• امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 22 April - 2024
کل اخبار 24660
1

تخریب و تصرف دماوند مانعی در مسیر ثبت جهانی این قله است

  • کد خبر : 75591
  • 20 خرداد 1401 - 0:05
تخریب و تصرف دماوند مانعی در مسیر ثبت جهانی این قله است
بام نیوز: رئیس اداره حفاظت محیط زیست آمل با اشاره به تخریب و تصرف، شانس ثبت جهانی قله دماوند را کاهش می‌دهد، گفت: ایجاد سازه‌های بتنی برای پناهگاه بدون مجوز و خودسرانه است.

به گزارش بام نیوز، وحید رضائیان چهارشنبه شب در هفدهمین همایش کوهنوردان کشور به میزبانی این شهرستان، اظهار کرد: امروزه صعودهای بی‌ضابطه برخی کوهنوردان در قالب تورهای گردشگری و کوهنوردی قله دماوند نگران‌کننده است و باید مسؤولان از این صعودها جلوگیری کنند.

وی اوج صعود بدون قانون به قله دماوند را در ایام تعطیل دانست و افزود: در تعطیلات بیش از ۴ هزار نفر بدون هیچ ضابطه دست به کوهپیمایی، صعود سراسری و خانوادگی به دماوند می‌زنند که آسیب شدیدی به محیط زیست جانوری و گیاهی کم‌نظیر و نایاب وارد می‌کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آمل با اشاره به اینکه نتیجه صعود دسته‌جمعی به قله دماوند رها شدن زباله و پسماند در ارتفاعات بالا و پای قله است، تصریح کرد: کوه دماوند دیگر طاقت فشار و تاب تحمل حجم بالای کوهنوردان و گردشگران را ندارد که رفتارهای غیرمسؤولانه آنها بلای جان منطقه شده است.

این مسؤول با اعلام اینکه همه افراد جامعه نسبت به حراست و حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی و خدادادی مسؤولیت بزرگ دارند، خاطرنشان کرد: وظیفه داریم تا با استفاده مسؤولانه از محیط زیست، این موهبت الهی را با کمترین تخریب و آسیب به نسل‌های آینده تحویل دهیم.

رضائیان با اشاره به اینکه در دهه ۸۰ شمسی با تأیید شورای عالی محیط زیست کشور قله دماوند به عنوان اثر طبیعی ملی و نخستین میراث طبیعی کشور به ثبت درآمد، متذکر شد: از دیگر نگرانی‌ها برای قله دماوند ایجاد سازه‌های بتنی معروف به ایگلو برای پناهگاه و اسکان کوهنوردان در ارتفاع بالای ۴ هزار و ۲۰۰ متری قله است که فدراسیون کوهنوردی بدون هیچ مجوز خودسرانه سازه‌های ناسازگار را ایجاد کرده است.

وی ارتفاع بالای ۲ هزار و ۲۰۰ متر به بالا را جزو عرصه قله دماوند دانست و خاطرنشان کرد: براساس قانون هرگونه عملیات شامل تخریب و تغییر هویت در این منطقه ممنوع است با اعلام تخلف باید برابر قانون مجازات‌های اسلامی تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده با مجرمان و متخلفان برخورد جدی شود.

رضائیان با تأکید بر اینکه تخریب و تصرف شانس ثبت جهانی قله دماوند را به شدت کاهش می‌دهد، گفت: برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی از دیگر تهدیدات جدی قله دماوند محسوب می‌شود، هم‎اکنون میانگین جهانی برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی ۴۰ درصد است که این مسئله در برخی مناطق ایران به ۸۰ درصد و در دیگر مناطق بیشتر از آن است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=75591

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.