینه بروید. در کیلومتر ۶۵ جاده هراز باید به روستای پلور وارد شوید، سپس لار و سپس به سمت جاده رینه تغییر مسیر دهید. در اواسط راه یک مسیر را می بینید که خاکی و ناهموار به سمت شمال است و با تابلویی کوچک مشخص شده است که تا پایه صعود حدود ۶٫۵ کیلومتر فاصله دارد. پایه صعود به دماوند از قسمت جنوبی از ابتدای زمانی است که به مسجد صاحب الزمان است و ارتفاع این منطقه ۳ هزار متر می باشد. چهارپایانی برای افراد محلی هستند که می توانید برای حمل بار در این فاصله از آن ها استفاده کنید. شما باید مسیرتان را از سمت چپ یک آبشار یخی و بعد از بارگاه سوم شروع کنید و به یک تپه گوگردی برسید که می توان آن را نتیجه آخرین فوران های کوچک قله دماوند دانست. حدودا می توان گفت که از فاصله بارگاه اول تا سوم، میانگین ۴ ساعت لازم است. از بارگاه سوم تا قله دماوند نیز چیزی حدود ۶ ساعت بسته به سرعت و تواناییتان زمان می گیرد.

صعود ازضلع و رخ غربی

این مسیر نیز یکی دیگر از راه های صعود به قله دماوند است. اگر می خواهید به جبهه غربی بروید نیز باید به جاده هراز رفته، به سمت پلور بروید و از آنجا وارد جاده سد لار شوید. پایه صعود این مسیر از یک پارکینگ در منطقه ورارو آغاز می شود که حدود ۳۴۰۰ متر ارتفاع دارد. پس از رسیدن به این نقطه باید به سمت پناهگاه سیمرغ بروید. ویژگی خوب پناهگاه سیمرغ وجود آب در آن جا است. سپس مسیرتان را روی یال غربی ادامه می دهید که در آن از یخچال عبور خواهید کرد و در میان سنگلاخ و خاک های گوگردی به مسیرتان ادامه می دهید. کوهنوردان می گویند که شیب رسیدن به قله از جبهه غربی بسیار زیاد است اما همین قضیه شاید باعث کوتاه تر شدن مسیر می گردد. شما برای رسیدن به قله نیاز دارید که از این شیب تند که سنگلاخ هم هست به سمت قله حرکت کنید. این مسیر نیز می توان گفت که تا رسیدن به پناهگاه سیمرغ حدود ۲ ساعت زمان لازم است و بعد از آن به دلیل شیب و با توجه به توان بدنی، نفس، آمادگی و … زمان رسیدن به قله متفاوت می باشد.

صعود ازضلع ورخ شمال شرقی

می توان گفت که جبهه شمال شرقی که یکی دیگر از راه های صعود به قله دماوند است، از دیگر مسیرها طولانی تر و بلندتر است.برای این صعود کوهنوردان دو مسیر متفاوت را پیشنهاد می کنند. روستای گزنه یا گزانه یکی از مسیرهاست که از رودخانه تلخ رود می گذرد. گزینه دیگر از طریق روستای ناندل امکان پذیر است. البته این دو مسیر جایی به هم می رسند که به پناهگاه تخت فریدون معروف است و پس از آن صعود از جبهه شمال شرقی یک مسیر مشخص و یکسان دارد. برخی معتقدند که صعود از طریق روستای گزنه طولانی تر است و به همین دلیل آن ها روستان ناندل را پیشنهاد می کنند. اگر از روستای ناندل حرکت می کنید می توانید یک نیسان اجاره کنید و یا خودتان مسیر را بپیمایید. توسط نیسان حدود ۴۵ دقیقه بعد به پایه صعود می رسید که به گوسفندسرا یا گردنه سر معروف است و ارتفاعی حدود ۲۸۷۰ متر دارد. اگر از گزنه می روید، این مسیر در امتداد تلخ رود عبور کرده و از میان مزارع مختلف می گذرد تا به چشمه اسپه برسید. شما سپس باید از بالای تپه ای در زیر قله منار به گوسفندسرا برسید. در ادامه پس از عبور از یک شیب تند به پناهگاه فریدون خواهید رسید. ادامه این مسیر در جایی به مسیر جبهه شمالی می رسد و با هم به قله خواهند رسید.

