• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
2

کتاب از “علم کوه تا ماناسلو”

  • کد خبر : 65577
  • 24 آذر 1400 - 0:28
کتاب از “علم کوه تا ماناسلو”
بام نیوز: 20 مهر ۱۳۵۵ را در تاریخ کوه‌نوردی ایران می‌توان به عنوان نماد آغار هیمالیانوردی کشورمان ثبت نمود. زمانی که تیم ۸ نفره کوه‌نوردان ایران نخستین ۸۰۰۰ متری خود ماناسلو را صعود کردند.

به گزارش بام نیوز،۲۰ مهر ۱۳۵۶ را در تاریخ کوه‌نوردی ایران می‌توان به عنوان نماد آغار هیمالیانوردی کشورمان ثبت نمود. زمانی که تیم ۸ نفره کوه‌نوردان ایران نخستین ۸۰۰۰ متری خود ماناسلو را صعود کردند.

درست ۲۰ سال پیش از این تاریخ بود که ژاپنی‌ها نیز نخستین صعود ماناسلو را در ۹ می ۱۹۶۵ به نام کشورشان ثبت کرده بودند. آنها نیز نظیر ایرانیان پیش از ماناسلو قصد صعود دائولاگیری را داشتند اما ناشناخته بودن مسیر صعود آن کوه، ژاپنی‌ها را راهی کوه مقدس نپالی‌ها “ماناسلو” که با ارتفاع ۸۱۶۳ متر عنوان هشتمین قله مرتفع جهان را داشت، نمود. بدین شکل تیم مشترک کوه‌نوردی ایران و ژاپن برای گسترش دوستی میان دوکشور، به اتفاق گام برفراز ماناسلو نهادند.

دهه ۵۰ شمسی دورانی بود که ورزش ایران به دلیل توجهات بسیار، با رشد مناسبی روبرو شد. برگزاری بازهای آسیایی تهران در شهریور سال ۱۳۵۳ را می‌توان به عنوان نقطه عطفی در ورزش کشورمان دانست. به‌طبع سایر رشته‌ها نیز از توجهات به ورزش در آن دوران بهره لازم را برده بودند، از جمله کوه‌نوردی.

پیمایش مسیر کمپ اصلی اورست در سال ۱۳۵۲ به سرپرستی زنده‌یاد «علی‌اصغر امین‌نیا» و صعود قلل پوکالده و کالاپاتار و سپس صعود قله ماناسلو، پیش‌درآمد صعود سال بعد از مسیر شمالی به قله اورست بود. تجربه این صعودها نیز در تاریخ کوه‌نوردی کشورمان زمینه‌ساز رخدادهای بزرگی بود که به رغم وقفه‌ای دو دهه‌ای ناشی از وقوع انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی سرانجام با صعود اورست و اهتزاز پرچم مقدس کشورمان بربلندای دنیا در سال ۱۳۷۷ به اوج خود رسید و در نهایت با صعود آناپورنا در سال ۱۳۹۱ توسط «عظیم قیچی‌ساز» سی و هشتمین فاته ۱۴ قله ۸۰۰۰ متری نام کشورمان نیز در میان کشورهای عضو باشگاه ۸۰۰۰ متری‌ها ثبت شد.

اینک با گذشت بالغ بر ۴۵ سال از صعود درخشان ماناسلو، چاپ این کتاب هرچند بسیار دیر، اما به جا و برای ثبت درتاریخ کوه‌نوردی ایران لازم و قابل قدردانی است.

کتاب از “علم کوه تا ماناسلو” داستان آغاز تا صعود و تفکر اجرای برنامه نخستین ۸۰۰۰ متری ایرانیان برروی ماناسلو است که پس از ۴۵ سال از آن برنامه به چاپ رسیده.

نویسنده و گردآورنده «محمدجعفر اسدی» (نخستین ایرانی فاتح یک ۸۰۰۰ متری) و «سعید مهدی‌نژاد»

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=65577

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.