• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
2

شرایط اضطراری کوه‌نوردی؛ به‌درستی عمل کنید

  • کد خبر : 53548
  • 21 شهریور 1400 - 20:45
شرایط اضطراری کوه‌نوردی؛ به‌درستی عمل کنید
انجمن پزشکی کوهستان ایران: برخلاف مناطقی که زیرساخت‌های خوبی دارند، ویژگی‌های خاص زمین‌های کوهستانی عملیات نجات را سخت‌تر می‌کند.

بنابراین اولین امدادگر از اهمیت نجات بخشی برای قربانی حادثه برخوردار است. در مواقع اضطراری آن‌ها اولین نفراتی هستند که به تکنیک‌های کمک‌های اولیه و مهارت نیاز دارند. الگوریتم اضطراری زیر دستورالعمل‌های مهم را برای اولین امدادگران روشن می‌کند:

یک نفس عمیق بکشید: قبل از اینکه فرد امدادگر کار را شروع کند، باید یک‌قدم به عقب بردارد و یک نفس عمیق بکشد. تنها درصورتی‌که امدادگر در وضعیت روحی نسبتاً آرامی باشد، می‌تواند تصمیمات مناسبی را اتخاذ کند. هنگامی‌که اولین امدادگر وضعیت کلی را موردبررسی قرار می‌دهد، این کار به او اجازه می‌دهد که خطرات عینی را تشخیص دهند، حادثه را پیش‌بینی کرده و اقدامات بعدی بررسی کند.

محافظت از خود: امنیت شما مهم است! در عملیات کوه‌نوردی، تیم غالباً در زمین‌های رسوبی قرارگرفته و در معرض خطر ریزش سنگ، یخ و سایر خطرات قرار می‌گیرد. شما باید قبل از کمک به مصدوم‌ها، از امنیت خود اطمینان حاصل کنید! در بدترین حالت، اگر کمک به خودتان خیلی خطرناک بود، باید یک تماس اورژانسی گرفته و منتظر یک تیم نجات حرفه‌ای باشید.

محافظت از گروه: در صورت وجود تعداد زیادی از افراد در محل حادثه، باید از امنیت گروه (به‌ویژه در هنگام صعودهای هدایت‌شده) اطمینان حاصل شود. فقط در این صورت امدادگران می‌توانند به قربانی کمک کنند.

برقراری امنیت در محل حادثه: برای محافظت از خود و دیگران، محل حادثه باید مطمئن باشد: به‌عنوان‌مثال محل حادثه را می‌توان با سیم‌کشی و یا به‌گونه‌ای قابل‌مشاهده علامت‌گذاری کرد. اگرچه ایمن‌سازی محل حادثه بر روی دیواره‌ی صخره غالباً امکان‌پذیر و یا ضروری نیست، اما می‌تواند برای جلوگیری از صدمات بیشتر هنگام صعود یا پایین آمدن از کوه ضروری باشد.

نجات از محل حادثه: آیا قربانی در محلی خطرناک است؟ آیا خطر ریزش سنگ یا یخ وجود دارد؟ اگر محل حادثه در معرض خطرات احتمالی باشد، فرد آسیب‌دیده باید از منطقه خطرناک جابجا شده و مسافت كوتاهی را به محل امن طی کند؛ البته به شرطی که این کار برای امدادگران صحیح بوده و ایمنی‌شان را به خطر نیندازند. در زمین رسوبی، اولین امدادگر باید خود و مصدوم را از لغزش و سقوط بیشتر محافظت کند. اگر این کار امکان‌پذیر نباشد، تنها گزینه‌ی امدادگر برقراری تماس اضطراری و منتظر ماندن برای تیم نجاتی حرفه‌ای است.

خونریزی شدید و حالت بیهوشی: اگر فرد مصدوم خونریزی شدید داشته باشد، باید بلافاصله با یک بانداژ فشار درمان شود. این کار باید قبل از صحبت با قربانی و صرف‌نظر از اینکه آگاهی دارد و یا بی‌هوش است انجام شود. برای این منظور، اولین امدادگر از بانداژ فشار استفاده می‌کند. همچنین امداد گر باید برای محافظت از خود و مصدوم در برابر عفونت از دستکش استفاده کرده و از ورود آلودگی به زخم جلوگیری کند.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=53548

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.