• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24573
1

گزارش برنامه صعود یک روزه به قله قاش مستان ارتفاع ۴۴۵۰ متر

  • کد خبر : 17024
  • 17 دی 1399 - 18:28
گزارش برنامه صعود یک روزه به قله قاش مستان ارتفاع ۴۴۵۰ متر
گزارش برنامه صعود به قله قاش مستان یا بیژن ۳ به ارتفاع ۴۴۵۰ متر

نام منطقه: اصفهان ،سمیرم،روستای خفر

مسیرهای صعود: مسیر رایج صعود به این قله جبههء شمالی است که از روستای خفر آغاز میشود و با عبور از جانپناه قاش مستان ب تنگه کیخسرو(دره قاش مستان) و در ادامه به خط الراس ودر نهایت به قله میرسد .این قله همچنین از روستای سی سخت و عبور از خط الراس مرکزی دنا نیز قابل صعود میباشد .

بهترین فصل صعود : اوایل خرداد تا اواخر مرداد ماه

تاریخ اجرا:۱۳ مرداد ماه ۱۳۹۶

مدت اجرا :یک و نیم روز

تعداد اعضا : ۱۸نفر

نحوه اجرا: مستقل(گروه کوهنوردی آرش اصفهان)

مبدا حرکت: دروازه تهران

ساعت و تاریخ حرکت: ساعت ۱۶:۳۰روز ۱۲ مرداد ماه ۱۳۹۶

فاصله تا مقصد : ۲۵۸کیلومتر

نحوه دستیابی به منطقه : یک دستگاه مینی بوس بنز

سرپرست برنامه: مهدی مناجاتی

نویسنده گزارش: ملیحه سلیمیان

توضیحات:

وجه تسمیه  نام بیژن ۳ افسانه معروف شاهنامه فردوسی است و معنی نام قاش مستان برگرفته از فرهنگ غنی عشایر ترک میباشد و بسیار جالب است که با توجه به وجود شکاف و قاش (قاچ) انتهای قله نامگذاری شده است ( قاش یا قاچ به معنی شکاف میباشد) .و گویند که بز و کل های منطقه در فصل جفت گیری و مست شدن به این دره میآیند و به همین علت نام قاش مستان را برای آن برگزیدند

موقعیت جغرافیای منطقه:

رشته کوه دنا در جنوب زاگرس مرز بین استانهای اصفهان، کهکیلویه و بویراحمد و فارس است که با بیش از ۵۰ کیلومتر طول حدود ۴۰ قله بالای ۴۰۰۰متر در خود جای داده است . بلندترین قلهء آن قلهء قاش مستان با ارتفاع ۴۴۵۰ متر میباشد . این قله ها در بخش جنوب شرقی آن  و مشرف بر شهر سی سخت یاسوجبا قلهء پازن پیر شروع شده و در انتهای شمال غربی آن  به قله کل شور ختم میشود

موقعیت جغرافیای قله:

قاش مستان از طرف شمال غرب(در راستای کشیدگی اصلی رشته کوه دنا) به قلهءمورگل و از طرف شمال شرق به قلهء قبله و از سمت جنوب شرق به قزل قله متصل است .

پوشش گیاهی و جانوری منطقه:

حیات وحش این منطقه در گذشته بسیار غنی بوده است .خرسهای قهوه ای بزرگ، کبک دری، عقاب، کرکس ، گربه وحشی ، سمور ، راسو ، پلنگ ، سنجاب، شاهین ، بز ، پازن ، کل و قوچاز جمله حیوانات این منطقه‌ هستند . درختان بلوط ، ارزن ، بادام وحشی و  پوشش علفی و بوته ای شامل گون ، علف پشمکی ، جو وحشی پیاز کوهی و ریحان کوهی دارا میباشد .

رودها:

رودخانه های ماربر ، تل گردل ، ریگان ، قر از دامنه های شمالی و رودخانه های آبزا ، بنرو ، سریس ، مهریانو کهگول از دامنه های جنوبی و رودخانه های خاله ، کال شور ، تیزآب و رود دز کرد از دامنه های شرقی این رشته کوه سرچشمه میگیرد

شرح گزارش :

در تاریخ ۱۲ مرداد ماه ۱۳۹۶ در ساعت  ۱۶:۳۵حرکت از سه راه سیمین آغاز شد . با احتساب توقفهای بین راه در ساعت ۲۲:۱۵ ب روستای خفر و خانه کوهنوردانخفر رسیدیم . پس از صرف شام و بستن کوله قله ب استراحت پرداختیم .بیدار باش  ساعت ۳:۳۰ صبح بود .