صعود ازضلع ورخ شمالی

شروع این مسیر نیز روستای ناندل است. این مسیر از قسمت شمالی کوه دماوند در دشت چم بن آغاز می شود. در ابتدای این مسیر شما شیب ملایمی را در پیش رو دارید که به جانپناه اول می رسد. پس از آن روی خاک های سیاه رنگی در نزدیکی یخچال دوبی سل جانپناه دوم را خواهید دید. شما پس از آنکه خواستید از جان پناه دوم حرکت کنید باید به سمت شمال شرق ملایم شده و پس از عبور از صخره های آتشفشانی به مسیری خواهید رسید که همان است که از جبهه شمال شرق در دسترس است که پس از آن به قله خواهید رسید. دلیل آنکه این مسیر کمی سخت می باشد، آن است که آب در آن به خوبی پیدا نمی شود و شاید برای تهیه آب مصرفی مورد نیازتان مجبور به ذوب برف شوید. اگر هم توانایی حمل آب را دارید می توانید برای دو روز با خودتان بطری آب معدنی حمل کنید.

ضمناصعودهای یکروزه این مسیرسنگین تلاش وپشتکارخود رامیطلبدواین گونه صعودسالی انگشت شمارصورت میگیرد.

 پس ازحدودیکساعت پیمایش در دشت ناندل به سمت قله
پس ازحدودیکساعت پیمایش در دشت ناندل به سمت قله

قله دماوند ۱۶ مسیر شناخته شده دارد

چهار مسیراصلی دماوند

۱٫جنوبی

۲٫شمالی

۳٫غربی

۴٫شمال شرقی

یخچالهای طبیعی اطراف قله دماوند:

الف- یخچال های شمالی و شمال شرقی اطراف قله دماوند:

–   یخچال سیوله (جبهه شمالی)

–   یخچال دوبی سل (جبهه شمالی)

–   یخچال اسپله (جبهه شمالی)

–   یخچال عروسکها (جبهه شمالی)

–   یخچال خورتاب سر (جبهه شمالی)

–   یخچال یخار (شمال شرقی)

ب- یخچالهای پراکنده و برفچالهای اطراف دماوند:

–   یخچال وزمین چال (شرقی)

–   یخچال سرداغ (بین یالهای غربی و جنوب شمال غربی)

–   یخچال غربی (بین یالهای شمال جنوب غربی و غربی)

–   یخچال کافر دره (بین یالهای جنوبی و جنوب شرقی)

–   یخچال آسپرین سر (بین یالهای جنوبی و جنوب جنوب غربی) (مقیم, ۱۳۸۷,ص۱۸(

مسیرهای صععود

۱- شمالی (یال دبی سل) مسیر صعود این جبهه از میان دو یخچال سیوله (سمت راست)و دوبی سل (سمت چپ) صورت می‌گیرد. این مسیر دارای دو جانپناه در ارتفاع‌های ۴۰۰۰ متر و۴۶۵p متر است.

۲- جنوبی مسیر گوسفند سرا

۳- شرقی یال ملارد

۴- غربی یال سیمرغ

۵- شمال شرقی تخت فریدون

۶- شمال غربی یال داغ

۷- جنوب شرقی یال ملاخوران

۸- جنوب غربی یال معدن

۹- جنوب جنوب شرقی یال وزمین چال

۱۰- شمال جنوب شرقی یال ملارد

۱۱- جنوب شمال شرقی یال یخار

۱۲- شمال شمال شرقی یال اس

۱۳- شمال شمال غربی (یال جان پناهها

۱۴- جنوب شمال غربی یال ورارو

۱۵- شمال جنوب غربی یال چال چال

۱۶-جنوب جنوب غربی یال آسپرین سر

مسیرهای اصلی صعود عبارتند از:

مسیر جنوبی : جاده هراز – پلور – ده رینه

مسیر غربی :جاده هراز – پلور – جاده سدلار -‌ دشت ورارو

مسیر شمالی : جاده هراز – آب گرم لاریجان – ده نان دل

مسیر شمال شرقی : جاده هراز – آب گرم لاریجان – ده نان دل-گردنه سر

پناه گاه ها وجان پناه های دماوند:

مسیر جنوبی : گوسفندسرا (بارگاه اول) در ارتفاع ۳۰۰۰ متری + بارگاه سوم در ارتفاع ۴۱۵۰ متری.

