• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 24664
0

معضلات یک عکس

  • کد خبر : 41886
  • 29 اردیبهشت 1400 - 22:57
معضلات یک عکس
بام نیوز: تصویر مربوط بود به صف طولانی کوه‌نوردانی که از قله جنوبی اورست تا قدمگاه هیلاری منتظر نوبت برای عبور بودند. عکاس نیز یک کوه‌نورد گورخا به نام « نیرمال پورجا» بود که ادعا داشت می‌تواند در مدت تنها ۷ ماه ۱۴ قله ۸۰۰۰ متری را صعود کند.

در سال ۲۰۱۹ یک تصویر موجب جنجالی شد که عواقب آن علاوه بر عکاس، گریبان تمامی متقاضیان صعود و راهنمایان اورست را گرفته.

تصویر مربوط بود به صف طولانی کوه‌نوردانی که از قله جنوبی اورست تا قدمگاه هیلاری منتظر نوبت برای عبور بودند. عکاس نیز یک کوه‌نورد گورخا به نام « نیرمال پورجا» بود که ادعا داشت می‌تواند در مدت تنها ۷ ماه ۱۴ قله ۸۰۰۰ متری را صعود کند!
او که تازه از ۳ صعود آناپورنا، دائولاگیری و کانچن‌چونگا، به اورست آمده بود و قصد داشت در مدت کمتر از ده ساعت از بام دنیا به سمت قله لوتسه رفته و چهارمین کوه دنیا را هم فتح نماید.
زمانی که پورجا به قله جنوبی کوه اورست رسید، با صحنه عجیبی روبرو شد. ده‌ها نفر در صفی طولانی منتظر نوبت برای گذر از قدمگاه هیلاری بودند! او نیز پس از انداختن تصویر و عبور از کنار سایرین، قله را صعود کرده و با کمی تاخیر به رکورد ده ساعت صعود برروی دو ۸۰۰۰ متری رسید. پورجا تنها ۴ روز بعد ماکالو پنجمین قله بلند دنیا را هم صعود کرد تا رکورد صعودهایش در کمتر از دوماه به عدد نفس‌گیر ۶x۸۰۰۰ متری برسد!
آن روز پس از مرگ چند کوه‌نورد در صف صعود و آسیب چندتن دیگر، «نیرمال پورجا» با انتشار این تصویر به انتقاد از دولت برای دادن مجوزهای بیشمار صعود پرداخت. در آن سال ۳۸۲ مجوز برای خارجی‌ها در صعود اورست از مسیر جنوبی داده شده بود. ضمن آنکه کمی بیشتر از این هم شرپاهای نپالی در منطقه حضور داشتند که خود بربار صعود می‌افزود.
در بازگشت نیرمال به کاتماندو، او مورد پرسش مسئولین وزارت گردشگری قرار گرفت. اما رکوردهای حیرت‌انگیزش مانع از توبیخ او شد.
بعدها نیرمال با صعود سایر ۸۰۰۰ مشتری‌ها به قول خود عمل کرد و تنها در مدت ۶ ماه و ۷ روز رکورد سریع‌ترین صعود به ۱۴x۸۰۰۰ متر را به خود اختصاص داد. رکورد پیشین بالغ بر ۷ سال و متعلق به یک کوه‌نورد کره‌ای بود.
اما درمقابل آن انتقادات وزارت گردشگری نپال و با وضع جریمه برای انتشار عکس‌های بدون مجوز، اقدام به دادن مجوز صعود به ۴۰۸ کوه‌نورد متقاضی در بهار ۲۰۲۱ کرد! شاید با پاک شدن صورت مسأله پاسخ حوادث آینده داده شود!

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=41886

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.