• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
1

نکاتی درباره زنان ،‌ ارتفاع و کوهنوردی

  • کد خبر : 15198
  • 05 دی 1399 - 18:17
نکاتی درباره زنان ،‌ ارتفاع و کوهنوردی
بام نیوز:هدف از تدوین این مقاله، بررسی موضوعات ویژه‌ی زنان در ارتفاع است که پیشنهادات و استانداردهای رسمی ‌فدراسیون بین المللی کوهنوردی(UIAA) را انعکاس می‌دهد و بر اساس تحقیقات علمی ‌نوین می باشد.

 

به گزارش پایگاه خبری بام نیوز،زنانی که باردار نیستند هیچگونه تفاوتی بین زنان و مردان از لحاظ وقوع بیماری حاد ارتفاع( ( AMS وجود ندارد.
• وقوع تورم ریوی در ارتفاع بالا (HAPE ) در زنان نسبت به مردان کمتر می‌باشد.
علت ورم ریوی، جمع شدن مایع در شش فرد است که موجب بروزی بیماری شده و در عرض چند دقیقه ممکن است خود را نشان دهد.
نشانه آن اختلال در تنفس و بعضی وقتها شنیده شدن صدایی شبیه قل‌قل در قسمت سینه فرد است.

ورم ریوی را باید در مراحل اولیه بسرعت تشخیص دهید:
اگر اختلال در تنفس در زمان استراحت برای فرد رخ داده است یا اگر فرد سرفه‌های پیوسته و بی وقفه دارد. شکیبایی و صبر در مورد ورم ریوی جایز نیست زیرا حالت خطرناکی است و باید در این وضعیت اضطراری سریعا فرد را به ارتفاع پایین‌تر ببرید.

۵۰۰ متر کم کردن ارتفاع به صورت متناوب باعث بهبود شرایط فرد به طرز محسوسی خواهد شد. در صورت موجود بودن، ماسک اکسیژن و محفظه فشار مخصوص نیز کمک کننده خواهند بود.

نفادوفین و داروهای استروئید مثل دگزامتازون و دکدرون نیز مناسب هستند.

• وقوع ورم محیطی edema) Peripheral) در زنان نسبت به مردان بیشتر می‌باشد.
تجمع مایع باعث ورم کردن صورت شده گاهی بازو یا پا نیز پس از مدتی پیمودن مسیر ورم می‌کنند. این ورم های معمولا پس از چند روز به اصطلاح می‌خوابند. به این ورمها، ورمهای خارجی یا محیطی گفته می‌شود و بروز آنها به معنای علایم ظاهر شدن ورم ریوی یا مغزی نیست.

علت ورم مغزی هم تجمع مایع در مغز است. در این حالت فرد برای ساعتهای متوالی خواب آلود و گیج بوده و به هنگام راه رفتن نیز تعادل ندارد گاهی دوبینی هم در فرد ایجاد می‌شود. ورم مغزی نیز حالت خطرناکی است و صبر جایز نبوده باید فرد را سریعا به ارتفاع پایین ببرید.

از داروهای استروئیدی مثل دگزامتازون و دکدرون نیز می‌توانید استفاده کنید. همچنین از محفظه فشار مخصوص.

پس از بهبودی، فرد حق بازگشت به ارتفاع بالاتر و ادامه کار را ندارد و باید پس از برنامه توسط پزشک معاینه شود تا اجازه شرکت در برنامه‌های بعدی را داشته باشد. یک دوره استراحت و بازیابی توان جسمی ‌برای بهبودی کامل و سریع‌تر برای فرد توصیه می‌شود.

• اگر چه پروژسترون باعث افزایش واکنش به هيپوكسي تنفسي در سطح دریا می‌شود، اما اطلاعاتی که نشان دهنده ارتباط بین هم هوایی در ارتفاع بلند و مراحل سیکل قاعدگی باشد، در دسترس نیست.

عادت ماهیانه:
عادت ماهیانه در ارتفاعات بلند می‌تواند تغییر می‌کند. دوره و میزان خونریزی می‌تواند کوتاه‌تر، بلندتر، دچار بی نظمی ‌و یا حتی متوقف شود.

عادت ماهیانه در اثر عواملی مهمتراز ارتفاع از قبیل تاخیر پرواز، سرما، کاهش وزن و تمرینات نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. برای قطع یا کاهش خونریزی می‌توان از OCP (داروهاي خوراكي ضد بارداري، و یا پروژسترون تزريقي و یا IUD متناوبا برای چند ماه استفاده نمود. اما ممکن است لکه بینی در طول سه ماه اول اتفاق بیفتد.
داروهای پيشگيري از حاملگي:
• هنوز هیچ ضرر یا فایده‌ای برای هم هوایی ارتفاع با مصرف OCP گزارش نشده است.
• از عوارض داروئي قرص‌هاي ضد بارداري با دوز بالا كه كمتر هم استفاده ميشوند و می‌توانند باعث لخته شدن خون (بويژه در كساني كه بعلت كم شدن مايعات بدن و سرما دچار غلظت خون بالا شده‌اند) بشوند.

• در مقابل داروهاي خوراكي ضدبارداري با دوز پائين گزینه انتخابی اول در ارتفاع مي‌باشند اما در مصرف این قرص‌ها مشکلي وجود دارد که اثر بخشی همزمان با مصرف برخی آنتی‌بیوتیک‌ها مانند پنی‌سیلین‌ها و تتراساکلین دچار اختلال ميشود.

آهن:
کمبود نهفته آهن می‌تواند در ارتفاعات بسیار بالا مانع هم هوایی می‌شود. استفاده از دوز فریتین قبل از عزیمت می‌تواند به عنوان مکمل مفید باشد.

✍ ترجمه: خداداد مزدائی

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=15198
  • نویسنده : مائده اسماعیلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : ڪـــانال طبیعــت نیلوفــرانه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.