• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
3

کوهنوردان شیرازی خط الراس قُله دنا را فتح کردند

  • کد خبر : 48864
  • 07 مرداد 1400 - 20:41
کوهنوردان شیرازی خط الراس قُله دنا را فتح کردند
بام نیوز: گروه کوهنوردان باشگاه شیراز جوان استان فارس خط الرس رشته کوه دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد به طول ۹۰ کیلومتر فتح کردند.

سرپرست تیم کوهنوردی باشگاه شیراز جوان در مصاحبه با خبرنگار بام نیوز گفت: این گروه ۹ نفره موفق شد طی پنج روز تمام خط الرس رشته کوه دنا  را به طول ۹۰ کیلومتر صعود و پیمایش کند.

شاهپور امراللهی ادامه داد: نکته حائز اهمیت این صعود سنگین و پرچالش حضور ۲بانوی کوهنورد این باشگاه بود که برای نخستین بار است این بانوان از استان فارس موفق به پیمایش کامل خط الراس دنا می شوند.

وی اضافه کرد: این صعود با حمایت اداره کل ورزش و جوانان فارس ، هیات کوهنوردی این استان  و شرکت TIS ایران انجام گرفت.

شاهپور امراللهی، پیمان صادقی، عزیزاله زره پوش، محمدحسین غرقی، نبی الله فهندژسعدی، آرش زارع، حسین برهانیان، زهرا محمدی زاده و  سارا اسماعیلی اعضای گروه کوهنوردی این باشگاه در فتح کامل رشته کوه دنا بودند.

رشته‌کوه دنا بلندترین و بزرگ‌ترین چین‌خوردگی رشته‌کوه بزرگ زاگرس محسوب می‌شود و دارای خط الراسی به طول تقریبی ۹۰ کیلومتر است.

همچنین این رشته‌کوه با دارا بودن ۵۲ قله بالای چهار هزار متر رکورد بیشترین مجموعه قله‌های بالاتر از چهار هزار متر در ایران را به خود اختصاص داده است.

رشته کوه های دنا از ۲۰ کیلومتری شرق یاسوج آغاز و تا ۷۰ کیلومتری شمال غرب در استان اصفهان ادامه دارد و شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا در دامان این کوه جای گرفته‌است.

قله قاش مستان  و یا بیژن سه ،با ارتفاع چهار هزار و ۴۵۹ متر بلندترین قله رشته کوه های دنا است.

نام قاش مستان به علت وجود شکاف و قاش انتهای قُله  است که کل و بُزهای کوهی منطقه در فصل جفت‌گیری و مست شدن به این شکاف می‌آیند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=48864

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.