• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
3

راهنمای صعود قله پرچنان

  • کد خبر : 48699
  • 05 مرداد 1400 - 0:54
راهنمای صعود قله پرچنان
بام نیوز: قله پرچنان (4020 متر) - سوادکوه - مازندران".

به گزارش بام نیوز، قله پرچنان بلندترین قله البرز شرقی در منطقه سوادکوه در استان مازندران محسوب می‌شود و یکی از قلل دور افتاده و بکر منطقه سوادکوه است. مسیر صعود به این قله از روستای چرات می‌باشد که در ۲۵ کیلومتری روستای آلاشت واقع گردیده است.

از دیدنی‌های روستای چرات می‌توان به آبشار کرچلینگ، تنگه نارم و قله شاه نشین اشاره کرد. همچنین این منطقه قدمت تاریخی دارد و غارهای تاریخی زیادی در این منطقه یافت شده است. بهترین زمان جهت صعود به قله پرچنان اواسط بهار می‌باشد.

منطقه از پوشش سنگی خوبی برخوردار است و می‌تواند حوزه خوبی برای سنگنوردی باشد.

مسیر صعود به قله پرچنان:

برای صعود به قله پرچنان سوادکوه دو مسیر اصلی وجود دارد:

۱- مسیری که از روستای چرات به سمت غرب و در مسیر رودخانه وارد تنگه و ابتدای دره نارم شده و از آنجا مستقیم تا گوسفندسرا و سپس تا یال انتهای دره و سپس به قله پرچنان منتهی می‌گردد.

۲- مسیر دوم دسترسی به قله پرچنان اینگونه هست که در جاده هراز بعد از گزنک و بایجان به سمت راست جاده فرعی بایجان و روستای نشل رفته و در انتها روستای ورزنه به یال قله پرچنان دسترسی خواهیم یافت.

بهترین مسیر صعود به قله پرچنان روستای چرات، دره غربی نارم تا گردنه و سپس گردش به راست و ادامه مسیر تا قله است.

توپوگرافی قله پرچنان:

قله پرچنان دارای دیواره بلند شرقی و از سمت غرب به قله میشینه مرگ متصل می‌گردد. در گوشه کنار این قله غارهایی در ارتفاعات و در میان صخره‌های سرسخت قرار گرفته‌اند که از جمله زیبایی‌های این منطقه می‌باشند.

‌از بلندای قله پرچنان، ارتفاعاتی همچون قله دماوند و خط‌الرأس دوبرار، میشینه‌مرگ، شاه نشین، عروسک و منطقه سوادکوه قابل مشاهده می‌باشند. در مسیر روستای چرات بعد از دره نارم یک گوسفندسرا و یک اطاقک وجود دارد که می‌تواند محل مناسبی برای کمپ و شب مانی باشد.

گزارش صعود به قله پرچنان:

در بیشتر وبلاگ‌ها و سایت‌های کوهنوردی از قلل شاهوار (۳۹۶۴ متر) و یا میشینه مرگ (۴۰۲۰ متر) به عنوان بلندترین قله البرز شرقی نام برده شده است. ‌اما قله پرچنان با ارتفاع اندکی بیش از ۴۰۲۰ متری از هر دوی قلل مذکور بلندتر می‌باشد.

با مطالعه گزارش‌های متعدد در سایت‌ها و وبلاگ‌ها درباره قله پرچنان مطالب کاملی در وصف منطقه که قابل توجه باشد و زیبایی‌های وصف‌ناپذیر کوه پرچنان را شرح دهد پیدا نکردیم.

با تمام شوق و اشتیاق لحظه شماری می‌کردم که به این منطقه بروم. پس از هماهنگی‌های لازم با سایر همنوردان قرار شد که در تعطیلات عید سعید فطر سال ۹۹ این برنامه را اجرا کنیم.

برنامه صعود به قله پرچنان بدین ترتیب بود که شب اول را در روستای چرات استراحت کرده و روز بعد صعود، فرود و برگشت به تهران.

صبح زود از تهران حرکت کرده و …

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=48699
  • ارسال توسط :
  • منبع : گروه کوهنوردی اسطوره ایران زمین

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.