• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
1

گزارش صعود به قله “برف انبار” استان قم ۲۵-۲۶ مهرماه ۱۳۹۸

  • کد خبر : 15239
  • 05 دی 1399 - 10:08
گزارش صعود به قله “برف انبار” استان قم ۲۵-۲۶ مهرماه ۱۳۹۸
گزارش صعود به قله “برف انبار” استان قم ۲۵-۲۶ مهرماه ۱۳۹۸

قله برف انبار :
قله برف انبار با ۳۲۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا (دربرخی منابع ارتفاع ۳۲۶۰ و ۳۲۲۰ متر را نیز ذکر کرده اند) مرتفع ترین قله استان قم و یکی از قله های طرح ۳۱ قله فدارسیون کوهنوردی ایران می باشد که در ۶۰ کیلومتری جنوب شهر قم قرار دارد.
ارتفاعات استان قم ادامه رشته کوههای مرکزی ایران است و وجود این ارتفاعات در قمست جنوب و جنوب غربی باعث پیدایش آب و هوای مرطوب و کوهستانی و روستاهای پایکوهی سرسبز شده است. قله برف انبار از شمال به روستای کرمجان، از شمال شرق به روستای فردو و از جنوب به روستاهای واران و زر محدود است.
وجه تسمیه قله برف انبار :
ارتفاعات قم در فصل زمستان برف گیر و معمولاً پوشیده از برف هستند. در کنار قله برف انبار، دره ای به عمق حدود ۶۰۰ متر وجود دارد که در طول فصل زمستان برف های زیادی در آن انباشته می شود و در تمام فصول سرد و بعضاً تا فصل تابستان، دارای برف های یخ زده است. نام “برف انبار” برای مرتفع ترین قله استان قم از این موضوع ناشی شده است.

مسیرهای صعود به قله برف انبار :
برای صعود به قله برف انبار مسیرهای زیر در استانهای همجوار با استان قم وجود دارد :
۱- مسیر اصفهان – کاشان – مشهد اردهال – روستاهای زر و کرگان
۲- استان مرکزی – شهر دلیجان – نراق – روستاهای زر و کرگان
۳- قم – بخش کهک – روستای فردو – منطقه وسف
از بین مسیرهای فوق مسیر سوم (روستای فردو) پر رفت و آمدترین مسیر صعود به قله است که برای این مسیر بایستی با دنبال کردن تابلوی راهنمای خیابان جمکران وارد خیابان جمکران شده و پس از آن تابلوهای “کهک” را دنبال کرده و بعد از آن به سمت روستای “فردو” حرکت کنید. حدود ۳ کیلومتر بعد از روستای فردو، جاده صعود به قله شروع می شود.

برنامه صعود به قله برف انبار :

روز اول :
با توجه به پیش بینی صعود به قله برف انبار استان قم در برنامه شش ماهه دوم سال ۹۸ باشگاه، ساعت ۱۷:۳۰ عصر روز پنجشنبه ۲۵/۰۷/۹۸ از خرم آباد حرکت و باتوجه به تأمین محل اقامت در شهر جدید امیر کبیر استان مرکزی، ساعت ۲۱:۳۰ به شهر جدید امیرکبیر رسیدیم و پس از صرف شام و استراحت و مرور برنامه برای صعود به قله، ساعت ۲۳ شب خوابیدیم.