در تاریخ ۱۳ مرداد ماه ۱۳۹۶ ساعت ۵ صبح بعد از گرم کردن از روستای خفر در جهت غربی با عبور از بین باغهای سیب به ابتدای تنگ هالغریبون (کوه دژ) میرسیم . در کنار و جهت خلاف کانال آب باغها با یکساعت و نیم کوهپیمایی و بعضا در قسمتهایی با شیب نسبتا تند به جانپناه فلزی میرسیم .اعضا همه پر انرژی و آماده هستند و در طول مسیر تشویقهای سرپرست است که  انرژی مضاعف میدهد .(البته از آبشار خفرنیز از بین باغها مسیری به جانپناه وجود دارد که راه آن از مسیر تنگ هالغریبون دورتر است ولی با صفاتر و پر آب تر است)  مسافت روستای خفر تا جانپناه ۶ کیلومتر میباشد.

در ارتفاع ۳۰۰۰ متری جانپاه فلزی قاش مستان خود نمایی میکند که با اولین اشعه های خورشید رو به روشنی میرفت .هوای مطبوع و خنکی رو تحربه میکنیم . صبحانه ایبسیار سبکو بعد از نیم ساعت اماده حرکت.

مسیر صعود از جانپناهتا قله از داخل دره اصلی بین دو قله d مرتفع این منطقه یعنی مورگل و قاش مستان به طول ۵ کیلومتر میگذرد .در بسیاری از نقاط این دره (حتی در این فصل ) آثاریخچالهای دائمی دنا دیده میشود . به جز آبی که درطول مسیر از آب شدن یخچالهاجاری بود و کیفیت مطلوبی هم نداشت ، چشمه آبی گوارا در دویست متری جانپناه برای شرب وجود دارد .

مسیر نرمال صعود از سمت راست دره ادامه یافته ،بدون درگیر شدن با یخچالها به زیر قله میرسد . در ساعت ۱۰ صبح در مننطقه ای به نام کاسه خفر یا کاسه قاش مستانهستیم . مورگل کاملا مشهوداست .

یکی از اعضا دچار ارتفاع زدگی شد .با صلاحدید سرپرست تیم به حرکت ادامه میدهد و ایشان شخصا در کنار هم نورد میمانند و به سر قدم خاطر نشان کردند ک در صورت ادامه ندادن فرد ارتفاع زده ایشان را بیواک کرده و خود ب قله میآیند . با توجه به اینکه مسیر پر تردد بود و چند گروه دیگر در منطقه حضور داشتند خطری ایشان را تهدید نمیکرد .

 

با استراحتهای سر پایی در حدود یک الی سه دقیقه ای در پاکوبی ریزشی و تند ک بیشتر مسیر را سنگهای “مورنیخچالی”تشکیل داده بود .و پشت سر گذاشتن سه گروه از هم نوردان که  قبل از ما در مسیر بودند در ساعت  ۱۱:۴۷ به قله زیبای قاش مستان میرسیم . هوا کاملا آفتابی و بدون وزش باد .اکثر خط الراسهای دنا از این  قله کاملا مشهود است .خط الراس مرکزی ،قلل مورگل ، بن رود ، حوض دال ، پازن پیر، قزل قله ، قبله و دیگر قلل مرتفع منطقه. ضلع غربی این کوهستان پوشیده از جنگلهای بلوط است که مناظر زیبای آن از فراز قله بسیار تماشایی است .

مشغول گرفتن عکس یادگاری و لذت بردن از طبیعت زیبای کوهستای دنا هستیم ک سرپرست هم ب ما ملحق شد . پاکوب صعود را فرود میرویم به دلیل یخچالی بودن منطقه اکثر بستر این مسیرها ریزشی و صخره ای است که بهتر است با کفش مناسب و آمادگی لازم در این برنامه حاضر شد .ب همنوردمان که حال عمومی خوبی پیدا کرده بود ملحق میشویم  و در ساعت ۱۵:۳۰  به جانپناه میرسیم .بعد از یکساعت استراحت و صرف ناهار ب سمت روستا برگشتیم . کوچه باغهایی ک در تاریکی قبل از طلوع   از آنجا گذر کردیم را،  اینبار در آفتاب داغ بعد از ظهر شاهد هستیم . در ساعت ۱۸:۰۰ روستا بودیم و  یکساعت بعد به سمت اصفهان حرکت کردیم و مسیر روستای خفر تا اصفهان را چهار ساعت و نیم پیمودیم .

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=17024
  • نویسنده : مائده اسماعیلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : arashesf.com

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. دوست عزیز صعودتان مبارک وجه تسمیه قاش مستان را درست ادا نکردید و به زبان لری قاش به معنی جایی که گوسفندان حمع میشند ربطی ب زبان ترکی نداره و برگرفته از زبان لری منطقه اونجاست موقعیت مکانی دنا هم متعلق به استان شما نیست که سلیقه ای عمل میکنید کمی به شعور مخاطب هم احترام قائل باشید همه میدونند دنا جزئی از استان لرزبان کهکیلویه هستش و و ۹۰ درصد مردم اون منطقه و عشایر اونجا لر زبانند

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.