• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
4

قله کوبری/ همدان

  • کد خبر : 38283
  • 07 اردیبهشت 1400 - 17:08
قله کوبری/ همدان
بام نیوز: کِو در زبان محلی به معنای کبک و بُری هم به معنی به تعداد زیاد اطلاق می‌شود و در اصطلاح محلی به محل زندگی کبکان، کِوبُری گفته می‌شده‌است.

به گزارش خبرنگار بام نیوز، رشته کوه الوند فراروی شهر تویسرکان، کوهستان منفردی از شاخه‌های خاوری زاگرس مرکزی که بلندترین ستیغ آن موسوم به قله کِوبُری در ۹ کیلومتری شمال شهر سرکان از توابع شهرستان تویسرکان واقع شده و با بلندای ۳۵۸۶ متر از سطح دریا، بلندترین قله استان به‌شمار می‌رود

کِو در زبان محلی به معنای کبک و بُری هم به معنی به تعداد زیاد اطلاق می‌شود و در اصطلاح محلی به محل زندگی کبکان، کِوبُری گفته می‌شده‌است

گونه‌های جانوری متنوعی در منطقه وجود دارد که شامل جاندارانی نظیر بز، کل، عقاب طلایی، روباه و کبک که در منطقه به وفور یافت می‌شود. پوشش گیاهی رشته کوه الوند دارای تنوع گیاهی بی‌نظیری می‌باشد به طوری که در دامنه‌های جنوبی آن تا ارتفاع ۲۷۰۰ متری درختان گردو وجود دارد. گونه‌های دیگری نظیر سماق، تا، گیلاس کوهی، گلابی کوهی و انواع بادام کوهی، گون، مفراح (که تنها در کوهستان الوند وجود دارد)، آویشن، پونه کوهی، لاله‌های رنگارنگ، ثعلب، موسیر و آذربه نیز در دامنه کوه‌های سرکان وجود دارد.

صعود قله کُوبُری از باغ شهر سرکان که به نگین بهشت غرب ایران شهرت دارد (از توابع شهرستان تویسرکان، معروف به بهشت غرب ایران و پایتخت طلای سبز) شروع می‌شود که شهر سرکان در ارتفاع ۲۱۰۰ متری از سطح دریا واقع شده‌است. بعد از گذشتن از میان شهر و کوچه باغ‌های زیبا و مناظر چشم نواز به انتهای جاده آسفالت در ارتفاع ۲۱۴۷ متری به جاده خاکی می‌رسیم که جاده دسترسی به آب‌بند بریوه سرکان می‌باشد. بعد از طی مسافتی حدود ۵ کیلومتر به چمن سرهنگ، ابتدای مسیر کوهپیمایی در فصول بهار، تابستان و پاییز در ارتفاع ۲۸۵۰ متری می‌رسیم. (لازم است ذکر شود دسترسی به این مکان با اکثر وسایل نقلیه امکان‌پذیر می‌باشد). در زمستان با توجه به بسته بودن جاده دسترسی به آب‌بند بریوه و همچنین تردد باغداران در کلیه فصول سال از جاده سمت راست در بیشتر اوقات این جاده قابل تردد می باشدو جهت صعود زمستانه از این مسیر برای رسیدن به چمن سرهنگ استفاده می‌شود که ابتدای مسیر در ارتفاع ۲۴۸۰ می‌باشد از ابتدای مسیر چشمه آب و سرویس بهداشتی در دسترس می‌باشد. از پاکوب سمت چپ کوهپیمایی را شروع کرده بعد از طی مسافتی کوتاه به چشمه بعدی بنام چشمه جلوگیره می‌رسیم. پناهگاه زارعی در بالا دست این چشمه جهت صعود زمستانه ساخته شده‌است.. چشمه بعدی که در ابتدای مسیر شیب قله در کنار گوسفند سرای شادی که در ارتفاع ۲۸۷۰ متری قرار دارد، مکانی است که می‌توان درکنار مناظر زیبا از محصولات لبنی طبیعی، استفاده نمود.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=38283

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.