روز دوم :
ساعت ۶ صبح روز جمعه بیدار باش اعلام و پس از خواندن نماز، تهیه آب جوش، وسایل را جمع کرده و از مسیر جاده اراک- قم حرکت کردیم و در ابتدای شهر قم از طریق بلوار امین وارد خیابان جمکران شدیم و با استفاده از تابلوهای راهنمای مسیر، به سمت بخش کهک و روستای فردو ادامه مسیر دادیم. ساعت ۸ صبح در شهر کهک برای خرید توقف کردیم و سپس از روستای ویریچ وخاوه عبور و ساعت ۸:۳۰ به روستای فردو رسیدیم.
موضوعی که در این مسیر جلب توجه می کرد، روستاهای سرزنده و باغ ویلایی مسیر بود. علیرغم تصور ذهنی از کویری بودن استان قم، اما در مناطق جنوبی و جنوب غربی استان، بدلیل وجود ارتفاعات برف گیر، نواحی پایکوهی از رسوبات ریز و درشت به شکل مخروطه افکنه های بزرگ و کوچک وجود دارند که بعلت بالا بودن نفوذپذیری، این رسوبات از سفره های آب زیرزمینی غنی هستند و بهمین خاطر این مناطق پایکوهی، مناطق بسیار مناسبی برای استقرار سکونتگاههای روستایی هستند و علاوه بر وجود روستاهای زیبا، به خاطر امکان حفر چاه و استفاده از قنات، فعالیت های باغداری نیز، رونق مناسبی در منطقه دارد.
پس از عبور از روستای فردو و کوچه باغ های مسیر که راه ارتباطی آن بصورت جاده شوسه است، ماشین ها را در انتهای مزرعه موسوم به بُنگره پارک و ساعت ۹:۳۰ با بستن کوله ها به سمت قله حرکت کردیم.
از طریق مسیر جاده و پاکوب، ساعت ۹:۵۰ به چشمه دوم که بقایای محل استقرار عشایر نیز در کنار آن وجود دارد رسیدیم و برای صرف صبحانه توقف کردیم. (این مسیر یعنی انتهای باغات تا چشمه را نیز می توان با ماشین های کمک دار طی کرد). با توجه به مساعد بودن هوا و داشتن فرصت کافی، حدود یک ساعت برای صبحانه و آب گیری توقف داشتیم و ساعت ۱۰:۴۵ به سمت قله ادامه مسیر دادیم.
بعد از چشمه، علاوه بر وجود علائم راهنما که بصورت فلش راهنما روی سنگ های مسیر نقش بسته است، وجود سنگ چین ها و پاکوب مسیر صعود به قله را نیز آسان می کند. مسیر از سمت راست چشمه با شیبی هموار شروع می شود.
پس از حدود ۱۰ دقیقه حرکت، به سمت غرب دره تغییر مسیر داده وبعد از ۲۰ دقیقه به میله های آهنی که برای راهنمای مسیر در فصل زمستان نصب شده اند رسیدیم و با جهت جنوب شرق و با دنبال کردن پاکوب و علائم راهنما به سمت قله حرکت کردیم.
شیب این مسیر نسبتاً ملایم و تقریباً یک دست بوده و تنها در زیر قله، شیب مقداری تند می شود. پس از یک ساعت و ۱۵ دقیقه پیمایش از چشمه، ساعت ۱۲ به قله رسیدیم و پس از حمد و سپاس خداوند مهربان و تبریک همنوردان به یکدیگر و گرفتن عکس های دسته جمعی و انفرادی و دیدن پناهگاه تازه تأسیس روی قله که با سازه فلزی و سقف شیروانی ساخته شده است، حدود ساعت ۱۳ به سمت پایین حرکت کردیم .
با استراحت های بین راه و خوردن میوه و تنقلات، ساعت ۱۴:۳۰ به محل پارک ماشین ها رسیدیم و بعد از بازکردن کوله ها و تعویض لباس ها، از همان مسیر رفت به سمت شهر کهک حرکت کردیم و ساعت ۱۵:۴۵ در ابتدای شهر کهک برای خواندن نماز و صرف نهار و استراحت توقف کردیم.
ساعت ۱۷:۲۰ به سمت خرم آباد حرکت و ساعت ۱۲ شب به خرم آباد رسیدیم و با یاری خداوند و همکاری همنوردان در کمال صحت و سلامت یکی دیگر از برنامه های تقویم شش ماهه دوم سال ۹۸ باشگاه با موفقیت به پایان رسید.

خلاصه برنامه زمانبندی صعود و فرود (بدون احتساب زمان توقف برای صبحانه) :
مدت زمان شروع حرکت تا چشمه : ۲۰ دقیقه
مدت زمان حرکت از چشمه تا قله : ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه
کل مدت زمان صعود : ۱ ساعت و ۳۵ دقیقه
مدت زمان فرود از قله تا محل پارک ماشین ها : ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه

همنوردان شرکت کننده در برنامه

کوه بانوها
فریبا ندری، اعظم بهاروند، سکینه آزادی
آقایان
احمد عباسی، صادق بهاروند، محمدرضا یاراحمدی(جلودار)، مجتبی صادقی، مرتضی رشیدی(عقب دار)
سرپرست برنامه و تهیه گزارش : صادق بهاروند

۶ دیدگاه

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=15239

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.