• امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 22 April - 2024
کل اخبار 24660
1

رابطه دانش بنیان ها و گردشگری در استان سمنان

  • کد خبر : 86757
  • 05 تیر 1402 - 21:38
رابطه دانش بنیان ها و گردشگری در استان سمنان
بام: پسا کرونا را دوران افزایش تقاضای گردشگری می نامند اما شرایط اقتصادی سبب شده تا گردشگری ارزان قیمت ترویج شود موضوعی که دانش بنیان ها در آن نقش مهمی خواهند داشت.

به گزارش بام، گروه استان‌ها – محمد حسین عابدی*؛ یکی از مهمترین حوزه‌هایی که شرکت‌های دانش بنیان استان سمنان می‌توانند به آن ورود کنند گردشگری است امروز باید توجه داشت که گردشگری در کنار صنعت، معدن و کشاورزی از ارکان توسعه اقتصادی استان سمنان به شمار می‌آید.

حتی برخی کارشناسان گردشگری را به واسطه خشکسالی که گرفتار بخش کشاورزی و صنعت شده مهم‌تر از این دو بخش (در استان سمنان) می‌بینند و اهمیت آن را در کنار و همسطح معدن می‌پندارند زیرا می‌تواند مشکلات روستاهای استان را هم حل کند.

اهمیت گردشگری

باید توجه داشت که استان سمنان به لحاظ تنوع معدنی و ذخایر استان پنجم کشور است و اگر این استنباط را بپذیریم در واقع جایگاه گردشگری استان سمنان هم می‌بایست در زمره پنج استان اول ایران باشد البته با دارا بودن ظرفیت‌های گردشگری فراوان این امر اصلاً محال نیست.

فقط کافی است بدانیم که استان سمنان میزبان بایزید بسطامی، ابوالحسن خرقانی، علاء الدوله سمنانی، شیخ حسن جوری، ابن یمین فریومدی و شیخ شهاب الدین و… است که هر کدامشان برای یک استان که اگر نگوییم برای یک کشور کافی هستند.

ظرفیت‌های مغفول

کمااینکه ترکیه تنها با دارا بودن یکی از این ظرفیت‌ها سالانه میلیاردها دلار از صنعت گردشگری سود می‌برد اما در استان سمنان این خبرها نیست و سالانه میلیارد تومان پولی که می‌تواند به استان سرازیر شود متأسفانه هدر می‌رود زیرا در زمینه توسعه صنعت گردشگری در این استان حتی یک طرح جامع هم وجود ندارد چه برسد به برنامه‌ریزی مدون چند ساله برای افزایش میزان گردشگران داخلی و خارجی!

ما در دوران پسا کرونا با پدیده گردشگری ارزان‌قیمت خانوادگی روبرو هستیم چرا که شرایط اقتصادی برای مردم مشکلات عدیده ای را پدید آورده و از سوی دیگر شاهد افزایش تقاضا برای گردشگری هستیم در نتیجه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان به جای اینکه تمرکز خود را بر روی ساخت هتل و زیرساخت‌هایی با هزینه‌های چند ده میلیارد تومانی بگذارد بهتر است مسیرهای ارزان گردشگری خانوادگی را طراحی کند.

اینجا در حقیقت همان نقطه‌ای است که «شرکت‌های دانش‌بنیان» می‌توانند ورود کنند، در واقع شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند مدل‌هایی از مسیرهای ارزان‌قیمت گردشگری را با توجه به مزیت‌های استان شامل گردشگری عرفانی، مذهبی، طبیعت گردی، بوم گردی و روستا گردی صنایع دستی، توریسم درمانی و ده‌ها مورد دیگر ارائه و پل ارتباطی بین تصمیمات و برنامه‌ریزی (احتمالی) مسئولان پیرامون مزیت‌های گردشگری و مردم به عنوان مصرف کنندگان خدمات گردشگری ایجاد کند.

برنامه ریزی برای سفر

برای مثال شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند از طریق نرم افزارهای برخط به موضوع معرفی مسیرهای ارزان گردشگری در استان اقدام کرده و در آن برای سفر یک خانواده چهار نفره تهرانی به استان سمنان برنامه‌ریزی کند.

این نرم‌افزار می‌تواند در کنار ارائه مسیر گردشگری به یک خانواده جانمایی بوم‌گردی، پمپ‌های بنزین، موزه‌ها، فروشگاه‌های صنایع دستی و… را نیز داشته باشد تا یک خانواده مسافر به محض حرکت از شهر خود، کاملاً در جریان باشد که قرار است از چه مسیری وارد، در کدام بوم گردی اسکان و کدام زیرساخت گردشگری را مورد بازدید قرار دهد.

همچنین می‌توان امکان پرداخت آنلاین هزینه‌های خدمات گردشگری را هم در بستر شرکت‌های دانش بنیان فراهم کرد تا خانواده چهار نفره تهرانی حتی قبل از حرکت برآورد درستی از هزینه‌های سفر خودشان داشته باشند، این طور می‌توانیم در جذب گردشگر موفقیت بهتری داشته باشیم.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=86757

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.