• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
5
گزارش صعود

صعود سراسری به قله کمال (آذربایجان شرقی)

  • کد خبر : 12993
  • 19 آذر 1399 - 8:41
صعود سراسری به قله کمال (آذربایجان شرقی)
روز جمعه ۱۹ بهمن با تعدادی از همنوردان از ۱۴ استان کشور به قله ۳۷۷۰ متری کمال بلندترین قله سهند در آذربایجان شرقی صعود نمودیم.

روز جمعه ۱۹ بهمن با تعدادی از همنوردان از ۱۴ استان کشور به قله ۳۷۷۰ متری کمال بلندترین قله سهند در آذربایجان شرقی صعود نمودیم.

گزارش تصویری این برنامه…..

قله کمال(قوش گلی)

روز چهارشنبه ۱۷ بهمن ماه ساعت ۱۸ عصر همراه یکی از همنوردان با اتوبوسی تهران- سنندج به ترمینال سنندج رفتیم.

ساعت ۲۱ با اتوبوس سنندج- تبریز حرکت کرده و ساعت ۶ صبح روز ۱۸ بهمن به تبریز رسیدیم.

از ترمینال با تاکسی به پایگاه شکاری رفتیم. در ورودی پایگاه مورد بازرسی قرار گرفتیم بعد از چک کردن اسم ما با برگه شرکت کتتده ها همراه یکی از کوهنوردان تبریز که آنجا منتظر همنوردان بود، به هتل ستاره رفتیم.

پس از پذیرش نگهبان آنجا ما را به اتاقی که دو نفر از همنوردان تهران آنجا بودند، برد.

پس از استراحت کوتاهی و صرف صبحانه با دیگر همنوردان هم اتاقی تصمیم گرفتیم که داخل شهر رفته و گشتی بزنیم.

همراه خانم ها: مساعدیان و حسینی از همنوردان تهران و کردکوی در جلو هتل

با اتوبوس خط واحد به بازار تبریز فته و از آنجا به ارگ علیشاه رفتیم.

از ارگ به میدان ساعت تبریز رفتیم. این ساعت در شهرداری واقع شده است.

میدان ساعت

حیاط شهرداری

داخل حیاط موزه بود که آنجا هم رفتیم.

موزه

بعد از کمی خرید و خوردن ناهار بعد از ظهر به خوابگاه برگشتیم. تقریبا همه همنوردان از شهرهای مختلف آمده بودند.

ساعت ۱۹ جهت افتتاحیه به تالار پایگاه رفتیم.

در این مراسم پس از سخنرانی مسئولین از پیشکسوتان تبریز تقدیر به عمل آمد.

مراسم تقدیر

سالن افتتاحیه

همراه همنوردان خوبم از تهران و کردکوی

در مراسم همنورد خوبم آقای صدقی از کوهنوردان پر تلاش تبریز را دیدم که از دیدارش بسیار مسرور شدم.

همراه آقای صدقی

پس از مراسم همانجا در سالن تالار شام را صرف کردیم.

سالن غذاخوری

در کنار اقای عظیم قیچی ساز قهرمان کوهنوردی تبریز و ایران

بعد از صرف شام به خوابگاه آمده، پس از آماده نمودن کوله حمله، خوابیدیم.

ساعت ۵ صبح روز جمعه  ۱۹ بهمن از خواب بیدار شدیم صبحانه را برایمان آوردند و پس از آماده شدن همه جلو هتل آمده با مینی بوس هایی که شماره گذاری شده بود به سمت پیست اسکی ساعت ۶:۵۰ حرکت کردیم.

پس از طی مسافتی به طول ۵۰کیلومتر و عبور از روستاهای ایرانق،متنق،وثمرخیزان به نزدیکی پیست رسیدیم اما بقدری ترافیک بود که حدود دو ساعت در ترافیک ماندیم کوهنوردانی از شهرهای اطراف و باشگاههای تبریز در حال حرکت بودند.