مسیر غربی:جان پناه سیمرغ در ارتفاع ۴۱۵۰ متری.

مسیر شمال شرقی:جان پناه تخت فریدون در ارتفاع ۴۳۶۰ متری.

مسیرشمالی:جان پناه فلزی در ارتفاع ۴۰۰۰ متری+ جان پناه فلزی در ارتفاع ۴۶۰۰ متری

پس ازصعودگرده آلمانهای قله علم کوه ورسیدن به قرارگاه ونداربن وبارگیری ویتامینهای طبیعی نهفته درمیوه های فصل موجود با ماشین شخصی خودمان به قرارگاه رودبارک آمدیم وپس از دوش گرفتن،شام پختن وخوردن راس ۱ بامداد ۲۸ مردادخوابیدیم.

۷بامدادازخواب نازبیدارشدیم وپس از آماده نمودن ناشتائی وتحویل اتاق به سمت هدف که روستای ناندل بودحرکت نمودیم وبرای این مهم باید زودبه شهرستان نورمیرسیدیم.

پس ازاین مهم ناشتاشدیم وبه طرف آمل درحرکت وتابه جاده آبعلی هرازرسیدیم و ترافیک همیشگی….‌

دراین ترافیک شروع به انجام کارهای عقب افتاده به مانندماشین نمودن صورت،چسباندن بغل کفش،خوردن نهار و…..‌کردیم وتابه ورودی منطقه ناندل.

قبل ازناندل به دوستمون جناب رهگشا برخوردیم وپس ازشارژگوشی وگرفتن نان به سمت روستای جولپل ناندل حرکت نمودیم وبرای رسیدن به جولپل ازچه جاده هایی که گذرنکردیم وباهرمشقت و تلاشی بودبه جولپل رسیدیم

پس ازتحویل یک اتاق کوچولومشغول پختن خوراک شب،بارگیری غذایی فردای صعودوبارگیری اتمام صعودشدیم و بستن کوله یکروزه صعودوفرودباتمام آپشنهاوامکاناتی که کارآیی خود را باید فردای صعودنشان میدادواین اقدامات مهم تا۲۲:۰۰به درازا انجامید.

راس۲۳:۰۰خوابیدیم وساعت بیداریمان شد ۴:۰۰ بامداد

 آشپزی3مدل غذا درپسین روزقبل ازصعود
آشپزی۳مدل غذا درپسین روزقبل ازصعود
 عصرانه(پسین خوراک)
عصرانه(پسین خوراک)

راس۴:۰۰۰بامدادسه شنبه۲۹مرداد از خواب بیدارشدیم وپس ازیک بارگیری غذایی مفید،پوشیدن البسه مناسب صعود،گرم نمودن بدن وحرکات کششی راس۴:۵۰حرکت خودرابرای صعودو پیمایش این پروژه که برای اولین مرتبه درتاریخ کوهنوردی استان یزدقراربودبه واقعیت تبدیل گردد،ازروستای جولپل ناندل آغازنمودیم ومسیرمستقیم بین دو دره رادرپیش گرفتیم وپس از آن به دلیل اینکه سهولت درمسیرصعودراداشته باشیم،ازرسیدن به سنگ بزرگ(بارانداز) صرف نظرنمودیم وبه سمت وسوی جانپناه۴۰۰۰ رهسپارشدیم وپس از۴ ساعت وطول پیمایش۶۸۳۰متر و ارتفاع صعود۱۳۳۸متربه جانپناه۴۰۰۰ ضلع ورخ شمالی باارتفاع۴۰۱۹ رسیدیم وبلافاصله به یک بارگیری غذایی سبک وکامل پرداختیم واین مهم وتوقف۲۰دقیقه ای به درازا انجامید.

راس۹:۱۰ازجانپناه ۴۰۰۰حرکت خود را آغازنموده وپس از۱:۴۵دقیقه ۱۵۲۰ مترپیمایش وارتفاع صعود۶۳۱متر به جانپناه۵۰۰۰ضلع ورخ شمالی باارتفاع ۴۶۵۰رسیدیم که درنوع خودبرای کوهنوردان قابل وشاخص مثال زدنی و زبانزدمیباشد.

