• امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 22 April - 2024
کل اخبار 24660
2
گزارش صعود

گزارش صعود به قله اورین

  • کد خبر : 12702
  • 16 آذر 1399 - 20:32
گزارش صعود به قله اورین
صعود کوهنوردان چکاد ایران بر بام اورین.

موقعیت جغرافیائی:

قله اورین(۳۶۳۰ متر)  در استان آذز بایجان غربی- شهرستان خوی- بخش مرکزی- دهستان فیرورق واقع است و بلندترین قله این استان می باشد.این کوه به نام های “زکی داغ” و”محمد آقا” نیز معروف است.تلفظ اصلی این قله “Urin”  می باشد. “Urin”تغییریافته اوگرین “Ugrin”-لغتی به زبان کردی-به معنای آتش می باشد.قله اورین کوچک(۳۴۱۰ متر) در شرق این قله ودر فاصله ۲ کیلومتری آن واقع است. در شمال این قله روستای “کوچک” در شرق این قله روستای “حصار” در جنوب روستای “گوگرد” و در غرب روستای” شریف آباد” قراردارد. فاصله افقی(هوایی) قله تا شهر خوی ۳۳کیلومتر وتا مرز ترکیه ۲۲ کیلومتر می باشد.از شهر خوی با گذشتن از روستا های “پسک”،”آغاسی کندی” و “داش پسک “تا روستای “بدلان” به طول ۳۴ کیلومتر جاده آسفالته بوده واز روستای “بدلان” تا روستای “حصار” ۹ کیلومترجاده خاکی است که در بعضی از نقاط دارای شیب بسیار تند می باشد.روستای “حصار” (مبدا صعود) دارای اهالی کردزبان است. با توجه به بارش مناسب برف وباران ،این منطقه بسیار سرسبز بوده ودر ارتفاعات بالای آن، آبگیرهایی به نام “گل”(gul) وجود دارد و بزرگترین آنها “گللر” نام دارد.زمان مناسب صعود از اواسط خرداد تا اواخر شهریور می باشد. این منطقه ازتنوع گیاهی فراوانی برخوردار است و گیاهان دارویی و خوراکی همچون کاکوتی،زیره،موسیر،گل ماهورو… به وفور یافت می شود.

 مسیرهای اصلی صعود  :

۱)      مسیر شرقی : روستای حصار – دشت حصار- آبگیر گللر- قله اورین

۲)      مسیر جنوبی: روستای گوگرد – یال جنوبی- قله اورین

۳)      مسیر غربی:روستای شریف آباد- یال غربی – قله اورین

۴)      مسیر شمالی: روستای کوچک-یال شمالی-قله اورین

مسیر نرمال ،مسیر شرقی می باشد واکثرا از این مسیر اقدام به صعود می شود.برای صعود زمستانه غالبا از مسیر جنوبی استفاده می شود.

شرح برنامه:

شب سه شنبه ۰۷-۰۵-۱۳۹۳ساعت ۲۱:۰۰ از ترمینال غرب ( تعاونی ۴) تهران به سمت خوی حرکت کردیم و با گذشتن از شهرهای کرج -قزوین- زنجان- مرند ساعت۷:۳۰ صبح روز چهار شنبه به شهر خوی رسیدیم با هماهنگی قبلی مینی بوسی جهت بردن گروه ۱۷نفره ما به روستای حصار در ترمینال آماده بود.همچنین با هماهنگی با کانون کوهنوردان خوی ،آقای حجاب دوست بعنوان راهنمای محلی در این صعود در کنار ما بود. بنابراین بدون معطلی با جابجایی کوله ها به سمت روستای حصار- مبدا صعود- حرکت کردیم.با گذشتن از آبادیهای پسک و بدلان وارد جاده خاکی شدیم وساعت ۰۹:۴۰ به روستای حصار رسیدم با آماده کردن کوله سبک به سمت پناهگاه اورین حرکت کردیم.ساعت ۱۰:۴۰ به پناهگاه رسیدیم.این پناهگاه به همت هیئت کوهنوردی شهرستان خوی در سال ۱۳۸۴ ساخته شده است و دارای سرویس بهداشتی ، آب لوله کشی ،آشپزخانه وخوابگاه است ومی تواند پذیرای ۵۰تا۶۰ نفرباشد.البته برای ورود به منطقه و استفاده ازاین امکانات می بایست ازهیئت کوهنوردی خوی مجوز گرفته شود و هماهنگی های لازم صورت گیرد.مسئول فعلی پناهگاه آقای سلیمان رضا زاده می باشد.با خوردن صبحانه ساعت ۱۱:۰۰ دوباره به راه افتادیم- رو به غرب-  و با گذشتن از چمن زار ها و مرغزارهای منطقه به محل آبگیر “گللر” (۳۱۵۰ متر) رسیدیم در اطراف این آبگیر،عشایر کرد نشین مشغول چرای دام های خود می باشند.در کنار این آبگیر چشمه گورایی وجود دارد با استراحتی کوتاه و خوردن آب گوارا دوباره گروهمان-رو به غرب- به راه افتاد .از اینجا به بعد شیب کمی تند می شود.با گذر ازاین شیب تند ساعت ۱۴:۵۰ برفراز قله اورین ایستادیم خوشحال ازاین صعود دقایقی را مشغول عکسبرداری و خوردن تنقلات سپری کردیم.سپس رو به پایین حرکت را آغاز نمودیم.ساعت ۱۸:۳۰ در پناهگاه اورین بودیم و با خوردن چایی و خداحافظی از آقای سلیمان رضا زاده با لاخره ۱۹:۲۰ به روستای حصاررسیدیم وبرنامه ای زیبا به پایان رسید.

