• امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 22 April - 2024
کل اخبار 24660
1

گزارش صعود به دماوند از جبهه جنوبی

  • کد خبر : 15256
  • 05 دی 1399 - 10:35
گزارش صعود به دماوند از جبهه جنوبی
گزارش صعود به دماوند از جبهه جنوبی

بهترين تاريخ صعود به دماوند از جبهه جنوبي

صعود به قله دماوند از جبهه جنوبي یکی از راه های رسیدن به این قله می باشد، بهترین زمان از اول مرداد ماه تا آخر مرداد مي باشد در تاريخ هاي نزديک به نيمه هاي مرداد ماه شلوغ ترين فصل قله دماوند از جبهه جنوبي مي باشد، در اين زمان به علت کم شدن سرماي هوا و کمتر شدن بادهاي اطراف قله کوهنوردان بيشتري طالب فتح اين قله مي شوند البته نا گفته نماند که در همين مرداد ماه احتمال بارش برف و کولاک هاي شديد در نزديکي پناهگاه بارگاه سوم بسيار زياد است.

نکته: در زمان صعود از جبهه جنوبي قاطر هاي باربر در اول مسير پیمایش که گوسفند سرا نام دارد، وجود دارند که کوله پشتي هاي شما را با مبلغي حدود ۱۰۰ هزار تومان نرخ سال ۹۸ تا بارگاه سوم حمل ميکنند، در زمان شروع صعود احتمال زياد هوا آفتابي و بسيار مناسب مي باشد اما اشتباه نکنيد و تمام خوراک و پانچو و لباس هايتان را براي حمل به باربر ها نسپاريد زيرا تا بارگاه سوم حدود ۵ ساعت راه مي باشد و امکان خراب شدن هوا و بارش وجود دارد، حتما لباس گرم و پانچو را در اين مسير هر چند آفتابي و زيبا تا بارگاه سوم به همراه داشته باشيد.

 

بهترين ساعت صعود

دماوند از جبهه جنوبي به تهران و مازندارن بسیار نزدیک می باشد اگر ساکن تهران هستيد ساعت ۴ به سمت رودهن و از آنجا جاده هراز و سپس شهرستان رينه حرکت کنيد به ساختمان فدراسيون کوهنوردي که رسيدين وارد پارکينگ بشويد و ماشين خود را پارک کنيد.
ورودي پارکينگ مبلغي حدود ۱۰ هزار تومان مي باشد.

در جلوي درب اين ساختمان نيسان وانت ها و پاترول هايي وجود دارد که با مبلغي حدود به نفري ۳۰ هزار تومان شما را به گوسفند سرا که محل شروع کوهپيمايي دماوند مي باشد مي رساند، طول مسير از فدراسيون تا گوسفند سرا حدود ۳۰ تا ۴۰ دقيقه مي باشد. که مسيري خاکي و پر از دست انداز ميباشد.
نکته مهم: خريد خود را قبل از رسيدن به گوسفند سرا انجام دهيد زيرا در اين محل فقط يه دکه کوچک با قيمت هايي بالاتر از قيمت شهر وجود دارد که محصولاتي مثل چاي، اب و تنقلات دارد. در طول مسير هيچ چشمه اي تا بارگاه سوم وجود ندارد پس حتما آب کافي تا بارگاه سوم همراه خود داشته باشيد.

 

بارگاه سوم کجاست؟

اگر قصد صعود به دماوند از جبهه جنوبي رو داشته باشید به پناهگاهی می رسید که در اطراف آن محل هايي براي برپايي چادر وجود دارد اين پناه گاه بارگاه سوم نام دارد که  ظرفيتي حدود به ۵۰ نفر دارد که براي شب ماني داخل آن بايد از قبل با شماره هاي زير تماس حاصل کنيد و جايي براي خود رزرو کنيد، البته ما پيشنهاد نميکنيم که داخل اين پناهگاه شب ماني کنيد به دليل جمعيت بيش از اندازه داخل پناهگاه و سر و صداهاي افراد اين محل از آرامش کافي برخوردار نمي باشد.
ارتفاع بارگاه سوم از سطح دريا حدود به ۴۲۰۰ متر مي باشد در اين ارتفاع علائم ارتفاع زدگي نمايان خواهد شد در مقاله علائم ارتفاع زدگي مي توانيد تمامي اين موارد و نکات مهم و قابل توجه آن را مطالعه کنيد.

چشمه آبي پشت پناهگاه وجود دارد که مي توانيد از آن آب تازه براي خود برداريد.
سرويس بهداشتي در نزديکي پناهگاه وجود دارد.

نکته: لطفا کيسه زباله بزرگ همراه خود داشته باشيد و تمام زباله هاي توليد شده را همراه خود با پايين کوهستان حمل کنيد، شرايط محيطي و بهداشتي بارگاه سوم بسيار نا مناسب مي باشد.
نکته: لطفا در کنار و وسط باند فرود هلي کوپتر که در کنار بارگاه سوم وجود دارد چادر نزنيد زيرا اگر هلي کوپتر امداد براي نجات قصد فرود داشته باشد مساله بسيار خطرناک مي باشد زيرا هم روند امداد رساني به تعويق مي افتد و هم تمام چادر و لوازم شما با باد بسيار قوي توليد شده توسط پره هاي هلي کوپتر به اطراف پرتاب مي شود و شما را دچار خسارت خواهد کرد.

