• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
1

طرح سیمرغ و بررسی یک آمار ناموزون

  • کد خبر : 34600
  • 17 فروردین 1400 - 17:45
طرح سیمرغ و بررسی یک آمار ناموزون
بام نیوز: نقد و بررسی زوایای گوناگون طرح سیمرغ ، به معنای دشمنی یا مخالفت نگارنده با این موضوع نیست ، لیکن بازخورد انجام یک پروژه می‌تواند بازگو کننده میزان موفقیت آن در نگاه منتقدان و ناظران باشد .

چهار سال از آغاز طرح سیمرغ می‌گذرد و همچنان که می بایست ، خروجی موزونی در برابر چشمان ناظران و منتقدان طرح ، و بنیانگذاران قرار نگرفته است .

انتشار آمار دریافت‌کنندگان لوح و نشان سیمرغ از سوی فدراسیون کوهنوردی ، از شروع تا به امروز حاوی اطلاعاتی قابل توجه ، و موجب درنگ بیشتر درباره فلسفه ایجاد این طرح ، و بازخورد آن در بین کوهنوردان کشور می‌گردد .

طبق این آمار ۴ ساله ، ۲۴۱ نفر در سه مرحله ،طی مراسمی این لوح و نشان را دریافت کرده اند ، که در مقایسه با افرادی که درگیر این طرح شده و تعدادشان به بیش از ۶ هزار نفر می‌باشد ، رقم اندکی ست .
در آمار ارائه شده تناقضاتی وجود دارد که در ستون میانی جدول منتشر شده به چشم می‌خورد ، که ممکن است ناشی از اشتباه تایپی و یا آماری ناقص و سراسیمه ، برای پر کردن رزومه باشد .

تعداد افراد در جداول سالهای ۹۷ تا۹۸ ، ۲۴ نفر اما در آمار کلی ۱۳۴ نفر محاسبه گردیده ، که تناقض دارد.!

البته در کلیت ماجرا نیز تاثیرگذار نیست ، چرا که برخلاف دلخواستۂ طراحانِ طرح ، موفقیتی چشمگیر به حساب نمی‌آید .
گفتنی ست ، تعداد بسیاری از کوهنوردان ، در حال انجام این طرح می‌باشند ، تعدادی در شروع ، بخشی در میانه راه ، و تعدادی هم به پایان این مسیر نزدیک شده اند .

پرسش‌هایی که مطرح است …
۱_آیا فدراسیون و طراحان طرح سیمرغ ، به اهداف طرح نزدیک شده اند ؟
۲_ آیا هدف ترویج بوم گردی ، و دیگر بندهای طرح محقق شده است ؟
۳_آیا نبودن تعدادی از کوهنوردان استان‌های غایب در این جدول ، دارای معنی خاصی است ؟

استان تهران در این آمار ، بیشترین شرکت کننده را با ۴۸ کوهنورددر ادوار ۴ ساله داشته است ، و در کل ، کوهنوردان ۲۳ استان موفق به دریافت لوح و نشان سیمرغ شده اند .

۸ استان بوشهر ، چهارمحال و بختیاری ، کرمان ، گلستان ، هرمزگان ، زنجان و خراسان جنوبی هیچ دریافت کننده ای در بین شرکت‌کنندگان نداشته اند ، صد البته برگزاری همایش های آتی ، روشن خواهد کرد که آیا از این استان‌ها کسانی نیز به طرح سیمرغ ورود کرده اند یا خیر .
نقد و بررسی زوایای گوناگون طرح سیمرغ ، به معنای دشمنی یا مخالفت نگارنده با این موضوع نیست ، لیکن بازخورد انجام یک پروژه می‌تواند بازگو کننده میزان موفقیت آن در نگاه منتقدان و ناظران باشد .
با مقایسه تعداد شرکت کنندگان در طرح ، و خروجی آن پس از چهار سال پیاپی ، در میابیم که پایان دادن به این طرح ، زمان زیادی خواهد برد ، و نگرانی از اینکه صاحب‌منصبان آیندۂ فدراسیون ، که پس از انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات آتی فدراسیون ، که بر صندلی ریاست خواهند نشست ، اعتقادی به ادامه این طرح داشته نداشته باشند از سوی شرکت‌کنندگان مطرح است .
و یک پرسش اینکه ؛ حاصل اینهمه صرف هزینه و انرژی چه بود ؟
مرور اخبار حوادث کوهنوردی کشور ، بازگوکنندۂ واقعیات موجود است .

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=34600

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.