• امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 22 April - 2024
کل اخبار 24660
1

نتیجه کمیسیون بررسی “سقوط مرگبار مربی سنگنوردی” اعلام شد

  • کد خبر : 22705
  • 14 بهمن 1399 - 13:03
نتیجه کمیسیون بررسی “سقوط مرگبار مربی سنگنوردی” اعلام شد
بام نیوز:نتیجه کمیسیون بررسی حادثه درگذشت مربی گرانقدر زنده یاد «مرتضی نادی» توسط فدراسیون کوهنوردی اعلام شد.

به گزارش خبرنگار بام نیوز، سه‌شنبه ۱۵ مهر، در منطقه پلخواب استان البرز آزمون ورودی مربیگری درجه ۲ سنگنوردی طبیعت زیر نظر فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی برگزار شد. در این آزمون چهار خانم و ۲۸ آقا حضور داشتند که در یکی از آیتم‌های صعود در این آزمون که به مسیر “دوستت دارم” معروف بود و باید به روش ابزارگذاری انجام می‌شد، یکی از مربیان در طول مسیر دچار حادثه شد و سقوط کرد. متاسفانه مرتضی نادی از مربیان خوب سنگنوردی ایران در این حادثه جان خود را از دست داد.

فدراسیون کوه نوردی طی اطلاعیه اعلام کرد که پس از حادثه تلخ فقدان زنده یاد «مرتضی نادی» از مربی ارجمند فدراسیون، کمیسیون پیشگیری و بررسی حوادث کوه‌نوردی متشکل از ۷ عضو مستقل از فدراسیون با برپایی بیش از ۲۰ جلسه کارشناسی و دعوت از مربیان، پیشکسوتان و کارشناسان کوه‌نوردی، در نهایت روز دوشنبه ۱۳ بهمن ۹۹، نتایج بررسی حادثه فوق را در حضور خانواده گرانقدر «نادی» اعلام کرد.

فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ضمن تسلیت مجدد این رخداد تأثرانگیز و آرزوی صبر و بردباری برای این خانواده گرامی و جامعه کوه‌نوردی، از یکایک اعضای محترم کمیسیون مذکور، کارشناسان و جامعه کوه‌نوردی بابت نقدهای سازنده در خصوص این حادثه، قدردانی نموده، امید است با کسب تجربه از این حوادث، دیگر شاهد چنین رخدادهایی نباشیم.

لازم به ذکر است نتایج کارشناسی کمیسیون پیشگیری و بررسی حوادث، در اختیار کمیته انضباطی «وزارت ورزش و جوانان» قرار داده خواهد شد و درحضور رئیس کمیسیون مذکور، افرادی که به هر نحوی در این گزارش نامی از ایشان ذکر گردیده، مورد بررسی انضباطی قرار خواهند گرفت.

بخشی از بیانیه و گزارش نتیجه بررسی کمیسیون به شرح زیر است:

در نهایت کمیسیون به این نتیجه رسید:

بی تردید اقدامات، تصمیمات و نگاه های مدیریتی جزئی از عوامل موثر و انکار ناپذیر در افزایش یا کاهش بروز حوادث است.
توجه به جایگاه ها و تصمیمات مدیریتی بی شک به جهت پیشگیری از بروز حوادث در آینده بسیار مهم و با ارزش است، اما تاثیر حضور کادر برگزاری در محل وقوع و مداخله و در نتیجه جلوگیری از وقوع فاجعه بر کسی پوشیده نیست.

از منظر عوامل مدیریتی، ریاست فدراسیون آقای رضا زارعی ۳.۸ درصد، دبیر فدراسیون آقای حسین مقدم ۱۴.۲  درصد، رییس کمیته آموزش آقای محمد جدائیان ۴۴.۸ درصد، دبیر کمیته آموزش آقای میرعلی آقا سیدی ۲۷.۷ درصد، رییس بخش سنگنوردی آقای حسن جواهرپور ۹.۵ درصد مقصر شناخته شده اند.بدیهی است بیشترین تاثیر و مسئولیت متوجه افرادی ست که مستقیما در محل حادثه حضور و مسئولیت داشته اند که براین اساس آقای حسن جواهر پور به عنوان سرپرست و آزمون گیرنده به میزان ۸۴.۸۰ درصد و آقای محمد جدائیان به عنوان ناظر ۱۵.۲۰ درصد مقصر دانسته شده اند.

از آنجایی که آزمون دهندگان اعم از حمایتچی و صعود کننده، به منظور سنجش میزان توانایی در آزمون شرکت می نمایند بدیهی ست، هرگونه اشتباه و یا خطا توسط ایشان امری طبیعی و تبعات ناشی از این اشتباهات باید توسط کادر برگزاری کنترل شده و صرفا موجب کسر نمره از شرکت کنندگان شود.

بنابراین کمیسیون هیچ سهم تقصیری برای شرکت کنندگان قائل نیست. شایان ذکر است مطابق نظر کارشناسان حاضر در صحنه بازسازی و همچنین نظر کارشناسی شرکت ویونا عملکرد حمایتچی مطابق آموزش های ارائه شده توسط فدراسیون بوده و قصور یا اشتباهی از سوی حمایتچی صورت نگرفته است. در خصوص امداد رسانی توسط نیرو های امدادی همچون هلال احمر و اورژانس، با توجه به شدت حادثه عملا امکان انجام اقدامات تاثیرگذار دور از ذهن بود. اگرچه بهبود سرعت و کیفیت عملیات امدادی همواره از نیاز های پر اهمیت جامعه کوهنوردی ست.

می توانید با کلیلک بر روی این متن کل اطلاعیه انتشار یافته توسط فدراسیون کوهنوردی  را مشاهده کنید.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=22705
  • نویسنده : تحریریه بام نیوز
  • ارسال توسط :
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.