• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
0

طرح سیمرغ ، یک پیشنهاد بی الزام 

  • کد خبر : 30932
  • 21 اسفند 1399 - 9:19
طرح سیمرغ ، یک پیشنهاد بی الزام 
ورزش کوهنوردی به واسطه حضور کوهنوردان در طبیعت ، و بازخورد آن در روحیه ورزشکاران به اخلاق‌مداری و ویژگیهای بسیاری شهره است ، همواره در این ورزش ، به اخلاق در همه امور اشاره شده است ، که این ویژگی می تواند ابزاری برای پیشبرد اهداف انسان‌دوستانه و عام‌المنفعه از سوی جامعه کوهنوردی باشد .

همانطور که در نوشتارهای پیش از این ، طرح سیمرغ را به بوته نقد و بررسی گذارده و از ایرادات اجرایی ، خوبی‌ها و نقائص طرح سخن بسیار گفتیم ، امشب در ادامه این ردیف گفتارها ، به اثرگذاری جامعه کوهنوردی ایران و پتانسیل این گروه از جامعه در کارهای عام المنفعه اشاره خواهیم داشت .

ورزش کوهنوردی به واسطه حضور کوهنوردان در طبیعت ، و بازخورد آن در روحیه ورزشکاران به اخلاق‌مداری و ویژگیهای بسیاری شهره است ، همواره در این ورزش ، به اخلاق در همه امور اشاره شده است ، که این ویژگی می تواند ابزاری برای پیشبرد اهداف انسان‌دوستانه و عام‌المنفعه از سوی جامعه کوهنوردی باشد .

با این مقدمه به سراغ طرح سیمرغ ، و پیشنهادات مطرح شده خواهیم رفت.

نیاز به اشاره نیست که طرح سیمرغ در مقام طراحی و ایده اولیه ، بسیار ایده آل گرایانه ، و ابتکاری ارزشمند در هدف‌گذاری بوده است ، لیکن از سوی برخی از کوهنوردان ، به سمت و سوی رقابتی بی پایان ، و انجام برنامه‌های فشرده به جهت اتمام پروژه طرح سیمرغ ، و به تبع آن دریافت نشان و لوح تقدیر از مقامات فدراسیون محترم شده ، که البته در نفس کار ،چیز بدی نیست ، اما از اهداف ارزشمند طرح دور شده است !

چه خوب است که مسئولان اجرایی طرح سیمرغ بخصوص جناب آقای نظر و همکاران گرامی ایشان ، و با دستور مستقیم ریاست محترم فدراسیون ، در اقدامی انساندوستانه و کاربردی ، از تجارب به دست آمده توسط کوهنوردانی که طرح سیمرغ را به پایان برده ، و گزارشات ، مطالب و تصاویر خود را در قالب سی‌دی و پرونده ای مکتوب ارائه نموده اند ، همچنین با همکاری باشگاه های تحت نظارت فدراسیون بهره برده ، و با شناسایی مناطق محروم ۳۱ قله که در مسیر کوهنوردان بوده اند ، با اقدامی گروهی و هر طور که صلاح می‌دانند ، به واسطه پایان سال و شروع سال جدید ، به یاری هموطنان دور افتاده و محروم از امکانات در استان‌های مختلف کشور بشتابند .

تهیه اقلام مورد نیاز افراد محروم و اهدای آن توسط سیمرغیان به آنان ، می‌تواند یکی از راه‌های تحقق اهداف انسان‌دوستانه این طرح شود.

۱_ تهیه بسته‌های حمایتی بهداشتی شامل ( ماسک ، محلول ضدعفونی کننده ، تهیه بروشور و آموزش سرپایی بومیان منطقه صعود )

۲_ تهیه بسته‌های حمایتی مواد غذایی برای محرومان در مسیر پیمایش ها ، در طرح سیمرغ

۳_کاشت نهال و گیاهان بومی منطقه ، با همکاری روستاییان ، و تقویت بافت گیاهی کوهستان

۴_همکاری با کدخدایان ، رؤسای ایلات و عشایر ، معتمدین روستاها و بومیان منطقه ، جهت شناسایی افراد ناتوان و بیمار منطقه صعود ، و تهیه مبالغ نقد جهت اقدامات پزشکی و امکان سازی درمان برای آنان .

و چندین و چند اقدام عام المنفعه و اثر گذار دیگر در تحقق اهداف طرح سیمرغ .

و اما پیشنهاد اصلی نگارنده درقالب یک پرسش …

چنانچه فدراسیون محترم در آیین نامه اجرایی طرح سیمرغ ، بخشی تازه در قالب یک تبصره الحاقی در نظر بگیرند و شرکت کنندگان در طرح سیمرغ را موظف به انجام آن ، و ارائه گزارش مستند نمایند ، در این صورت میتوان به تحقق اهداف ، امیدوارانه تر نگریست .

پرسش …

آیا میشود امیدوار بود که سیمرغیان را به اجرای تبصره الحاقی علاقه‌مند و تشویق نمود ، تا در یک اقدام کنشگرانۂ زیست محیطی ، بهنگام بازگشت از هر برنامه ، در اقدامی گروهی و با همکاری راهنمای محلی تیم ، به منطقه‌ای که به واسطه حضور مردم جهت استراحت و کمپینگ های آخر هفته سرشار از زباله و دچار آسیب‌های زیست‌محیطی گشته است ، رفته و به پاکسازی منطقه و جمع آوری زباله‌ها در قالب تبصره ای الزام آور ، و یکی از اهرم‌های هدفمند طرح سیمرغ بپردازند ، و گزارش این کار ارزشمند را در میان دیگر گزارشات لازم برای دریافت نشان سیمرغ ارائه نمایند ؟

آیا میشود …؟

 

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=30932

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.