• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
2

یادی از «مقبل» جوانترین فاتح لوتسه نپال

  • کد خبر : 80017
  • 24 آبان 1401 - 19:05
یادی از «مقبل» جوانترین فاتح لوتسه نپال
بام: «مقبل هنرپژوه» کوهنورد فقید بوکانی که اینک آرامگاهش در کوه «ب‌ه‌رده‌زه‌رد» این شهر است، با فتح قله «لوتسه نپال» عنوان جوانترین فاتح این قله را به اسم خود ثبت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بام، ۲۴ آبان در تقویم کوهنوردی ایران روز غم‌انگیزی است چون در چنین روزی ورزش کوهنوردی کشورمان یکی از قهرمانان جوان خود یعنی «مقبل هنرپژوه» که هنوز ۲۴ بهار از عمر پرافتخارش سپری شده بود، را از دست داد.

مرگ نا به هنگام «مقبل» از این جهت برای جامعه کوهنوردی کشورمان بسیار دردناک بود، وی در اوج افتخارات و برنامه‌های کوهنوردی خود،  در حالیکه مشغول آموزش کوهنوردی به کوهنوردان جوان بود از ارتفاعات کوه  «ب‌ه‌رده‌زه‌رد» سقوط کرد و جانش را از دست داد.

کوه  «ب‌ه‌رده‌زه‌رد» بوکان در فاصله پنج کیلومتری غرب این شهر واقع شده و همان جایی بود که «مقبل» از دوران کودکی تا عضویت در تیم ملی در دامنه این کوه به کوهنوردی و تمرین مشغول بود.

این کوهنورد جوان در ۱۵ آبان سال ۱۳۸۶ هنگام آموزش کوهنوردی به کوهنوردان جوان آذربایجان غربی در ارتفاعات کوه «ب‌ه‌رده‌زه‌رد» بوکان سقوط کرد و مصدوم شد که بعد از ۹ روز مبارزه با مرگ در بیمارستان شهید عارفیان ارومیه جان خود را از دست داد.

مقبل هنرپژوه در سال ۱۳۶۲ در بوکان متولد شد و ورزش کوهنوردی را به صورت حرفه ای از سال ۱۳۷۷ آغاز کرد و با درخشش در این رشته و موفقیت در اردوی تیم ملی در سال ۱۳۷۹ و در حالی که ۱۷ سال سن داشت به عضویت تیم ملی کوهنوردی جمهوری اسلامی درآمد.

تحصیلات ابتدایی تا پایان متوسطه را در بوکان به پایان رساند و در سال ۱۳۸۰ در رشته الکترونیک دیپلم گرفت و در همان سال در دانشگاه ارومیه پذیرفته شد ولی تحصیلش پس از سه ترم به علت عضویت در تیم ملی و شرکت در اردوها ناتمام ماند، در سال ۱۳۸۳ در رشته کارشناسی تربیت بدنی دانشگاه آزاد ارومیه مشغول تحصیل شد.

این ورزشکار بوکانی پس از ۲ سال عضویت در تیم ملی، رکورددار جوان‌ترین صعود کننده به قله «لوتسه نپال»، چهارمین قله رفیع جهان به ارتفاع هشت هزار و ۴۱۶ متری در سن ۱۹ سالگی بود.

نکته طلایی مهم دیگری که در دوران فعالیت کوهنوردی «مقبل» وجود دارد، اینکه او از شاگردان و هم تیمی‌های «محمد اوراز» اسطوره کوهنوردی کشورمان و نخستین ایرانی فاتح اورست بود و همین امر باعث شود که «مقبل» خیلی زود در کوهنوردی به اوج برسد.

وی در مرداد سال ۱۳۸۲ و هنگام صعود به قله هفت هزار و ۹۰۰ متری «گاشربروم» در کشور پاکستان به اتفاق استادش «محمد اوراز»، بر اثر ریزش بهمن دچار حادثه شدند و «اوراز» برای همیشه از دنیای کوهنوردی و هم تیمی هایش خداحافظی کرد، اما  مقبل زنده ماند و به راهش ادامه داد.

او با کوهستان هم پیمان شده بود، راه «اوراز» را با صعود به «دیرانپیک» و «اسپانتیک» ادامه داد و در این میان به عنوان مربی تیم جوانان ایران آرارات را نیز در نوردید.

در تابستان ۱۳۸۴ برای اولین بار همراه با چندی از کوهنوردان، غار «کونه کوترقلایچی» در حومه بوکان با عمق ۱۵۰ متر را شناسایی کرد و در فصل پاییز همان سال با عده ای از کوهنوردان سنندج، نقده و مهاباد جهت گشایش مسیری نو بر روی دیواره ۶۰۰ متری قندیل تلاش وافری داشت.

در تابستان ۱۳۸۶ در سمت مربی تیم ملی پا به میدان «برودپیک» نهاد که به علت تمام شدن فصل صعود و شرایط نامساعد جوی توانستند همراه اعضای تیم تا ارتفاع هفت هزار و ۱۰۰ متری این کوه صعود کنند.

مقبل، «محمد اوراز» دیگری برای ایران بود و با کسب مدارک مربیگری کوهپیمایی، برف و یخ و سنگ نوردی و فعالیت تمام وقت در این رشته‌ها  چند سالی بود که وی جای خالی استادش «اوراز» را پر کرده بود و فقدان «اوراز» قهرمان پر آوازه بردوش مردم و بویژه جامعه کوهنوردی کمتر سنگینی می کرد.

وی با این موفقیت‌های خود توانست به عنوان الگویی برای کوهنوردان جوان تبدیل شود، مقبل در مدت زمان بسیار کوتاهی از عضویت در تیم ملی تا سقوط مرگبار (حدود هفت سال) توانست شاگردان زیادی در این رشته ورزشی تربیت کند و اکنون هم پس از گذشت ۱۵ سال از مرگ مقبل هنوز هم بسیاری از کوهنوردان جوان به یاد اول دل به کوهستان می زنند.

هر سال در سالروز درگذشت این اسطوره جوان کوهنوردی کشورمان، آیین گرامیداشت یاد و خاطره‌اش با اعزام تیم‌های کوهنوردی به قلل مرتفع استان و بر سر آرامگاه «مقبل» در کوه «ب‌ه‌رده‌زه‌رد» با حضور کثیری از علاقه‌مندان این رشته ورزرشی برگزار می‌شود که نشان‌دهنده جایگاه رشته کوهنوردی و علاقه مردم این دیار به این رشته است.

یادی از «مقبل» جوانترین فاتح لوتسه نپال

آذربایجان‌غربی با داشتن قله‌های مرتفع و کوهستانی بودن، یکی از استان‌های مستعد رشته کوهنوردی است اما تاکنون این پتانسیل به صورت جدید مورد توجه مسوولان امر قرار نگرفته و ورزشکاران این استان با داشتن پیشنه درخشانی در زمینه این رشته ورزشی، حضور چشمگیری در بین اعضای تیم ملی و صعودهای بین‌المللی ندارند.

لازم است مسوولان با ایجاد کمپ‌های کوهنوردی و سایر زیرساخت‌ها در مناطق مستعد زمینه را برای حضور علاقمندان داخلی و خارجی این رشته ورزشی فراهم کنند و در کنار آن دوره‌های تخصصی و علمی کوهنوردی با حضور مربیان برجسته برای کوهنوردان جوان برگزار شود.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=80017

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.