• امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 22 April - 2024
کل اخبار 24660
0

حادثه کوهنوردی در ارتفاعات فومن استان گیلان

  • کد خبر : 73902
  • 10 اردیبهشت 1401 - 2:47
حادثه کوهنوردی در ارتفاعات فومن استان گیلان
انجمن پزشکی کوهستان ایران: در تاریخ دوم اردیبهشت 401 طی گزارشی مبنی بر مفقود شدن یک تیم کوهنوردی 5 نفره در اطرافه قله کله قندی از مرکز کنترل عملیات استان بدست رسید .

در تاریخ دوم اردیبهشت ۴۰۱ طی گزارشی مبنی بر مفقود شدن یک تیم کوهنوردی ۵ نفره در اطرافه قله کله قندی از مرکز کنترل عملیات استان بدست رسید .
ساعت ۲۲ یک تیم چهار نفره از نجاتگران کوهستان فومن به سمت منطقه حادثه حرکت کردند و بلافاصله بعد از رسیدن به ماسوله پیمایش را از مسیر کوه بن به سمت قله کله قندی شروع کردند . هوا کاملا مه آلود بود و از شعاع دید منطقه کاسته شده بود .
حدود یک ساعت و نیم بعد از شروع پیمایش به کوه بن رسیدیم . از آنجا جستجو بصورت دیداری شروع شد . طولی نکشید که یک نور مشکوک در اطراف دره ای بین یال کوه بن و یال مسیر اصلی کله قندی رویت شد .
حرکت به سمت مکانی نور دیده میشد با سرعت بیشتری ادامه پیدا کرد و پس از حدود نیم ساعت پیمایش به ۳ نفر از اعضای تیم ۵ نفر رسیدیم . شرایط جسمی و روحی افراد مشکل خاصی نداشت اما به سبب ساکن ماندن در سرمای زیاد دچار سرما زدگی خفیف شده بودند . در مورد دو نفر باقی مانده اعضای تیم اطلاعات گرفتیم . به گفته افراد یافت شده دو نفر دیگر از اعضای تیم مفقودی در امتداد شیب کمی بالاتر در حال ملحق شدن به همین عزیزان بودند و حدودا ۳۰۰ متر فاصله داشتند.
آن سه نفر توسط تیم نجات به سمت پائین هدایت میشوند . یکی از نجاتگران نیز بر طبق گفته های افراد یافت شده به سمت بالا جستجو را ادامه میدهد.

منطقه بیش از یک کیلومتر به سمت بالا مورد تجسس قرار میگیرد . شعاع دید محدود بوده و در نگاه اول چیزی یافت نمیشود . تصمیم به بازگشت گرفته میشود ، در همین هنگام متوجه نور ضعیفی در جهت جنوب شرقی یکی از یالهای پرشیب منتهی به قله میشویم . به دلیل بودن دره های عمیق ما بین نجاتگر و افراد مفقود امکان تراورس وجود ندارد اما نجاتگر خود را به نزدیکترین نقطه به آنها میرساند(در فاصله کمتر از یک کیلومتر) تا بتواند بصورت کلامی با آنها ارتباط برقرار کند . درخواست میشود که به بالای همان یال بروند و از آنجا به سمت جنوب حرکت کنند . با این راهنمائی آن دو نفر نیز وارد مسیر اصلی شده و از راه دور تحت نظر قرار میگیرند که در جهت درست مسیر راه ادامه دهند.

اعضای تیم نجات نیز به پائین دست حرکت میکنند و بصورت اضطراری تا روشنی هوا در یک مکان نسبتا امن منتظر میمانند تا هم سه پیدا شده برای پیمایش به سمت پائین استراحت کنند و هم آن دو نفر باقیمانده تحت نظر باشند تا به مکانی مشخص برسند و در نهایت به ماسوله هدایت شوند .
ساعت ۶ صبح تیم نجات به همراه سه نفر اول یافت شده به سمت ماسوله حرکت میکنند و آن دو نفر باقیمانده نیز به مکان امن رسیده و در قالب تیم دیگر در حوالی ساعت ۹ صبح ، صحیح و سالم به شهرک تاریخی ماسوله میرسند .
باتشکر از :
ابراهیم یوسفی ( مسئول امداد شهرستان )
فرهام سیار حقگو ( مسئول عملیات شهرستان )
حامد پورشیرین ( راننده عملیات )
محسن کربلائی ، رحیم نفیسی ، سجاد علیزاده ، عرفان معصومی ، محمدحسین قربانی نژاد و امین حاجتی
تشکر ویژه از : جناب آقای رضا سالارزاده و سرکار خانم قوتی بابت همکاری و کمک به تیم امداد

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=73902

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.