• امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 22 April - 2024
کل اخبار 24660
3

نکاتی برای در امان ماندن کوهنوردان از نیش مار و عقرب

  • کد خبر : 76538
  • 16 تیر 1401 - 22:40
نکاتی برای در امان ماندن کوهنوردان از نیش مار و عقرب
بام نیوز: یک مربی و مدرس کوهنوردی یکی از خطرات کوهنوردی در فصل گرم برای کوهنوردان را خطر نیش مار و عقرب دانست و گفت: کوهنوردان با رعایت برخی نکات می توانند خود را از این خطر در امان نگه دارند.

حمید مکفی در گفت و گو با خبرنگار بام، با اشاره به خطرات کوهنوردی در فصل گرم سال، اظهار کرد: در این فصل خطراتی در کوهستان برای کوهنوردان وجود دارد که اگر آموزش های لازم را ندیده باشند، جانشان به خطر می افتد.

وی از گرما زدگی به عنوان یکی از مهمترین این خطرات نام برد و افزود: چنانچه دمای داخلی بدن در اثر گرما و تبخیر آب بدن و تشنگی بالا رفته و فرد دچار گرما زدگی شود، در این حالت ممکن است جان فرد به خطر بیافتد.

این مربی و مدرس کوهنوردی به بیان راهکارهایی برای مقابله با گرما زدگی در کوهستان پرداخت و گفت: به کوهنوردان توصیه می شود که برای صعود به کوه، زمان صبح یا عصر که از شدت گرما کاسته شده را انتخاب کنند.

وی ادامه داد: همچنین کوهنوردان باید لباس های نخی آستین بلند رنگ روشن بپوشند، کلاه لبه دار، عینک آفتابی و آب کافی و یا اینکه آب سرم قندی (شامل آب شرب، مقدار خیلی کم نمک و شکر) به همراه داشته باشند.

مکفی با تاکید براینکه کوهنوردان در این فصل باید از تنها رفتن به کوه پرهیز کنند، افزود: اگر کوهنوردی دچار گرما زدگی شد، همراهانش باید سریعا او را به داخل پناهگاه یا سایه ای ببرند، سعی کنند دمای بدنش را پایین بیاورند و با نیروهای امدادی تماس بگیرند.

وی در ادامه به یکی دیگر از خطرات مهم کوهنوردی دراین فصل از سال اشاره کرد و گفت: در فصل گرما خطرات گزش مار و عقرب در کوهستان بسیار بالا می رود، بویژه در ساعات خنک روز یعنی صبح و عصر این حیوانات از لانه های خود بیرون می آیند.

این مربی و مدرس کوهنوردی به یکی از راهکارهای کاهش این خطر برای کوهنوردان اشاره کرد و گفت: داشتن یک باتوم کوهنوردی بسیار کمک می کند تا از نیش مار و عقرب در کوه در امان باشیم.

وی تصریح کرد: زمانی که در حال صعود هستیم، باتوم کوهنوردی معمولا جلوتر از قدم های کوهنورد روی زمین گذاشته می شود و صدای خش خشی که روی برگ ها و گیاهان ایجاد می کند، باعث فرار مارها و عقرب ها می شود.

مکفی خاطرنشان کرد: اگر کوهنوردان قصد استراحت در حین صعود را دارند، ابتدا از طریق باتوم کوهنوردی خود اطراف آن محل و لابلای گیاهان را به خوبی بررسی کنند که مار و عقربی وجود نداشته باشد.

وی در ادامه یادآورشد: اگر قرار است شب را هم در جایی بیتوته کنند، صبح قبل از عزیمت داخل کوله پشتی خود را به خوبی بررسی کنند، چرا که این احتمال وجود دارد که مار یا عقربی داخل آن لانه کرده باشد.

این مدرس کوهنوردی اعلام کرد: در صورتی که کوهنوردی حین صعود دچار گزش مار و عقرب شد، باید سریعا چند انگشت بالاتر از محل گزش را با پارچه ای سفت ببندد تا جریان خون کند شود و از تیغ زدن و مکیدن محل گزش به شدت خودداری کنند. محل گزش را با آب و صابون بشوید و به سرعت به مراکز درمانی انتقال داده شود.

وی با بیان اینکه کوهنوردان معمولا از ناحیه پا تا زانو دچار گزش می شوند. تصریح کرد: باید تلاش شود محلی که دچار گزش شده را پایین‌تر از جایگاه قلب قرار دهند. همچنین از مار و عقربی که فرد را نیش زده عکس گرفته شود تا پزشکان بتوانند پادزهر مناسب را برایش تزریق کنند.

این مربی کوهنوردی اضافه کرد: همچنین علیرغم اینکه این روزها هوا به شدت گرم است، اما در کوه هایی که بیش از چهار هزار متر ارتفاع دارند، ممکن است در ارتفاع شرایط طور دیگری باشد و دما بسیار پائین و یا حتی هوا بارانی باشد.

وی در پایان تاکید کرد، کوهنوردان تا زمانی که آموزش های لازم را که توسط هیات های کوهنوردی و باشگاه های مجاز برگزار می شود را نبینند بهتر است از کوهنوردی در ارتفاعات زیاد پرهیز کنند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=76538

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.