• امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 22 April - 2024
کل اخبار 24660
0

استفاده از VAR در فوتبال ما فرهنگ سازی نشده است

  • کد خبر : 91140
  • 17 اسفند 1402 - 20:08
استفاده از VAR در فوتبال ما فرهنگ سازی نشده است
بام: کارشناس داوری فوتبال کشورمان با اشاره به استفاده از VAR در دربی ۱۰۳ گفت: استفاده از کمک داور ویدئویی در فوتبال ما فراهم نشده و در دربی قبل دیدیم چه اتفاقاتی افتاد.

علیرضا یزدانی در گفت‌وگو با خبرنگار بام، در خصوص بیانیه‌هایی که باشگاه فوتبال علیه داوران می‌دهند اظهار داشت: بیانیه‌هایی که در نیم فصل دوم آغاز شده است و همه باشگاه که امروز شاهد بیانیه آن هستیم آتش زیر خاکستر است و رفته رفته با حساس شدن بازی‌های لیگ شعله‌ور خواهد شد. بیانیه دادن باشگاه‌ها در فوتبال کشور ما خیلی آزادانه صورت می‌گیرد و چیزی جز تأثیر گذاری روی مسؤولان برگزاری و داوران و تحت تأثیر قرار دادن هواداران چیز دیگری ندارد. اگر این موضوع توسط ارکان قضائی فدراسیون فوتبال مدیریت نشود در ادامه شاهد بیانیه‌های تند تر و بیشتری خواهیم بود.

طبق آیین نامه انضباطی باید با باشگاه‌ها برخورد شود

وی در ادامه گفت: ارکان قضائی فدراسیون فوتبال باید طبق آئین نامه انضباطی که وجود دارد برخوردهای متناسب بازدارنده‌ای را داشته باشد و اگر قوانینی که وجود دارد را عملی کنند شک نکنید بازدارنده خواهد بود. باز هم تأکید می‌کنم که این بیانیه‌ها تنها برای تحت تأثیر قرار دادن مسؤولان برگزاری مسابقات و داوران است. کمیته داوران هم باید در این خصوص با ارکان قضائی فدراسیون در ارتباط باشد تا این بیانیه دادن‌ها را پایان دهد.

قربانی در دربی قبلی هم می‌توانست قضاوت کند

کارشناس داوری فوتبال کشورمان در خصوص برگزاری دربی ۱۰۳ پایتخت با استفاده از VAR و حضور یک داور زن در این دیدار عنوان کرد: توانایی بانوان ما در داوری فوتبال غیر قابل انکار است، مهسا قربانی یکی از داوران خوب زن کشور ما در خارج از کشور بازی‌های زیادی را قضاوت کرده است. او تمام لایسنس ها مورد نیاز برای داروی با VAR را در سال ۲۰۲۱ کسب کرده است و در دربی گذشته هم می‌توانست در اتاق VAR بشیند اما داورانی را در این دیدار استفاده کردیم که تنها هزینه‌های میلیونی را به همراه داشت. در حال حاضر برای اتاق کمک داور ویدئویی هیچ مشکلی نداریم و می‌توانیم از داورانی که در کشور لایسنس دریافت کرده‌اند استفاده کنیم.

 

استفاده از VAR در فوتبال ما فرهنگ سازی نشده است

یزدانی با بیان اینکه استفاده از کمک داور ویدئویی در کشورمان هنوز فرهنگ سازی نشده است گفت: دربی همیشه حساسیت‌های خاص خود را داشته است و در حال حاضر تنها چیزی که باید به آن توجه کنیم ایجاد ظرفیت فرهنگی استفاده از VAR است. هنوز زمینه استفاده از کمک داور ویدئویی در فوتبال کشور ما فراهم نشده و در دربی قبل دیدیم که برای بررسی یک صحنه توسط کمک داور ویدئویی ۷ دقیقه زمان گذاشته می‌شد. در صورتی که در بازی‌های بین المللی نهایتاً یک دقیقه و یا زیر یک دقیقه صحنه باز بینی و در مورد آن تصمیم‌گیری هم می‌شود.

وی ادامه داد: از طرفی هم داوران ما باید تجربه استفاده از VAR را هم باید داشته باشند، متأسفانه چون از این سیستم در فوتبال کشورمان استفاده نمی‌شود، تجربیات لازم را نداریم. همین امر باعث شده است امروز در میان سمینارهای بین المللی و مدرسین فیفا جایی را نداشته باشیم. برای اینکه در ادامه بتوانیم از ظرفیت‌های داوری خودمان استفاده کنیم باید هرچه سریع‌تر استفاده از VAR را گسترش دهیم تا نتیجه لازم را بگیریم.

فدراسیون از VAR بهره برداری رسانه‌ای می‌کند

کارشناس داوری فوتبل کشورمان با انتقاد از عملکرد فدراسیون فوتبال در استفاده از VAR در لیگ گفت: استفاده از کمک داور ویدئویی تنها در چند بازی بر محور عدالت در فوتبال ما نیست و استفاده مقطعی از VAR در فوتبال هیچکدام از مشکلات داوران را حل نمی‌کند. اگر استفاده از این تکنولوژی هم گسترش پیدا کند باز هم زیرساخت‌های آموزشی ما مشکل دارند و تا زمانی که آموزش و مدیریت داوران درست نشود مشکلی حل نخواهد شد و با وجود کمک داور ویدئویی هم شاید اشتباهات داوری ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یابد.

 

فدراسیون فقط تلاش می‌کند هجمه علیه داوران دیده نشود

استفاده مقطعی از سیستم کمک داور ویدئویی فقط بهره برداری رسانه‌ای برای فدراسیون فوتبال دارد، مسؤولان با این کار تنها می‌خواهند هجمه‌ها علیه داوران را کمرنگ کنند. نبود زیرساخت‌های آموزشی و سخت افزاری مشکلی است که امروزه داوران ما با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند و برای اجرای کمک داوری ویدئویی هم زیر ساخت‌ها سخت افزاری خوبی را نیاز داریم که وجود ندارد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=91140

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.