• امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 22 April - 2024
کل اخبار 24660
1

کوهنوردان شیراز قله دماوند را فتح کردند

  • کد خبر : 77677
  • 07 مرداد 1401 - 14:53
کوهنوردان شیراز قله دماوند را فتح کردند
بام: کوهنوردان دانشگاه علوم پزشکی شیراز متشکل از ۱۴ مرد و زن موفق شدند به قله دماوند با ارتفاع ۵ هزار و ۶۱۰ متر صعود کنند.

سرپرست تیم علوم پزشکی شیراز روز جمعه در مصاحبه با خبرنگار بام، گفت: این تیم از چند ماه پیش با برگزاری برنامه های آماده سازی جسمانی، خود را آماده صعود به بلندترین قله خاورمیانه ( دماوند ) کردند.

ولی ارجمند مزیدی ادامه داد: کار صعود را از جبهه شمال شرقی با ارتفاع ۲۸۰۰ متری آغاز و پس از پنج ساعت کوهپیمایی سخت به ایستگاه ۴ هزار و ۳۵۰ متری رسیدیم و شب را در این ایستگاه گذراندیم.

وی اضافه کرد: همزمان با طلوع خورشید برای صعود به سمت قله حرکت کردیم و پس از حدود هفت ساعت سرانجام بر بام ایران قرار گرفتیم.

ارجمند مزیدی گفت: از آنجا که بر فراز قله غلظت شدیدی از گوگرد که ناشی از آتشفشانی بودن این قله همراه با چشمه های گوگردی آب گرم وجود داشت به دلیل مشکلات تنفسی پس از ۴۵ دقیقه قله دماوند را ترک کردیم.

وی افزود: سجاد دلاوری، زهرا امامی راد، مهین دوستدار، آیدا مظلومی، خسرو دیندارلوییان، عبدالرضا غفوری، محمدرضا باقری، حمید کشتگانی، امید کوهی، آیت‌الله رحیمی، رضا خادمی، حمید مروتی و محمد حسین سبحانی پور اعضای تیم کوهنوردی علوم پزشکی شیراز را در این صعود تشکیل می دادند.

به گزارش پایگاه خبری بام ،قله دماوند با ارتفاع ۵ هزار و ۶۱۰ متر یکی از افتخارات طبیعی ایران به شمار می رود که در مرکز رشته کوه البرز و جنوب دریای خزر استان مازندران قرار گرفته است.

این قله به عنوان مرتفع ترین کوه ایران و مرتفع ترین کوه آتشفشانی قاره آسیا و خاورمیانه شناخته می شود که در تقسیمات کشوری در بخش لاریجان شهرستان آمل در استان مازندران جای گرفته است.

این قله مرتفع برای ایرانیان نمادی از شکوه، عظمت، استقامت و پایداری و تاریخ کشور است، هر کجا نامی از ایران باشد، قله سر به فلک کشیده دماوند می درخشد و به عنوان دوازدهمین قله مرتفع دنیا شناخته شده است.

وجود آبشارهای یخ زده به ارتفاع هفت متر، یخچال های طبیعی، چشمه های آب گرم گوگردی، گونه زیادی از گیاهان، وجود جانورانی همچون روباه، شغال، گرگ، قوچ، میش، گراز ، خرگوش و پرندگانی همچون عقاب طلایی، کبک، تیهو، جغد و بلدرچین بر جذابیت های این کوه سر به فلک کشیده خاورمیانه افزوده است که حتی این جانوران تا ارتفاع ۴ هزار متری هم زندگی می کنند.

نخستین فردی که قله دماوند را در سال ۲۹۲ هجری قمری فتح کرد ابود دلف خزرچی بود که این جهانگرد در سفر نامه خود به صعود به قله دماوند اشاره کرده است.

این کوه به هنگام صاف و آفتابی شدن هوا از شهرهای تهران، ورامین، قم و همچنین کرانه‌های جنوبی دریای خزر قابل رؤیت است و درجه هوای این قله در فصل زمستان به ۶۰ درجه زیر صفر و در تابستان به ۲ درجه زیر صفر می رسد.
کوهنوردان شیراز قله دماوند را فتح کردند

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=77677

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.