• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 24678
2

اولین صعودزمستانی قله تخت سلیمان.سال ۱۳۴۷

  • کد خبر : 18704
  • 26 دی 1399 - 19:15
اولین صعودزمستانی قله تخت سلیمان.سال ۱۳۴۷
بام نیوز:تیم صعود های زمستانی اولین صعود زمستانی قله تخت‏ سلیمان به ارتفاع 4659 متر واقع در کلاردشت را به یادگار گذاشتند.

 

به گزارش بام نیوز، شانزدهم بهمن ماه سال ۴۷ تیم صعودهای زمستانی آن سال‏ها به سرپرستی بهمن شهوندی اولین صعود زمستانی قله تخت‏ سلیمان به ارتفاع ۴۶۵۹ متر واقع در کلاردشت را به یادگار گذاشتند. مطلب زیر گزارشی است که بهمن شهوندی در دفتر خاطرات کوه‏نوردی مش صفر ثبت کرده است و ما نیز با حفظ امانت عین گزارش را منتشر کردیم.

قله‏ تخت‏ سلیمان

اکنون که عازم مراجعت به تهران هستیم بنابر رسم معمول چند خط زیر را می‏نویسم. برنامه ما صعود زمستانی بقلّه تخت ‏سلیمان بود که در یکی از صفحات قبلی همین دفتر در مورد راه آن شرح داده شده است. برنامه از این محلّ در تاریخ هفتم بهمن ماه چهل ‏و‏هفت آغاز شد و تا مراجعت بهمین نقطه سیزده روز طول کشید. بطور خلاصه این سیزده روز بشرح زیر گذشت.

یک روز صرف رسیدن به بنداربُن شد – در ساعت ۵/۹ شب روز سوم به پناهگاه رسیدیم و یکروز در آنجا استراحت کردیم.

از این محلّ طی چهار روز در چند گروه خود را بقلّه سیاه گوک رساندیم. یک روز از وقت ما در این محلّ صرف هم ‏هوایی و مطالعه دقیق روی مسیری که در نظر داشتیم شد و از ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه شانزدهم بهمن ماه یک گروه چهار نفری حمله نهائی بقله آغاز کرد و بعد از شش ساعت و نیم تلاش موفق شد از سمت راست دندان اژدها بقلّه برسد و در ساعت هشت و نیم شب بر قرارگاه مستقر در قلّه سیاه‏گوک بازگردد.

در تمام دقایق این روز این چهار نفر بوسیله چهار نفر دیگر که آماده هر نوع کمک در مقابل با حوادث احتمالی بودند تحت کنترل قرار داشتند.

ارتباط بین این دو دسته بوسیله دو دستگاه (واکی تاکی) برقرار بود.

از خاطرات آن شب همین بس که تا ساعت چهار بامداد فردای آن همگی در یک چادر بزرگ جمع بودیم و جشن کوچکی در ارتفاع ۴۶۰۰ متری تشکیل داده بودیم.

پنجشنبه هفدم بهمن ماه در مراجعت به پناهگاه گذشت و روز جمعه ساعت شش بعدازظهر به بنداربُن رسیدیم و کوله ‏پشتی‏ها را در همانجا گذارده و شبانه به منزل میرزاآقا رفتیم و روز شنبه نوزدهم به رودبارک رسیدیم.

اینها که شرح داده شد تنها فهرست برنامه‏ ی ما بود. سعی خواهیم کرد آن چیزهایی را که قالب و مایه اصلی برنامه ما بود در فرصت مقتضی برنظر اجماع کوهنوردان برسانیم تنها باین منظور که در حدّ این برنامه برداشتهای معقول در پیشبرد و توسعه صحیح این ورزش که یکی از خواستهای اصلی گروه صعودهای زمستانی است بعمل آید. من در وضع فعلی دیگر نمیتوانم چیزی باین خطهای کج و معوج اضافه کنم تنها افراد شرکت کننده در این برنامه را معرفی می‏کنم و از آقای صفر نقوی که در تمام مدّت اجرای برنامه با ما همگام بود و زحمات صمیمانه ‏ای را متحمّل می‏شد سپاس و تشکر دارم

افراد شرکت کننده از شش سازمان کوهنوردی بشرح زیر:

۱-    آقای فریدون نجاح (مربّی فدراسیون کوهنوردی)

۲-    آقای جلیل انفرادی

۳-    آقای محسن عبدلی

۴-    خاچیک ماردیروسیان

۵-    آقای جمشید عبدالهی

۶-    آقای علیرضا امان

۷-    آقای محمّد شاه‏ پسندی

و این افراد بودند که تنها در پرتو همگامی و صمیمیت توانستند موفق به انجام کاری شوند که حتّی فکر آن برای بعضی خالی از تعجب و شگفتی نبود و این چیزی است که ما همه کوهنوردان را بآن دعوت می‏کنیم و بعنوان پیام خود در اینجا بر کاغذ نقش کردیم و بآن اضافه می‏کنیم که:

بچه‏ های کوچک ما هم می‏توانند کارهای بزرگ انجام دهند

گروه صعودهای زمستانی

سرپرست برنامه تخت ‏سلیمان

بهمن شهوندی

 

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=18704

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.