ترافیک ماشین ها بسمت پیست اسکی

بالاخره ساعت حدود ۹:۴۰ به پیست اسکی رسیده از ماشین پیاده شدیم اما بقدری شلوغ بود که هر کسی برای خودش داشت می رفت ابتدا و انتهای صف مشخص نبود.

دورنمای قله کمال

ابتدای مسیر

از همان ابتدا مسیر پوسیده از برف سنگین و باد شدیدی می وزید.

ترافیک کوهنوردان از ابتدا تا قله

نیمه های مسیر آسمان در چند رنگ زیبای آبی

هر چقدر بالا می رفتیم شدت باد زیاد می شد طوری که حرکت را بسیار کند می کرد.

نزدیکی قله هوا طوفانی و بشدت وزش باد افزوده شد بهمین جهت تعداد کمی که در قله بودند توسط نیروهای امداد و نجات هلال احمر سریعا به پایین برگشتند و از آمدن بقیه کوهنوردان به قله جلوگیری کردند در نتیجه بجهت نامساعد شدن هوا، همه نتوانستند به قله صعود کنند.

طوفان نزدیک قله

قله کمال(قوش گلی)

دورنمای قله زیر پوششی از ابر

نیروهای هلال احمر که دیگر اجازه صعود نمی دادند

هر چقدر پایین می آمدیم از شدت طوفان کم می شد اما همچنان وزش شدید باد را داشتیم.

مسیر برگشت به پایین

همراه همنوردان قزوینی با بنر باشگاه قاجر

شدت باد و سرما بحدی بود که صورت هایمان اصلا معلوم نبود.

حدود ساعت ۱۵ به پیست اسکی رسیدیم و با همان مینی بوس هایی که آمده بودیم به خوابگاه برگشتیم.

پس از جمع نمودن کوله ها به ترمینال آمده با اتوبوس ساعت ۲۲ شب بسمت سنندج حرکت کردی.

ساعت۶:۳۰ روز شنبه ۲۰ بهمن به سنندج رسیده از همان جا با یک دستگاه ماشین سواری به قروه آمدیم.

معرفی مسیرهای قوچ گلی داغ ( کمال )
این قله به ارتفاع ۳۷۵۰ متر از سطح دریا بلندترین نقطه در سلسله جبال سهند می باشد و در بین کوهنوردان به کمال داغی شهرت دارد . این قله در شمال روستای چیچکلو ، جنوب شرقی روستای مشهور لیقوان و درجنوب روستای ثمر خزان قرار گرفته است . متوسط بارش منطقه بین ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیمتر بوده که اکثراً در ماههای سرد سال و اوایل بهار به صورت برف در دامنه های آن انباشته می شود . رودخانه رفتوچای که یکی از سرچشمه های رودخانه قزل اوزن می باشد از این قله سرچشمه میگیرد . این رودخانه شعباتی چند از دشت شاه یوردی دریافت داشته و به سمت جنوب جاری می شود . رودخانه سعید آباد چائی از جبهه شمالی این کوه سرچشمه گرفته و پس از مشروب ساختن روستاهای ثمر خزان متنق ایرانق و سعید آباد در نهایت به تلخه رود می ریزد حجم سالانه این رودخانه در حدود ۶۷/۹ میلیون متر مکعب می باشد . دامنه های شمالی قوچ گلی با شیبی ملایم و به وسیله کوههای یانوق داغ ( کوه سوخته ) به جلگه تبریز منتهی می گردد . این کوهها بین ۵۰۰ الی ۶۰۰ متر ارتفاع دارد و در بعضی از قسمتهای آن کشت گندم وجود هندوانه و نخود به صورت دیم رواج دارد . در جبهه شمالی سهند کوههای بویوک داغ ، لیقوان داغ ، برکت داغی ، دمیرچی داغ ، زری داغ ، الوان داغ ، موتال داغ و قوچ گلی داغ واقع شده اند که مشرف به جلگه تبریز و بستان آباد می باشند .

صعودقوچ گلی داغ معمولاً از روستای ثمر خزان انجام میگیرد.

