• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
2

ریا ، بقا ، باشگاهداری

  • کد خبر : 40156
  • 19 اردیبهشت 1400 - 0:14
ریا ، بقا ، باشگاهداری
بام نیوز: با نگاهی ساده در می‌یایم که نهادهای مردمی کوچکِ مرتبط با نظام ، که به دلیل تصویب اساسنامه شان توسط همان ریاکاران بالادست قانونی می‌شوند ، ناچارند برای بقای خویش ، رفتاری جدای از اعتقادشان بروز دهند .

ابتدا باید ریا را معنا کنیم ؛ ریا چیست
نوعی فرومایگی اخلاقی در قامت استفاده ابزاری از دین ، و یا یک ایدئولوژی غالب در جامعه ، برای رسیدن به مقاصد دنیوی .

بر پایه پیشینه ریاکاری در جوامع ، ابتدا نظام غالب و مسلط را باید مورد واکاوی قرار داد ، اصولا نظام های ایدئولوژیک ، بستر مناسبی برای ظهور و بروز افراد ریاکار در همان جامعه هستند ، و عدم شناخت توده ها در نوع برخورد با این بستر ، آنها را به ریاکاری وامی دارد .
چنانچه منصفانه برخورد کنیم ، سیستم مسلط در جامعه مسیری را می گشاید ، تا افراد برای رسیدن به خواسته‌های منطقی اقتصادی خویش روی به ریاکاری و تملق گویی بیاورند ، هر چند بدان ایدئولوژی معتقد و پایبند نباشند .

نمونه بارز این رویداد را می‌توان در رفتار مجریان تلویزیون در سال‌های گذشته به وضوح دید .

با نگاهی ساده در می‌یایم که نهادهای مردمی کوچکِ مرتبط با نظام ، که به دلیل تصویب اساسنامه شان توسط همان ریاکاران بالادست قانونی می‌شوند ، ناچارند برای بقای خویش ، رفتاری جدای از اعتقادشان بروز دهند

و این تازه شروع رفتارهای دیگریست که به ریاکاری در جامعه ، خصوصا جامعه ورزشی دامن می‌زند .

اما آیا باشگاهدارن می‌توانند در برابر این رویه مقاومت کنند .
آیا تضمینی هست که ایستادن در برابر خواسته‌های صنفی مدیران دردسرساز نشود و بتوان در برابر فرمایشات بالادستی مقاومت کرد و آسیب ندید .

زمانی که یک باشگاهدار مجوز فعالیت باشگاه را دریافت می‌کند ، متضمّن همکاری های صنفی در چهارچوب قوانین تابع ایدرولوژیک همان نظام ، بر دوایر گِرد خود است .
به این معنا که ایراد کار در باشگاه نیست ، در مقامات بالادستی ست که طی فرامینی ، رفتارهای اینچنین را به سازمان های کوچکِ مردمی دیکته می‌کنند .

اینگونه است که یک باشگاه تازه تاسیس ، و کم تجربه ، تمام و کمال در اختیار دیدگاه‌های ایدئولوژیک سیستم غالب بر سیاست‌های کلان کشور قرار می‌گیرد ، و تریبون اعتقاداتی می‌شود ، که هیچگونه وثوقی به آن ندارد .

گزافه گوئی نیست که بگوئیم ؛ نظام های ایدئولوژیک ، بنیان اخلاق در جامعه را ویران می‌کنند ، و فرو می‌ریزند ، و همه افرادی که زیر سیستمِ آن نظام هستند را به ریاکاری و تملق و چاپلوسی وامیدارند .

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=40156

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.