• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
1

کوهنوردی و این همه سهل الوصولی، چرا؟!

  • کد خبر : 83036
  • 01 بهمن 1401 - 18:42
کوهنوردی و این همه سهل الوصولی، چرا؟!
انجمن پزشکی کوهستان ایران: برای شروع هر ورزشی باید یک سری شرایط ضروری اولیه را رعایت کرد از والیبال و بسکتبال گرفته تا دو میدانی و شنا . دریافت آموزش های لازم و تهیه ی لوازم مخصوص هر رشته ی ورزشی برای تمام افراد بدیهی است . نمی توانی راکت و توپ تنیس را برای بازی تنیس حذف کنی یا هر جور که دوست داری بازی کنی و قواعد و اصول این بازی را یاد نگیری و رعایت نکنی . البته می شود ولی اسمش هر چه که باشد دیگر بازی تنیس نیست.

ولی وقتی نوبت به کوهنوردی می رسد اکثر افراد آن را یک ورزش سهل الوصول و دم دستی در نظر می گیرند که نیازی به آموزش و لوازم خاصی ندارد . با یک جفت کفش ورزشی و یک کوله پشتی می شود دل به کوه زد . کشور ما هم که الی ماشاء الله کوه و قله دارد.

اتحادیه جهانی کوهنوردی(UIAA) ساده ترین سطوح کوهنوردی نوین را بدین ترتیب شرح می دهد :
_هایکینگ که ما آن را بیشتر با عنوان کوهرویی یا راهپیمایی می شناسیم پیاده به دل طبیعت زدن و درگیر رودخانه ها، درختان ، جنگل ها و کوه ها شدن است. هایکینگ پیاده روی طولانی مدت عموماً یک روزه در طبیعت است که داشتن کفش مناسب از ملزومات اصلی آن می باشد . در هایکینگ برنامه از یک کمپ شروع می شود و هایکر ها یا کوهروها بعد طی مسیر به کمپ خود باز می گردند.

_ ترکینگ که با عنوان کوهپیمایی از آن یاد می شود عبارت است پیاده روی قدرتی در مسیرهای طولانی تر ( نسبت به هایکینگ ) که ممکن است هفته ها به طول بینجامد و در مقایسه با هایکینگ نیاز به تجهیزات بیشتری دارد و در چندین ایستگاه صورت می گیرد. ترکینگ شامل سه سطح آسان ، متوسط و دشوار است و نوع دشوار آن در مسیرهای پرشیب انجام می شود و کوله کشی برای روزهای طولانی و ارتفاعات بالا از مشخصه های این سطح هستند.
_ کوهنوردی یا آلپاینیسم عبارت است از ورزش صعود از کوه ها که با استفاده از دانش و تجهیزات فنی در مسیرهای کوتاه یا بلند و البته شامل صعود در برف ، یخ یا ترکیبی ( سنگ و یخ ) می باشد .
_ هیمالیانوردی یا صعود ابر آلپی : این نوع کوهنوردی حرفه ای در ارتفاعات شش هزار متری و بالاتر انجام می شود  که شرایط خیلی خاصی نیاز دارد و طبیعتاً هر کوهنوردی توانایی رسیدن به این شرایط را ندارد.

تمامی افرادی که قصد دارند در دل طبیعت یا کوهستان پا بگذارند باید به سطح بندی فوق توجه نمایند و ببینند اهداف و شرایطشان با کدام یک از موارد ذکر شده مطابقت دارد و بعد شروع کنند به دریافت آموزش ، تهیه ی تجهیزات و در نهایت توجه به شرایط محیطی و جوی چرا که همیشه برگ برنده در دست طبیعت است.

کسی که از لحاظ آمادگی جسمانی ، دانش ، مهارت و تجهیزات در حد یک کوهرو یا کوهپیماست طبیعتاً نباید اقدام به صعود قله نماید در غیر این صورت حوادثی را خلق می کند که همه روزه و متاسفانه در گوشه و کنار کشور شاهد آن هستیم‌
مرگ هم وطنان عزیزمان در کوهستان که اگر با دل کوه نمی زدند الان نزد خانواده هایشان بودند. بار دیگر با خود بیندیشید و اول تکلیف خود را مشخص کنید کوهرو هستید یا کوهپیما یا کوهنورد و یا …

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=83036

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.