• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24585
0

خطر ریزش بهمن در ارتفاعات و اصابت صاعقه/ از کوهنوردی و طبیعت‌گردی بپرهیزید

  • کد خبر : 85217
  • 24 فروردین 1402 - 12:22
خطر ریزش بهمن در ارتفاعات و اصابت صاعقه/ از کوهنوردی و طبیعت‌گردی بپرهیزید
بام: رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بارش‌های شدید و رگبار و رعد و برق و توفان گرد و خاک، خطر ریزش بهمن در ارتفاعات، اصابت صاعقه و تگرگ خبر داد و گفت: از صعود به ارتفاعات، کوهنوردی، استفاده از تله کابین و ... اجتناب کنید.

صادق ضیاییان در گفت و گو با بام، با تاکید بر حاکمیت شرایط خطرناک به حد هشدار قرمز برای بخش‌های وسیعی از نیمه‌غربی کشور درباره وضعیت جوی کوهستان‌ها و ارتفاعات کشور در این روزهای پایانی هفته اظهار کرد: به سبب فعالیت سامانه بارشی قوی همراه با وزش باد شدید و خیلی شدید، برای بخش‌های وسیعی از مناطق کوهستانی نیمه‌غربی کشور شامل ارتفاعات شمال‌غرب، غرب، ارتفاعات زاگرس، دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز غربی و مرکزی شرایط برای رگبار شدید و رعدوبرق، بارش تگرگ و قلل مرتفع بارش برف و کولاک و در مناطق فاقد بارش توفان گردوخاک طی روز پنجشنبه (۲۴ فروردین) پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: طی این مدت جاری شدن سیلاب  به‌ویژه برای دامنه‌های پرشیب، طغیان رودخانه‌ها، جاری شدن روانه گلی، توفان شدید، تشدید سوزباد( افت ناگهانی دمای بدن)، اصابت صاعقه و تگرگ و احتمال وقوع بهمن بهاره، شرایط وقوع خسارت و مخاطره‌های متعدد را به‌همراه دارد.

به گفته وی، کاهش دید افقی و عمودی به سبب ابرناکی و مه آلودگی موجب انحراف از مسیر می‌شود. شدت بارش‌ها متعلق به ارتفاعات غرب و زاگرس است که به‌صورت بارش‌های سیل آسا خواهد بود و  در سایر مناطق وزش باد شدید تا خیلی شدید مهمترین مخاطره جوی است.

وی درباره پدیده جوی مورد انتظار در ارتفاعات تهران ادامه داد: طی روز پنجشنبه( ۲۴ فرودین) در پی رخداد رگبار و رعدوبرق و تگرگ و تشدید فعالیت موج بارشی طی روز گذشته ( چهارشنبه ۲۳ فروردین) خطر جاری شدن سیلاب و احتمال وقوع بهمن بهاره وجود دارد که توصیه می‌شود در این روز از کلیه فعالیت‌های مرتبط با کوهستان اعم از کوهنوردی، دره نوردی، اسکی، گُل گشت، شب‌مانی و کمپینگ، استفاده از تله کابین، پروازهای تفریحی و سایر موارد به‌ویژه برای نیمه‌غربی کشور اکیدا اجتناب شود.

ضیاییان در پایان درباره وضعیت ارتفاعات کشور طی روز جمعه ( ۲۵ فروردین) تصریح کرد: علیرغم کاهش چشمگیر بارش‌ها همچنان شرایط وزش باد شدید و احتمال بارش پراکنده برای ارتفاعات نیمه‌شمالی کشور وجود دارد بنابراین صعود به ارتفاعات و قله‌ها طی روز جمعه در این مناطق همراه با مخاطره مواجه شدن با باد شدید و احتمال سقوط و پرتاب است و در مناطق مرتفع موجب تشدید سوزباد می‌شود. بنابراین مردم در این روزهای پایانی هفته از صعود به ارتفاعات بپرهیزند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=85217

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.