• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
2

نگاهی مختصر به زوایای حقوقی حوادث اخیر

  • کد خبر : 15757
  • 09 دی 1399 - 12:20
نگاهی مختصر به زوایای حقوقی حوادث اخیر
بام نیوز:هر چه از فاجعه کوه‌نوردی اخیر دورتر می‌شویم؛ بهتر و بیشتر می‌توانیم ابعاد فاجعه را بررسی کنیم و نقش خطاهای بی‌شمار انسانی را در آن جستجو کنیم.

 

به گزارش پایگاه خبری بام نیوز،هر چه از فاجعه کوه‌نوردی اخیر دورتر می‌شویم؛ بهتر و بیشتر می‌توانیم ابعاد فاجعه را بررسی کنیم و نقش خطاهای بی‌شمار انسانی را در آن جستجو کنیم. ظاهراً در آن سرما و برودت تله‌کابین توچال برای ساعاتی از کار افتاده، البته توقف کاری تله‌کابین در زمان وزش باد شدید موضوعی غیرعادی نیست و حتی در توضیح ساعات کاری این مجموعه اکثراً عنوان می‌شود که یکی از فاکتورهای فعالیت این مجموعه مناسب بودن شرایط جوی است. اما یک سوال، آیا مسئولین تله‌کابین توچال در طول هفته حتی یک بار به هشدارهای وقوع کولاک و باد شدید و افت محسوس دما در روزهای ۵شنبه و جمعه توجهی نداشته‌اند؟ کوه‌نوردان تهرانی خوب می‌دانند که یکی از مهمترین فاکتورهای صعودهای زمستانه توچال استفاده از تله‌کابین جهت فرود پس از اتمام برنامه است. مطمئن باشید که تعداد کثیری از کوه‌نوردان در صورتی که از عدم سرویس‌دهی این مجموعه مطلع می‌شدند، یا صعود نمی‌کردند و یا در میانه‌های راه بازمی‌گشتند. از مسئولیت قانونی این مجموعه که با بی‌احتیاطی و بی‌مبالاتی منجر به قرار گرفتن جان تعداد کثیری در معرض خطر مرگ شد که بگذریم، یعنی همان نقش و مسئولیتی که دادگاه برای وزات راه در فاجعه بهمن دیزین در رای خود به آن اشاره کرد، کاش کمی هم مسئولیت اخلاقی و وجدانی داشتیم و در چنین شرایطی که بارها در طول هفته وقوع آن هشدار داده شده بود، نسبت به اعلام تعطیلی خدمات این مجموعه و در معرض خطر قرار ندادن جان کوه‌نوردان و اسکی‌بازان بخاطر اندکی درآمد صرفنظر می‌کردیم.
نکته بعدی اما تکرار مکررات، باشگاه کوه‌نوردی خوش‌نام و باسابقه‌ای که تعداد زیادی از کوه‌نوردان را به قصد صعود قله قلعه دختر، راهی منطقه برف‌گیر و کوهستانی آهار می‌کند! ساده‌ترین اصل کوه‌نوردی زمستانی را نادیده می‌گیریم! مربی و سرپرست محترم نمی‌دانند که بدترین زمان برای صعود زمستانی آن هم در چنان شیبی، ساعات و روزهای اولیه پس از بارش است؟ دوستان در باشگاه به خودشان زحمت مطالعه هواشناسی منطقه را نمی‌دهند؟ از برودت شدید هوا که مکرراً نسبت به آن اعلام هشدار شده بود بی‌خبر بودند؟ اگر بی‌خبر بودید که وا اسفا و اگر هم باخبر بودید و گروه را به مسلخ بردید تاسفی دوچندان نثار شما. همانطور هم که قبال بارها و بارها گفتیم، در صورت وقوع حادثه منجر به فوت یا نقض عضو در یک باشگاه کوه‌نوردی که بصورت قانونی به ثبت رسیده و اجازه فعالیت دارد، مدیر، مربی و سرپرست همگی باید در محضر دادگاه پاسخگوی اعمال خود باشند.

پویا سلیمانی، وکیل پایه یک دادگستری

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=15757
  • نویسنده : مائده اسماعیلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : باشگاه کوه‌نوردان ‌ایران

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.