• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 24677
3

آشتی جوامع محلی با حیات وحش/ روایتی در دل تاریکی

  • کد خبر : 86045
  • 01 خرداد 1402 - 21:02
آشتی جوامع محلی با حیات وحش/ روایتی در دل تاریکی
بام: مستند ساز کهگیلویه و بویراحمدی روایتگر داستان تعارض و آشتی جوامع محلی با حیات وحش منطقه و ثبت تصاویر حیرت آور از شاه روباه با تلاشی چند ساله است.

به گزارش بام، گروه استان‌ها_ پژمان امیدی: کهگیلویه و بویراحمد سرزمینی پر رمز و راز است که در دل کوه‌هایش هزار داستان از جنسی جذاب و دیدنی نهفته است.

محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با طلوع ماه از پس کوه‌های پر بلوط و صخره‌های سختش، رنگ و رخسار ترسناک را در پسا پرده خلقتی شگرف به خود می‌گیرد.

حیات وحش در دل تاریکی یک داستان سراسر دیدنی را آغاز می‌کنند و این بار داستان با عزم یک جوان مستند ساز فرق می‌کند.

روایتی در دل تاریکی

تمام روایت‌های شب در خاموشی می‌ماند تا زمانی که لنز دوربین یک مستند ساز برای اولین بار پرده از اسرار تاریکی بر می‌دارد.

آشتی جوامع محلی با حیات وحش/  روایتی در دل تاریکی

روزگاری صدای گلوله پلنگ‌ها و حیات وحش منطقه را خونین بر زمین می‌انداخت، تا رد پای ترس عمیق‌تر از هر زمانی بر گرده درد کشیده حیات وحش دیده شود، اما امروزه دریچه دوربین خبر از ثبت شبانه تصاویر شاه روباه و پلنگ در منطقه «تنگ پیرزال» دارد.

مستند ساز کهگیلویه و بویراحمدی جدال و تعارض جوامع روستایی با یک پلنگ را تا تبدیل شدن به صلح روایت کرده است.

سیدجواد هادی اصل چهره شاخص هنری استان کهگیلویه و بویراحمد که از فعالین شناخته شده محیط زیست کشور نیز هست، بیش از هفت سال است به صورت تخصصی بر روی گونه پلنگ تحقیق و پژوهش می‌کند.

وی در این موضوع علاوه بر ثبت تصاویری بی نظیر و تهیه یک جلد کتاب با همراهی دانشگاه یاسوج، مستندی با عنوان «قصه پلنگ» نیز تولید نموده که به زودی از شبکه‌های ملی پخش خواهد شد.

اما یکی از روایت‌های هادی اصل این است که با فعالیت پیچیده چند ساله توانسته علاوه بر کاهش عجیب تلفات دام توسط پلنگ، خطر کشته شدن پلنگ توسط دامدار را نیز در یک منطقه رفع نماید.

هادی اصل با ایجاد پل ارتباطی مداوم با مردم آسیب دیده از حیات وحش و پیگیری مشکلات و تعارض آنها با گونه پلنگ، تلاش کرده تا هم مردم خسارت کمتری ببینند و هم از حیات وحش و محیط زیست محافظت کند.

تعارض میان حیات وحش و جوامع محلی

سید جواد هادی اصل با اشاره به تحولات محیط زیست منطقه و اقداماتشان، به خبرنگار بام، گفت: من و دوستانم با روشی منحصر به فرد به صورت خودجوش و بدون هیچ حمایت مالی و دولتی عمل کردیم.

وی ابراز داشت: ماجرا از این قرار است که وقتی متوجه تعارض سنگین جوامع محلی یکی از مناطق با حیات وحش شدیم، به آنجا سفر کرده و با بررسی شرایط جغرافیایی، زندگی و معیشت مردم و دامداران، رصد پلنگ و رفتارشناسی این جانور را در دستور کار قرار دادیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین نحوه تعارض دامدار و حیوان وحشی را ارزیابی کرده و نقاط مشکل ساز و قابل رفع را پیدا کردیم و با زبان ساده خسارت بین دو طرف را با ارائه راهکارهای مختلف مخصوص هر منطقه کمتر کردیم.

این مستند ساز گفت: پس از آن نیز در اغلب موارد مانند این نقطه مورد نظر، مردمی که تا چند مدت قبل عصبانی بوده و به دنبال شکار پلنگ بودند، کم کم با طبیعت آشتی می‌کنند و خود محافظ اصلی این موجودات می‌شوند.

مردمی که حافظ پلنگ شدند

هادی اصل معتقد است باید کاری کنیم که مردم همان منطقه نسبت به این حیوان وحشی حس مالکیت داشته باشند و همین اتفاق در برنامه‌های او رخ داده است.

وی می‌افزاید: در بسیاری از مناطق محل فعالیتش در دورافتاده‌ترین جغرافیای استان تا نزدیک ترین سکونت گاه‌ها، مردم دوست و حافظ پلنگ شده‌اند.

او که اکنون برای ادامه فعالیت خود به استان همجوار می‌رود، امید دارد در آینده به بخش‌های دیگر استان که فرصت کار نداشته برای کمک به مردم و حیات وحش سفر کند و سفیر دوستی میان انسان و دیگر مخلوقات باشد.

نکته قابل تأمل در رابطه با این مستند ساز، ضعف تعامل و گاهاً بی مهری‌های شکل گرفته توسط بخش‌های متولی محیط زیست استان بوده که می‌طلبد از ظرفیت این مستند ساز به نحو مطلوب‌تری استفاده شود.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=86045

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.