• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
2

عملیات احیا و حفاظت از «جبیر» در پارک ملی نایبند ادامه می‌یابد

  • کد خبر : 87458
  • 14 مرداد 1402 - 18:58
عملیات احیا و حفاظت از «جبیر» در پارک ملی نایبند ادامه می‌یابد
بام: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: عملیات احیا و حفاظت از جبیر در منطقه پارک ملی دریایی نایبند با قوت ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار بام، عبدالرحمن مرادزاده صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بر اساس رسالت و اهداف و وظایف سازمانی خود حفاظت و مدیریت تنوع زیستی را برای همه گونه‌ها بخصوص وحوش شاخص و نمادین استان بوشهر، همواره در دستور کار داشته و پرسنل این مجموعه تلاش مضاعفی را در ارتقا شرایط زیستی این وحوش داشته اند.

وی اضافه کرد: یکی از این گونه‌های ارزشمند، جبیر است که با توجه به مشکلات زیستگاهی ناشی از توسعه صنایع نفت و گاز، جمعیت آن در دهه ۸۰ رو به افول گذاشت و از این رو به منظور حفظ و صیانت از آن، اداره‌کل محیط زیست استان بوشهر از سال ۱۳۸۷ تصمیم به آغاز طرح تکثیر و پرورش این گونه در منطقه به منظور افزایش ذخیره و احیا آن در زیستگاه نای بند گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: پس از پیشرفت اولیه، سازمان منطقه ویژه اقتصادی، حسب مسئولیت اجتماعی خود نسبت به همکاری در اتمام عملیات فنس کشی اقدام کرد.

وی افزود: پس از اتمام ساخت فنس و قرنطینه چوبی داخل آن، اولین جمعیت‌های مولد این گونه با انتقال از استان‌های مجاور از سال ۱۳۸۹ در محدوده فنس ۱۰۰ هکتاری تکثیر و پرورش رهاسازی شد و محیط زیست استان بوشهر نسبت به مدیریت و افزایش گونه اقدام کرد. تا قبل از سال ۹۴ این اداره کل با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست کشور نسبت به ساخت پاسگاه محیط بانی داخل فنس و… اقدام کرد.

مرادزاده ادامه داد: از سال ۱۳۹۴ و در حالی که طبق سوابق آماربرداری، ۳۳ رأس جبیر در محدوده فنس حضور داشتند، یک شرکت پیشنهاد حمایت از این گونه را ارائه داد و با حمایت‌های این شرکت در پشتیبانی‌های تجهیزاتی و پرسنلی از جمله تأمین برق خورشیدی و بکارگیری پنج نفر نیروی اجرایی برای شرایط حفاظتی بهتر از این فنس، شرایط زیستی آنها مساعدتر شد.

وی گفت: در مهر ماه گذشته و با تصمیم این اداره کل و همراهی شرکت حامی در اولین فاز از رهاسازی جبیر، اولین گروه از جبیره‌ای زنده گیری شده و در زیستگاه رها شدند و چند نفر پرسنل دیگر نیز با توجه به لزوم حفاظت بهینه در عرصه گسترده زیستگاهی به نفرات موجود اضافه شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اظهار داشت: رهاسازی این گونه در طبیعت نای بند، به نوعی آغاز راهی پرمخاطره و مهم بوده است که بالتبع در سایه حمایت همه ذینفعان اعم از جوامع محلی، دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های صنعتی، این مسیر با سرعت و قدرت بیشتری طی خواهد شد.

وی بیان کرد: از آنجا که طی چند روز گذشته مدیریت شرکت مذکور قطع همکاری در حمایت از این گونه را اعلام کرده است، باید گفت که اصولاً قراردادی مدت دار بین این اداره کل و شرکت حامی وجود نداشته و حسب علاقه و حس مسئولیت پذیری ایفای نقش مشارکتی در حفاظت از این گونه، توسط مدیرعامل وقت این مجموعه، این همکاری‌ها آغاز و در مدیریت‌های بعد نیز ادامه داشته است.

مرادزاده افزود: اکنون نیز که کمتر از یک سال از اولین فاز رهاسازی جبیر می‌گذرد و البته عملیات رهاسازی نیز وفق جلسات هماهنگی متعدد مشترک بین دو دستگاه بر اساس تداوم این همکاری‌ها برنامه ریزی شده بود، حفاظت و مدیریت این گونه زیبا و ارزشمند منطقه، حسب شرایط جدید پیش خواهد رفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اضافه کرد: حال که شرکت حامی به تشخیص خود نسبت به قطع همکاری‌ها اقدام کرده است، این اداره کل با بضاعت پرسنلی و تجهیزاتی محدود خود و با پشتوانه خون ده‌ها شهید محیط بان که در راه حفاظت و صیانت از میراث گران‌بهای طبیعی و تنوع زیستی کشور از جان خویش گذشتند، با قدرت نسبت به تداوم حفاظت بهینه از این گونه ارزشمند ادامه خواهد داد.

وی اظهار داشت: با همکاری همه مردم فهیم شهرستان عسلویه و منطقه نای بند و استقبال از همه سمن‌ها و صنایعی که بدون هیچ گونه چشمداشتی، به صورت داوطلبانه درخواست سهیم شدن در امر حفاظت از ذخایر محدود باقیمانده طبیعی این زیستگاه را دارند، تلاش خواهیم کرد که این حیوان همچنان در غوغای صنعت و تخریب چند دهه گذشته، زینت دهنده طبیعت گرانبهای این منطقه باشد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=87458

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.