• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 24677
2

کاشت ۸۰۰۰ نهال در جنگل ازندریان؛ سرآغاز پویش کاشت یک میلیارد درخت

  • کد خبر : 84388
  • 13 اسفند 1401 - 22:24
کاشت ۸۰۰۰ نهال در جنگل ازندریان؛ سرآغاز پویش کاشت یک میلیارد درخت
بام: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر با اشاره به اهمیت پویش مردمی «کاشت یک میلیارد درخت در سطح کشور» گفت: یکی از برنامه‌های اصلی در ملایر کاشت ۸۰۰۰ نهال در پارک جنگلی ازندریان در قالب ۶۰ هکتار با حضور مسئولان به یاد ۸۰۰۰ شهید استان همدان است که در واقع رونمایی از طرح پویش ملی کاشت یک میلیارد نهال به شمار می رود.

جواد زنگنه شنبه ۱۳ اسفندماه در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته منابع طبیعی، افزود: هفته منابع طبیعی از ۱۵ اسفندماه با شعار «درخت برای زندگی، با هم بکاریم، برای ایران سرسبز و ایران قوی» با همکاری سایر ادارات و نهادهای مرتبط در ملایر آغاز می شود.

وی با بیان اینکه روز ۱۵ اسفندماه در اردوگاه فجر برنامه زنگ درختکاری با حضور فرماندار، امام جمعه، همیاران طبیعت و مسئولان برگزار می‌شود، ادامه داد: با مشارکت شهرداری ملایر برنامه غرس نهال را در ابتدای جاده سلامت داریم.

زنگنه از افتتاح و کلنگ زنی پروژه آبخیزداری در حوزه بابارئیس با اعتبار شش میلیارد تومان خبر داد و اظهار کرد: طرح کاشت ۸۰۰۰ نهال در پارک جنگلی ازندریان نقطه آغاز شده و رونمایی طرح پویش مردمی کاشت یک میلیارد نهال به شمار می رود.

وی با بیان اینکه در هفته منابع طبیعی پروژه آبخیزداری روستاهای عشاق و دره چنار با حجم ۱۱۰۰ مترمکعب و اعتبار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به بهره‌برداری می‌رسد، اضافه کرد: نامگذاری دو خیابان به نام «جنگلبان» در روستای عشاق و شهر ازندریان از دیگر برنامه‌های ما به شمار می رود.

زنگنه از برگزاری مراسم درختکاری در بام ملایر، شرکت در مراسم پیاده روی به یاد ۱۱۰۰ شهید شهرستان، نهال کاری و درختکاری در دانشگاه آزاد شرکت پرسنل منابع طبیعی در نمازجمعه، برپایی میز خدمت در محل برگزاری نمازجمعه دیدار و تجلیل از خانواده شهدا به همین مناسبت خبر داد.

وی با اشاره به اینکه این شهرستان قابلیت فراوانی در زمینه تولید نهال دارد، افزود: نهالستان قدس ملایر ظرفیت تولید یک میلیون اصله نهال را در طول سال داراست، به گونه‌ای که امسال موفق شدیم ۳۰۰ هزار اصله نهال گلدانی و ۳۰۰ هزار اصله نهال به صورت کاشت مستقیم در زمین تولید کنیم.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر خاطرنشان کرد: یکی از اهداف اصلی کاشت نهال در سطح جهان، تولید اکسیژن، چوب و ذخیره کربن است و در دنیا سالانه حدود ۱۵ میلیارد اصله درخت از بین می‌رود که تهدیدی جدی برای کره زمین محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه در کنوانسیون تغییر اقلیم، کارشناسان به این نتیجه رسیده اند یکی از علل گرم شدن زمین کمبود اکسیژن است، افزود: در همین راستا در سطح جهان برنامه‌ریزی شد تا سال ۲۰۳۰ تولید دی اکسیدکربن را به صفر برسانیم به همین منظور از همه کشورهای دنیا تعهد کردند سالانه چند میلیارد نهال و درخت تولید کنند.

زنگنه با بیان اینکه ایران نیز تعهد کرده است در یک پویش ملی طی چهار سال یک میلیارد درخت را بکارد و تحویل بدهد، اضافه کرد: این پویش به طور رسمی در ملایر در روز ۱۸ اسفندماه با کاشت ۸۰۰۰ اصله نهال در پارک جنگلی ازندریان آغاز می شود.

وی در بخش دیگری با اشاره به وجود ۱۷۰ هزار هکتار اراضی منابع طبیعی در سطح شهرستان ملایر اظهار کرد: این وسعت عظیم نیازمند وجود نیروهای محافظ فراوانی است، این در صورتی است که عملاً اداره منابع طبیعی ملایر با کمبود نیروی محافظ مواجه است اما همواره تلاش کرده ایم با کار شبانه روزی و جهادی حتی در کلیه ایام تعطیل از اراضی ملی محافظت کنیم.

زنگنه با بیان اینکه افزایش گرمای زمین علاوه بر تبعات زیست محیطی فراوان منجر به افزایش بیماری ها نیز شده است، افزود: امروز حفظ منابع طبیعی و کاشت درخت و نهال یک پروژه استراتژیک برای کشورها به شمار می رود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر از ۳۶ فقره خلع ید، تشکیل ۶۸ فقره پرونده تخریب و تصرف اراضی ملی ملایر، ۷۲۰ نفر روز حفاظت، کنترل گشت زنی و ۱۰۰۰ نفر روز مأموریت انجام شده در این حوزه در طول سال جاری خبر داد و گفت: با این اقدامات صورت گرفته، میزان حریق در اراضی ملی ملایر به صفر رسیده است.

زنگنه با بیان اینکه در حوزه مراتع در سال جاری پروانه چرای ۲۲۴ روستا به روز رسانی شده و ۱۷۵۰ هکتار مطالعات آبخیزداری انجام دادیم، اضافه کرد: در ملایر ۸۰۰ هکتار جنگل کاری داریم.

وی با بیان اینکه یک سوم اعتبارات سفر ریاست جمهوری به همدان در حوزه آبخیز داری برای منابع طبیعی ملایر درنظر گرفته شده است، افزود: میزان این اعتبار ۹۰ میلیارد تومان است که در صورت تخصیص، بخش عمده‌ای از مشکلات حوزه آبخیزداری شهرستان مرتفع می‌شود و اثرات مثبت فراوانی به همراه دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه مقرر شده است با صرف این میزان اعتبار در ۳۰ هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی ملایر عملیات آبخیزداری انجام دهیم، افزود: در بعد از انقلاب، اقدامات ماندگار فراوانی در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رقم خورد که کم نظیر است.

وی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب ۸۸۷ هکتار جنگل کاری داشتیم، گفت: نهالستان ملایر در وسعت ۲۰ هکتار احداث شد که نیاز کل استان همدان و استان های همجوار را تأمین می‌کند همچنین تشکیل پاسگاه ویژه حفاظتی با وظایف مشخص، احداث ۱۰۰ کیلومتر کمربند حفاظتی، ۱۷۱ هزار هکتار کاداستر، انجام عملیات کپه کاری در حدود ۵۰۰۰ هکتار و انجام اقدامات ممیزی و اجرای مقررات مربوطه در ۲۶۰ پلاک شهرستان از جمله اقدامات مؤثر در سال های بعد از انقلاب به شمار می‌رود.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=84388

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.