 

بهترين زمان براي اتمام صعود

بهترين زمان براي شروع صعود از بارگاه سوم ساعت ۳ تا ۴ صبح مي باشد زيرا تا قله حدود ۶ ساعت راه مي باشد که ساعت رسيدن شما به قله حدود ۱۰ صبح مي باشد و زمان برگشت شما چيزي حدود به سه ساعت يعني از لحظه شروع صعود از بارگاه سوم تا برگشت شما به بارگاه حدود ۹ ساعت خواهد بود.

نکته: به علت آفتاب شديد که از ساعت ۷ صبح شروع و در ساعت ۱۲ ظهر به اوج خود مي رسد حتما عينک مخصوص کوهنوردي همراه داشته باشيد.
در مراحل پاياني صعود به منطقه اي ميرسيد به نام تپه گوگردي، خاک اين تپه تماما از گوگرد مي باشد و در صورت برخورد با چشمان شما سوزش شديد ايجاد مي کند در اين منطقه بوي بسيار بد و تندي وجود دارد که علت آن وجود گازهاي گوگردي مي باشد.
حتما همراه خود يک فلاکس آب جوش همراه داشته باشيد تا در صورت بالا رفتن سرماي هوا با نوشيدن يک ليوان چاي يا قهوه حالتان بهتر شود.

نکته: وجود اسپري اکسيژن شديدا توصيه مي شود شما ميتوانيد اين اسپري ها را با قيمتي حدود به ۲۰ هزار تومان از داروخانه ها تهيه کنيد.
حتما همراه خود خرما، بيسکوييت و يا سيب زميني آب پز همراه داشته باشيد تا بتوانيد قند و کربوهيدرات مورد نياز صعود را تامين کنيد.
در طول مسير صعود به قله از جبهه جنوبي تعداد نفرات صعود کننده در مرداد ماه بسيار زياد مي باشد اما اگر بار اول مي باشد که پا در اين مسير گذاشته ايد حتما به همراه تيم ها و باشگاه هاي صعود اين کار را انجام دهيد.

 

لوازم مورد نياز اين صعود:

  • کفش کوهنوردی تابستانه
  • شلوار کوهنوردي مناسب به همراه يک شلوار بيس گرم
  • لباي کوهنوردي مناسب
  • کاپشن گرتکس مناسب صعود
  • دستکش کوهنوردي اگر دستکش پر هم همراه داشته باشيد بهتر است
  • کوله پشتي کوهنوردی ۳۵ ليتري
  • چادر کوهنوردي – اگر چادر سبک نداريد مشکلي نيست، قاطر براي حمل وجود دارد
  • بند چادر براي مهار چادر – به علت بادهاي شديد بارگاه سوم
  • عينک کوهنوردي
  • فلاکس يک نفره براي حمل آب جوش
  • کيسه خواب مناسب
  • زير انداز کيسه خواب براي جلوگيري از سرما زدگي وقت خواب
  • کلاه کرم پشمي
  • کرم ضد آفتاب
  • خوراک براي ۴ وعده
  • لوازم خوراک پزي مخصوص کوهنوردي
  • قرص ژلوفن
  • اسپري اکسيژن
  • دوربين عکاسي

 

بررسی شرایط کلی

وضعيت آنتن دهي موبايل:

خطوط ايرانسل و همراه اول تا بارگاه سوم بسيار عالي آنتن دهي شده اند
خطوط همراه اول بر روي قله هم آنتن دهي دارند و از اينترنت خوبي هم برخوردار هستند
مي توانديد بر روي قله لايو هم بگذاريد

وضعيت آب:

هيچ چشمه آبي در طول مسير وجود ندارد و فقط در بارگاه سوم آب اشاميدني وجود دارد

 

مسير بازگشت:

مسير بازگشت دماوند از جبهه جنوبي بسيار طولاني به چشم مي آيد پس حتما براي براي مسير بازگشت نيز آب کافي و خرما همراه داشته باشيد در مسير بازگشت عجله نداشته باشيد تا آسيبي به زانو هايتان وارد نشود.

گواهي صعود:

براي دريافت گواهي صعود به قله دماوند از جبهه جنوبي حتما يک عکس تک نفره در بالاي قله بگيريد و براي دريافت گواهي به ساختمان فدراسيون، همانجايي که ماشين ها را پارک کرده ايد مراجعه کنيد، قيمت اين گواهي چيزي حدود به ۵۰ هزار تومان ميباشد.

 

ویدیویی از قله دماوند

 

تصاویر صعود به قله دماوند از جبهه جنوبي

 

نیسان سواری از پارکینگ ماشین تا گوسفند سرا

نیسان سواری از پارکینگ ماشین تا گوسفند سرا

 

 

کوسفند سرا و مسجد صاحب الزمان قله دماوند از جبهه جنوبی

کوسفند سرا و مسجد صاحب الزمان قله دماوند از جبهه جنوبی

 

 

بارگاه سوم - جان پناه - قله دماوند

بارگاه سوم – جان پناه – قله دماوند

 

 

در مسیر جان پناه قله دماوند

در مسیر جان پناه قله دماوند

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=15256

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.