بدین ترتیب که صبح زود از شهرستان تبریز به وسیله مینی بوس دربستی و در صورت عدم دسترسی به آن سرویسهای مسیر که همه روزه از ( دروازه تهران کاراژ بستان آباد ) به سوی ثمر خزان در تردد می باشند استفاده می کنیم . ابتدا مسافتی در حدود ۲۰ کیلومتر را در جاده ترانزیتی تبریز – تهران طی می کنیم ( ۵ کیلومتر بعد از پلیس راه تبریز – میانه ) سپس وارد جاده ای آسفالته در سمت راست شده که مسافت آن تا پناهگاه در حدود۲۷ کیلومتر می باشد و فاصله زمانی آن تا ثمر خزان ۵/۰ ساعت و از روستای ثمر خزان تا پناهگاه ۵/۰ ساعت دیگر در راه خواهیم بود . روستای ثمر خزان د ارتفاع ۲۶۰۰ متری از سطح دریا در جانب شمال قله قرار گرفته و اهالی آن اکثراً از طریق دامپروری و کشت سیب زمینی امرار معاش می کنند چرا که مرتفع بودن روستا و همچنین سردسیری منطقه مانع از ثمردهی دختان میوه می شود به همین علت وجه تسمیه ثمر خزان به این روستا داده شده است.

از ثمر خزان جاده ای در جهت جنوب تا دریاچه قوچ گلی کشیده شده است که می توان آن را با ماشین طی نمود و کسانی که مایل به استفاده بیشتر از اوقات فراغت خود می باشند می توانند مسیر ثمر خزان تا دریاچه را پیاده طی نمایند که در حدود ۳ ساعت راهپیمائی خواهد داشت . بدین ترتیب که مسیر جاده را در حدود ۴۵ دقیقه ادامه می دهیم و پس از کم کردن حدود ۱۰۰ متر ارتفاع به منطقه چمنزاری که رودخانه ای به نام حدیر چائی در آن جاری است می رسیم . در انتهای چمنزار و دره سمت چپ ( دره ای که آب آن کم است ) چشمه آب سردی وجود دارد که می توان قمقمه ها را از آنجا پر نمود . مسیر از توی دره مرتباً به سمت جنوب ادامه پیدا می کند تا این که بعد از ۲ ساعت به دریاچه قوچ گلی می رسیم که گویا محل آبشخور حیواناتی از قبیل قوچ و بز وحشی و کل بوده است که علت نامگذاری قله را می رساند . این دریاچه در قسمت شمال قله قرار گرفته و مشخصات آن چنین است :

محیط آن ۵۷۰ متر ، مساحت آن در حدود ۲۴۳۵۴ متر ، طول و عرض آن ۱۸۰ متر و عمق آن در عمیق ترین نقطه به ۲ متر می رسد . آب آن شیرین و زلال است و از یخچالها و برفچالهای قسمتهای شمالی قله تغذیه می شود که در صورت نیاز بهترین مکان برای کمپ خواهد بود . اخیراً توسط هیئت کوهنوردی استان پناهگاهی در کنار دریاچه احداث گردیده است . از دریاچه قوچ گلی داغ مسیر کوهپیمایی در جهت غرب ( راست ) بر روی یالی که راهی مالرو بر روی آن قرار دارد خواهد بود که به هیچ عنوان نبایستی از آن خارج شویم و ما بعد از ۵/۲ ساعت کوهپیمائی به قله قوچ گلی صعود خواهیم نمود . در صورت صاف بودن هوا روستاهای مسیر صعود در جهت شمال ، روستاهای لیقوان و اسپراخوان ( سفید خوان ) در جهت شمال غرب دشت زیبای شاه یوردی و قله جام داغی را در جهت جنوب به وضوح تماشا خواهیم کرد مسیر برگشت همان مسیر صعود خواهد بود و تا کنار دریاچه ۱ ساعت راهپیمائی خواهیم داشت . بهترین زمان اجرای برنامه ماههای تیر و مرداد میباشند و مدت اجرای آن از تبریز ۱ روز و به صورت فشرده و اگر چنانچه ۵/۱ وز در نظر گرفته شود بهتر خواهد بود .

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=12993

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.