• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
1

کوهنوردی از دیدگاه پاتولوژیک

  • کد خبر : 73974
  • 11 اردیبهشت 1401 - 1:18
کوهنوردی از دیدگاه پاتولوژیک
بام نیوز: در آغاز سخن به این نکته اشاره می‌کنم که ممکن است بکارگیری روش‌های علمی تا این اندازه در فرآیند شناخت و بررسی یک رفتار گروهی در میان مردم ، برای خوانندگان کمی نامأنوس و عجیب بنماید .

در آغاز سخن به این نکته اشاره می‌کنم که ممکن است بکارگیری روش‌های علمی تا این اندازه در فرآیند شناخت و بررسی یک رفتار گروهی در میان مردم ، برای خوانندگان کمی نامأنوس و عجیب بنماید .
اما همین روشهای نوین خواهند توانست روشنگر راه باشد برای جوانان ، و بازآموزی و مرور دانسته های نهفته و فراموش شده نزد همگان .
کوهنوردی ، ورزشِ کهن و دیرینه و صد البته پر پیچ و خم از نگاه فن و کاربرد فنون ویژه آن به هنگام انجام توسط دوستداران این ورزش است . اما چگونه می‌توان بدهنجارها و رفتارهای انجام شده در این ورزش را شناخت و درمان کرد .
اگر نگاهی پاتولوژیک ، از زاویه بررسی و تشخیص عوامل بدهنجاری ها و رفتارهای بیمارگونه به این ورزش بیاندازیم ، درخواهیم یافت که کاربرد این روشها تا چه میزان به سود کوهنوردی کشور خواهد بود .
اما چرا پاتولوژی ؟ معنای این واژه به زبان یونانی یعنی درد و رنج ، و بیماری ست . و یک پاتولوژیست با نمونه برداری و آزمایشات ویژه در قالب دو روش تشریحی و بالینی به تشخیص عامل بیماری نائل میشود ، و پس از آن می‌توان به درمان بیمار توسط پزشکان متخصص پرداخت .
و صد البته نمونه برداری درست و دقیق از بافت ها و سلولها و نشانه های بیرونی یک بیمار ، به تشخیص درست یک بیماری خواهد انجامید .
با این پیشگفتار ، به صورت کوتاه و موجز به سراغ مجموعه #کوهنوردی کشور خواهیم رفت ، تا با بررسی عوامل درونی و بیرونی بدهنجارها و ناکارآمدی های سیستمی این ورزش آشنا شویم . و از نگاه منصف باید گفت که ؛ تنها کسانی می‌توانند با نگاهی پاتولوژیک به این ورزش بنگرند که خود در این ورزش استخوان خرد کرده باشند .
استادان و پیشکسوتان ، قابل اعتمادترین افراد برای ورود به این حیطه اند . بررسی رفتاری کوهنوردان و مربیان و مسئولان رده بالای باشگاه‌ها ، هیئت‌ها و در نهایت فدراسیون کوهنوردی از سوی ایشان ، به شناسایی علل بدهنجاری ها و بدرفتاری ها و همچنین ایرادات سیستمی در بخش آموزش و مدیریت و در نهایت کلیّت این ورزش خواهد انجامید .
۱ ) بررسی و شناخت رفتارهای درون سازمانی و عملیاتی فدراسیون ، شامل (شیوه مدیریت ، بررسی رفتاری مدیران و مشاوران رئیس فدراسیون ، سیاست‌های کلان ، ایجاد زیرساختهای سخت افزاری و نرم افزاری ، نگاه به مقوله آموزش و توان مدیران در جذب منابع مالی )
۲ ) واکاوی رفتار هیأتها در شهرهای بزرگ و شهرستانهای تابع ، در ایجاد فضای مناسب و زمینه‌سازی گسترش این ورزش در بین علاقه‌مندان و نظارت بر عملکرد باشگاه‌ها
۳ ) مرور امتیازات و ایرادات باشگاه‌ها در فرآیند عضوگیری و نحوه آموزش این اعضا و تشکیل گروههای کارآزموده در زمینه کوهنوردی پایه و هیمالیانوردی
۴ ) شناخت توانمندی و ناکارآمدی مربیان شاغل در باشگاه‌ها و فدراسیون
۵ ) بررسی رفتار کوهنوردان در زمان آموزش ، حضور در کوهستان و نحوه بکارگیری آموزش‌ها و ایجاد فضای فزاینده درباره فرهنگ درست ورزش کوهنوردی
۶ ) بررسی نحوه به وجود آمدن حوادث و رخدادهای نابهنگام این ورزش و چگونگی بازخورد آن در میان مدیران و مرور نشستها و تصمیمات مقتضی در ایجاد بستر برای کاهش رخدادها و حوادث کوهنوردی
گفتنی ست که نمونه‌گیری و پردازش نشانه‌ها و رفتارهای هر بخش از این ورزش خواهد توانست رهیافت تازه ای بر شناخت ایرادات و ناهنجاری‌ها ، و در نهایت پیشنهاد راهکارهای تازه و نو را در بر داشته باشد .
این نوشتار پژوهشی ادامه دارد ….

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=73974
  • نویسنده : امیرملیحی
  • ارسال توسط :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.