سرپرست برنامه:آقای سعید صبور

استاد گرامی- سعید صبور- دیدگاه تازه ای در خصوص ترکیب کوهنوردی و گردشگری برایمان ارایه کرده است بعد از صعود هر قله سپس از جاذبه های گردشگری هر منطقه دیدن می کنیم و لحظات شیرین وزیبایی را در کنار همدیگر سپری می کنیم.از دیگر نقاط قوت ایشان:

– اطللاع رسانی به موقع قبل از آغاز برنامه

– برنامه ریزی بسیار دقیق قبل از اجرای برنامه.

– ارایه یک بولتن راهنما شامل : ساعات رفت و برگشت، محل های اقامت- زمانبندی دقیق کوهنوردی- زمانبندی دقیق گردشگری- اطلاعا مفید  در خصوص قله و منطقه و….

– ایجاد یک فضای دوستانه و نگاه غیر انتفاعی به برنامه ها.

جمع شدن همه این خصوصیات در یک سرپرست کم نظیر و قابل ستایش است.

 از شما بعنوان یک شاگرد سپاسگزارم.با نوشتن این چند خط خواستم بگویم زحمات شما دیده می شود.راهتان پر رهرو باد.

نکات برنامه:

–          با توجه به نا امن بودن منطقه هماهنگی با نیروهای انتظامی و مرزی لازم است.

–           ارتفاعات با GPS اندازه گیری شده اند.

–          با توجه به شرایط آب وهوایی منطقه داشتن پوشاک مناسب ضروری است.

–          آگاهی کامل ازمسیرصعود و مطالعه نقشه های منطقه ضروری است.استفاده از GPS توصیه میگردد.

 

مسیر سبز رنگ طی شد

مسیر شماره یک (سبز رنگ) طی شد.مسیر شماره دو (آبی رنگ).مسیر سه (زرد رنگ).مسیر شماره چهار (قرمز رنگ)

روستای حصار عکس از پناهگاه اورین

پناهگاه اورین

بر فراز قله اورین

از راست به چپ:ایستاده:مهرنازکوشکی- ندا ترابی- زهراهویدافر- محمد رضا اشراقی- محمد بلبلی- نرگس ساجد-مهران حیدرخانی-آرش رمضانیان- علی غلامی- ادوین آژند- آقای حجاب دوست(راهنمای محلی)- بهرام اسماعیل زاده(راننده مینی بوس)- سلیمان رضا زاده(مسئول پناهگاه اورین)

نشسته: مینا مسیبی- امیرناصر رسول پور- مریم سیفی- آسیه مسیبی- مینو ضابطیان- سپهر صبور

از راست به چپ- ایستاده: امیر ناصر پور رسول-زهراهویدافر- آقای حجاب دوست- محمد رضا اشراقی- علی غلامی- ادوین آژند- سلیمان زاده- محمد بلبلی- سعید صبور- احمد سلیمان زاده- سپهر صبور-مریم سیفی

نشسته: آرش رمضانیان-  نرگس ساجد- ندا ترابی- مینا مسیبی- آسیه مسیبی- مهرناز کوشکی- مینو ضابطیان

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=12702

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.