به محض رسیدن وبارگیری یک وعده غذایی کامل ومفید،احیاءیک کوهنورد قوچانی واستراحتی مختصرکه۵۸دقیقه به طول انجامیدراس۱۱:۵۳حرکت خود برای صعودقله راباز دوباره ازسرگرفته و به سمت بام ایران رهسپارشدیم وسعی برآن داشتیم که انرژی خودمان به دلیل فرودی که به درازای شب وساعات پایانی روز داشتیم راذخیره وبنابراین مهم سرعت پیمایش وصعودمان رابه حداقل ممکن کاهش دادیم وبرای هر۳۰دقیقه پیمایش وصعود۵دقیقه توقف و استراحت وبرای هر۶۰دقیقه پیمایش وصعود۱۵دقیقه توقف همراه با بارگیریهای غذایی ومایعات را مدنظر گرفتیم وتمام این موارد رعایت گردید،تا راس۱۶:۱۳پس از۱۰۳۲۰مترپیمایش در ۱۱:۲۳دقیقه وارتفاع صعود۲۹۳۵متر موفق به صعودقله دماوندگردیدیم.

پس ازثبت خاطرات شامل گرفتن تصاویروفیلمهاکه حدود۴۵دقیقه ای به درازا انجامید_برای فرودیخچال

سیوله راانتخاب به دلیل آنکه برای صعودزمستان این یخچال را شناسایی نمائیم وتاواردآن نشده بودیم به هیبت و پرخطربودن آن واقف نبودیم.

برای فرودبه یخچال ابتدابایدازدیواره های فرسایشی وخطرناک فرودمینمودیم وعبور ازکناره های یخچال که این مهم حدود۳ساعت به طول انجامیدتابه جانپناه۵۰۰۰هزار رسیدیم وپس از اندکی توقف ویک بارگیری غذایی مختصربه سمت جانپناه۴۰۰۰روانه گردیدیم وپس از۲۰دقیقه ای فرود شن اسکی بین دویخچال سیوله و دوبی سل را انتخاب وباتمام قدرت فقط تمرکزمان برآن بودکه ابتداارتفاع راکاهش داده و مسیرمستقیم ناندل رادرپیش گرفته و خدا راسپاس موفق به آن گردیدیم و این مهم حدود۳ساعت به طول انجامید که درنوع خودمثال زدنی میباشد…(جانپناه ۵۰۰۰تاروستای جولپل ناندل۳:۲۰ شامل ۲۰دقیقه پیمایش مسیرنرمال و۳ساعت شن اسکی وپیمایش دشت وسیع ناندل)

راس ۲۳:۳۵

پس از۱۸:۴۵ دقیقه صعود وفرود شامل ۲۹۳۵ مترصعودو ۲۹۳۵ متر فرود درتایم کامل ۱۸:۴۵ دقیقه

شامل

۱۱:۴۵ تایم حرکتی مفید

‌۷:۰۰ توقف واستراحت

این پروژه مثال زدنی باموفقیت به پایان انجامید.

پس از2ساعت پیمایش ازبرای صعود
پس از۲ساعت پیمایش ازبرای صعود
جانپناه۴۰۰۰رخ وضلع شمالی
بین جانپناه ۵۰۰۰ وقله

اولین صعوددماوند_اونم یکروزه_ اونم ضلع شمالی_اونم ازروستای جولپل ناندل وبرهم زدن تمام معادلات

اولین صعودازسنگ بزرگ وفرودازضلع جنوبی

دومین صعودصعودازروستای جولپل ناندل وفرودهم ازمسیرصعود

دانلود و آنالیزی از فایل ترک مسیر

*نکته*

ازآنجایی که صعود تابستانه بود و طبق تجربه وپیشبینی های قبل از برنامه استفاده از اپلیکیشن های موبایلی نسبت به gps  دستی میتوانست انعطاف پذیری بهتری برای ثبت ترک برایمان حاصل نماید برای این صعود ما از اپلیکیشن Gaia gps استفاده نمودیم که تا درلحظه نگارش این گزارش برای مدت محدودی تا ۴۰ درصد برای خرید اشتراک ۵ ساله خود تخفیف گذاشته است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=15290

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.