بسیاری از جنبههای کسب و کار را میتوان یافت که به کوهنوردی شباهت دارند. تیمسازی، دانشاندوزی، رو به رویی با بحرانها، ایجاد استراتژی برای دستیابی به هدف یا قله، حرکت مستمر به سوی موفقیت را میتوان از اشتراکات کوهنوردی و کسب و کار دانست.
بسیاری از شرکتها در اروپا از کوهنوردان برای برگزاری جلسات انگیزشی برای کارکنان خود بهره میبرند. همچنین بسیاری از موقعیتهای کسب و کار شباهتی بسیار به شرایط در کوهنوردی دارد.
در کوهنوردی، فرد این توان را مییابد که بر اساس انگیزش حتی بیش از توان خود تلاش کند و همیشه خوشبین و هوشیار باشد. حتی بسیاری از تصاویر انگیزشی را میتوان یافت که بر اساس مناظر و تلاشهای کوهنوردان ارائه میگردند.
بررسی بر اساس مطالعات موجود نشان میدهد که مدیران موفق دارای شش صفت مشترک با کوهنوردان هستند:
مدیران موفق همچون کوهنوردان قوی، خودِ انگیزش هستند. این افراد رودخانه انگیزه نیستند بلکه چشمه جوشان انگیزه و الهامند. کارکنان و تیم خود را مانند خورشید گرم میکنند.
مدیران موفق همچون کوهنوردان قوی به کار خود عشق میورزند و عامل تلاش زیادشان را شدت علاقه میدانند.
مدیران موفق همچون یک راهنمای کوهستان از تیم خود پاسداری میکنند و در شرایط گوناگون آنان را در نظر دارند.
مدیر موفق همواره به مانند کوهنوردان با دانش هوشیار است و هوشیاری برای وی به معنی زیر نظر داشتن تمام شرایط میباشد.
مدیر پیروز همواره آماده است و میتواند مانند کوهنوردی آماده، همیشه دارای توان پاسخگویی به شرایط باشد.
مدیر موفق همواره میداند که در دستیابی به اهداف چالشی، مانند قلههای سخت به زمینهسازی، تیمسازی و توانمندی نیازمند است و پیش از حرکت به سمت مقصد خود را آماده میسازد. وی با آمادگی لازم و کافی تَن به چالش میدهد. زیرا میداند که ممکن است اولین خطای وی آخرین خطایش باشد.
مهدی جباریان (دکتری مدیریت استراتژیک دانشگاه تهران و مربی رسمی فدراسیون کوهنوردی)