• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
1

سرزمین دره‌های عمیق؛ محروم از زیرساخت‌ها

  • کد خبر : 87711
  • 23 مرداد 1402 - 23:43
سرزمین دره‌های عمیق؛ محروم از زیرساخت‌ها
بام: دره قله‌زو، دره‌ای در مسیر شهر کلات در استان خراسان رضوی که بسیار باشکوه است. دره قله‌زو در طول مسیر ۱۰ کیلومتری‌اش تا ۲۰۰ متر هم عمق دارد و عرض تقریبی آن بین ۱۰ تا ۱۲۰ متر متغیر است.

به گزارش بام، دره‌های عمیق قله‌زو از نظر زمین‌شناسی سه دوره زمین‌شناسی در آن پیداست. دره از دو طرف با دیواره‌های نسبتاً صاف و یک دستی آغاز می‌شود و در میانه درازای خود به سطح شیبی می‌رسد که دیواره‌ها را به کف دره می‌رسانند.

رئیس  میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کلات در همین خصوص به ایسنا گفت: روستای قله‌زو و دره‌های عمیق آن در ۱۵ کیلومتری شهر کلات نادر قرار دارد که سالیانه مسافران و گردشگران محدودی از این دره‌ها دیدن می‌کنند.

شعبانعلی فرهمند با بیان اینکه در شرق دره، روستایی به همین نام قرار گرفته است، افزود: اگرچه دره‌های عمیق اطراف روستا چشم‌انداز بی‌بدیلی در منطقه کلات داده است، اما چون هنوز زیرساخت‌های مناسبی برای حضور گردشگران و مسافران به خصوص خانواده‌ها در این منطقه فراهم نیست، بعضاً موجب بروز مشکلاتی می‌شود.

وی اظهار کرد: هرچند همه ساله برنامه‌هایی خود شورا و دهیاری روستا برای حضور گردشگران دارد اما راه مناسبی برای حضور در این دره‌ها وجود ندارد و عملاً بسیار خطرناک است و بعضأ موجب بروز حوادث ناگواری می‌شود.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کلات گفت: هرچند از این نوع مکان‌های دیدنی در شهرستان بسیار داریم که می‌توانند گردشگرپذیر باشند، اما چون هنوز زیرساخت‌های مناسب فراهم نیست نمی‌توان به معرفی آن‌ها پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: اکنون فقط گروه‌های کوهنوردی حرفه‌ای می‌توانند در این دره‌های عمیق حضور پیدا کنند، متأسفانه طی سالیان گذشته چند نفر از اهالی بومی منطقه از این دره‌ها پرت شده و فوت کرده‌اند.

فرهمند با بیان اینکه قدمت روستای قله‌زو به سالیان بسیار دراز برمی‌گردد، عنوان کرد: به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌دهیم مسافران و گردشگران که شناخت کافی از این منطقه ندارند به تنهایی در محل دره‌ها حضور یابند.

چشمه‌های کوچک، با آبی سرد و گوارا

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کلات از گلیم‌بافی به عنوان مهمترین صنایع‌دستی روستای قله‌زو نام برد و گفت: شغل اصلی مردم روستای قله‌زو کشاورزی و دامداری است.

وی اظهار کرد: روستای قله‌زو از شمال به کشور ترکمنستان و روستاهای نفطه و خلج، از غرب به روستای سیرزار و از شرق به روستای آقداش محدود می‌شود.

فرهمند گفت: در اطراف روستای قله‌زو، چشمه‌های کوچک دیگری نیز، با آبی سرد و گوارا وجود دارد که قسمتی از کوه‏های اطراف آن با انواع گیاهان خودرو و طبیعی پوشیده شده است.

وی با بیان اینکه تقریباً جاده‌های تمامی مناطق نمونه گردشگری و روستاهای گردشگری آسفالت است، افزود: برای رفتن به این دره‌های عمیق جاده تا خود روستای قله‌زو آسفالت شده است.

۳۰ روستا گردشگرپذیر هستند

رئیس  میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کلات عنوان کرد: اکنون حدود ۳۰ روستای شهرستان گردشگر پذیر هستند که از زیرساخت‌های حداقلی برخوردارند و مشکلی برای حضور مسافران در این روستاها وجود ندارد.

وی افزود: اکنون حدود ۱۰۰ واحد اقامتی با پراکندگی مناسب در روستاهای شهرستان داریم، البته هنوز ظرفیت افزایش وجود دارد و اگر سرمایه‌گذاری باشد آماده هرگونه همکاری هستیم.

فرهمند با اشاره به اینکه مجوز خانه مسافر طی مدت دو روز صادر می‌شود، اذعان کرد: با اقدامات صورت گرفته و وجود واحدهای اقامتی ماندگاری مسافران از افزایش خوبی برخوردار بوده و به دو روز رسیده است.

