• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
2

۵۰۰ عدد تجهیزات با ارزش به موزه کوهنوردی همدان اهدا شد

  • کد خبر : 71677
  • 13 اسفند 1400 - 15:07
۵۰۰ عدد تجهیزات با ارزش به موزه کوهنوردی همدان اهدا شد
بام نیوز: رییس هیات کوهنوردی استان همدان گفت: تاکنون ۵۰۰ عدد از تجهیزات، اثر و تصاویر قدیمی، با ارزش و نفیس تاریخ کوهنوردان به موزه کوهنوردی این استان اهدا شده است.

«علیرضا گوهری» روز پنجشنبه در گفت وگو باخبرنگار بام نیوز اظهار داشت: قدیمی‌ترین آثار اهدایی مربوط به وسایل صعود و اسناد کوهنوردی دهه ۳۰ است که در این موزه نگهداری می‌شود.

وی بیان کرد: قدمت وسایل و آثار اهدا شده به این موزه از سال ۱۳۳۰ به بعد بوده و عمده آن شامل پوشاک، کفش، کوله پشتی، لوازم فنی، تجهیزات مسیر یابی، چراغ‌های خوراک پزی، گزارش برنامه‌ها، اسناد، عکس و کتاب است.

گوهری با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۵۰۰ قطعه وسیله و ۱۰ هزار برگ سند به این موزه اهدا شده است، خاطرنشان کرد: این موزه در فضای ۲۰۰ متر مربع ایجاد شده است.

رییس هیات کوهنوردی همدان یادآور شد: هم اینک نیز پیگیری‌های لازم برای جمع آوری تجهیزات با ارزش ادامه دارد و به طور قطع نفیس‌ترین موزه کشور را راه‌اندازی کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: نظیر چنین موزه‌ای در کشور وجود ندارد و همه روزه صبح‌ها قابل بازدید عموم مردم است.

گوهری افزود: راه‌اندازی این موزه به طور قطع در رونق گردشگری ورزشی همدان کمک شایانی دارد به ویژه اینکه قدمت و مفاخر کوهنوردی همدان آوازه جهانیان است.

وی اظهار داشت: این موزه گنجینه ماندگار از آثار و تصاویر تاریخی کوهنوردی همدان است و در کنار تجهیزات با ارزش، عکس، نامه، دستخط و کتاب‌های نفیس مربوط به تاریخ کوهنوردی در آن نگهداری می‌شود.

همدان پیشینه تاریخی در ورزش کوهنوردی کشور دارد و زنده یاد «محمود اجل» اولین کوهنورد کلاسیک همدان و از اولین کوهنوردان نامی کشور بود که کوهنوردی نوین و فنی و علمی را در ایران آغاز کرد.

ورزش کوهنوردی استان همدان از جایگاه ارزنده‌ای در سطح کشور برخوردار بوده و کوهنوردان بزرگ و پرافتخاری از این استان در ویترین نام آوران این ورزش هستند.

این استان در کوهنوردی، الگوی کشور به شمار می‌رود و اولین ایرانیان فاتحان اورست نیز از این استان بوده‌اند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=71677

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.