وجود ۳۰ مکان گردشگری و دیدنی

وی مجتمع میان راهی و جایگاه سی ان جی را مهمترین نیاز شهرستان کلات برای مسافران و گردشگران دانست و گفت: اکنون ۳۰ مکان گردشگری و دیدنی وجود دارد و تاکنون ۶۴ اثر تاریخی ثبت ملی، ۴ اثر طبیعی ثبت میراث طبیعی، ۵ اثر صنایع‌دستی ثبت ملی شده است.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کلات در ادامه افزایش واحدهای اقامتی، توسعه و ترویج صنایع‌دستی، بازارچه‌های صنایع‌دستی و … را از مهمترین برنامه‌های پیش رو اعلام کرد و افزود: خوشبختانه با توجه به گردشگر پذیر بودن منطقه سرمایه‌گذاران استقبال خوبی دارند.

وی همچنین با بیان اینکه سند تحول گردشگری شهرستان در دست تهیه است، اظهار کرد: ظرفیت‌های بسیاری برای رونق گردشگری در شهرستان کلات وجود دارد.

او افزود: آبشارهای ارتکند، قره‌سو، بابا رمضان، سد زاوین، روستای قره تیکان، روستای چهچه، طبیعت هزار مسجد، جنگل‌های پسته وحشی و … به عنوان مهمترین ظرفیت‌های طبیعی این شهرستان به شمار می‌رود.

رئیس  میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کلات تصریح کرد: گردشگران در ۶ ماه اول سال با حضور در شهرستان از محلات عشایری، محصولات، جشن‌ها و آداب رسوم مانند پشم‌چینی و شیردوشی بازدیدهای بسیاری دارند.

وی یادآور شد: شهرستان کلات نادری با داشتن جاذبه‌های گردشگری، تفرجگاه‌های طبیعی و مناظر دل‌نشین و آثار باستانی و میراث فرهنگی متنوع یکی از نقاطی است که همیشه مورد توجه گردشگران و محققان بوده است.

گردشگری یک پتانسیل برای توسعه و پیشرفت کلات نادری

فرهمند گردشگری را به عنوان یک پتانسیل برای توسعه و پیشرفت کلات نادری دانست و افزود: این شهرستان یکی از شهرستان‌های تاریخی در استان است که از قدمت فراوانی برخوردار بوده و در هر سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دارای ظرفیت‌های ویژه‌ای است.

وی عنوان کرد: گردشگری امروزه یکی از پردرآمدترین صنعت‌های موجود در جهان است، به گونه‌ای که بعضی از کشورهای کوچک چندین برابر نفت ما از طریق گردشگری کسب درآمد می‌کنند.

فرهمند با تأکید بر اینکه باید از ظرفیت کلات نادری برای ماندگاری گردشگران و مسافران بیشتر استفاده شود، توسعه گردشگری این شهرستان را نیازمند توجه بیشتر دانست و گفت: مهمترین رشته‌های صنایع‌دستی این شهرستان نواربافی، جاجیم‌بافی، لباس‌های اقوام محلی، سوزن‌دوزی، گلیم‌بافی، ابریشم‌بافی، چادر شب‌بافی، سیاه‌ چادربافی و حوله بافی است که از این میان گلیم آقداش، نواربافی، جاجیم‌بافی  و سوزن‌دوزی لایین و ابریشم‌بافی زاوین ثبت ملی شده‌اند.

کلات به دلیل موقعیت کوهستانی و جاذبه‌های تاریخی و همچنین جاری شدن رودخانه‌ها، آبشارهای گوناگون، پوشش گیاهی متنوع در تمام سطح شهرستان، دارا بودن حیات‌وحش متنوع و کوه‌های سر به فلک کشیده همه‌ساله پذیرای گردشگران زیادی است. شهرستان کلات وسعتی در حدود ۳۲۷۶ کیلومتر مربع دارد که از شرق به سرخس، از غرب به درگز، از شمال به کشور ترکمنستان و از جنوب به مشهد و چناران محدود شده است.

شهرستان کلات در میان رشته‌کوه هزار مسجد قرار گرفته و این رشته‌کوه از جانب جنوب غربی حائلی طبیعی است که این شهر را از مشهد و چناران جدا ساخته است.

ادغام طبیعت با دست سازه‌های بشر همواره مناظری دیدنی را خلق کرده است. استفاده از اصول معماری کشورهای مختلف، دلیل ساخت بناهایی پرشکوه و منحصر به فرد شده است.

کلات نادری، مجموعه‌ای بی‌بدیل از ساخته‌های بشر در دل طبیعت بی‌نظیر ایران است. دسترسی دشوار به این منطقه سبب شده تا نام دژ نفوذناپذیر را به آن بدهند. این شهر در میان رشته‌کوه‌های بسیاری پنهان گشته تا دست دشمنان از آن دور بماند.

 کلات یکی از مهمترین شهرها در دوره نادرشاه افشار بوده است. به این دلیل از این شهر به عنوان کلات نادری یاد می‌شود. توجه بسیار زیاد نادرشاه به این شهر، سبب پیشرفت بیش از پیش بناهای آن شد. ساخت کاخ و سد در این دوره، رونق زیادی به کلات بخشید.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=87711

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.